Gå til innhold

Recovery dvd til Fujitsu Siemens Amilo Pa 2548

Anbefalte innlegg

Jeg trenger recovery dvd til min bærbare pc. Den er en Fujitsu Siemens Amilo Pa 2548. Jeg vil helst ha Windows Vista home premium slik det var på den. Jeg har prøvd å lage de såkalte recovery mediene, men de virket ikke når jeg fikk behov for dem. Jeg ringte da support, men fikk til svar at jeg skulle bedt om de før det hadde gått 60 dager etter jeg kjøpte maskinen.

Som jeg sa til han stakkars svensken, hadde maskinen ikke virket før det hadde gått 60 dager så ville jeg jo iallefall ikke ringt og spurt etter recovery dvd'er, da hadde jeg levert tilbake pc'n eller til reperasjon på garanti/reklamasjon. Jeg kan få bestilt dvd'ene fra utlandet for 40 euro pluss porto, men det syns jeg er helt urimelig at jeg skal betale for noe som faktisk burde ha virket. Jeg tok med pc'n dit jeg kjøpte den, men han påsto at jeg ikke hadde verken garanti eller reklamasjonsrett. Ifølge kjøpsloven så har jeg 5 års reklamasjonsrett.

Jeg blåser da vel i om det er hardware eller software som er problemet. Maskinen virket ikke som den skulle fordi jeg sannsynligvis hadde fått virus eller noe(tiltross for brannmurer og antivirus og anti-både-ditt-og-datt)Jeg laget jo også mediene før jeg begynte å bruke pc'n, så det er jo ikke pga noe jeg har gjort med pc'n at de ikke virker som de skal. Jeg leste på Fujitsu sine forum sider, og det er visst flere enn meg som har opplevd at de ikke fungerer når man trenger dem. Jeg har jo selvsagt ikke prøvd om de virker før jeg hadde behov for det. Det er jo noe som heter "if it ain't broken, don't fix it".

Så nå står jeg altså der da med en pc som forteller meg at den ikke har noe operativsystem. Jeg prøvde i desperasjon å se om det gikk an å legge inn Windows XP, men da forteller maskinen meg at den ikke finner noen harddisk. (den laster inn filene til windows, men da man kommer til der man skal velge disken man skal installere på så er det ingenting der.)

Jeg har idag prøvd å legge inn Win Vista som jeg fikk lånt, men det virka ikke. Jeg prøvde så med Windows 7 som jeg også fikk lånt av noen, men da kommer jeg bare inn i et DOS system. Husker ikke hva det heter jeg.

Jeg har prøvd å brenne ny Vista dvd og boote fra den, men det gikk heller ikke. Han i butikken sa jeg sannsynligvis måtte starte opp via BIOS, men så mye peiling har jeg ikke på datamaskiner at jeg tør å begynne å rote i BIOS uten kyndig veiledning. (Vet ikke hvordan jeg kommer inn der heller, for broren min har nekta å fortelle meg det slik at han skulle være sikker på å kunne redde restene når jeg tukler til ting. Han har dessverre ikke tid til å hjelpe meg før om to måneder, og så tålmodig er jeg slett ikke.)

Endret av carolinecordelia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med BIOS menes det at du skal gå inn der å bestemme oppstartsmediumt. Det er ganske sikkert bestemt i BIOS at den skal starte fra HDD. Den vil da ikke forstå om du dytter inn Win 7 plata. Du må altså inn i BIOS for å endre det. Det er ikke så vanskelig, du kommer dit ved å trykke F1 eller F9 rett etter at du har startet. Da navigere du med piltastene og enter, men alt står der. Når du finner oppstartsprosedyren, så endre flytter du bare HDD ned, og DVD spilleren opp, slik at den starter fra DVD spilleren.

Skal ikke være vanskelig, og det er bare å holde tunga rett i munnen, og tenke over sine valg så er det gjort. Alt beskrives greit der, hva du skal gjøre. Ikke noen større heksekunst.

Lenke til kommentar

Har du forresten noe viktig der inne, som ikke skal slettes?

Du kan lage en oppstartsdisk med UBUNTU slik at du kan redde alt som er der inne. Ubuntu kan kjøres over CD plate, altså ingen installasjon, men du må igjen endre BIOS for at den skal starte. Når den er startet, så kan du gå inn i HDD og hente det du vil ha. Den går gjennom passord :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå klart å få lagt inn windows Vista, men av en eller annen grunn skal maskinen absolutt starte recovery, den virker ikke og går i stå etter 2 minutter.)Spørsmålet er derfor, skal jeg når jeg legger inn Vista formatere alt? Altså formatere recovery delen også? Jeg torde ikke å gjøre dette tilfelle det var noen drivere der som faktisk fungerte og som blir borte når jeg formaterer.

Jeg vil ha to partitioner der den ene vil være litt større. Jeg vil ha OS og programmer på den minste delen, men er det lurt?

Disken er på 250GB så den er jo ikke stor, men jeg bruker den stasjonære til å lagre store ting som musikk og bilder.

Jeg hadde lagt noe inn på laptopen, men tror jeg klarte å få reddet ut det som var viktig før maskinen kveila helt. Det var bare noen filmer og musikk jeg ikke fikk redda, men det er ikke så farlig siden jeg kan få tak i det på nytt.

Jeg har satt opp BIOS til å boote fra CD/DVD.

Disken er nå delt i 3 partitioner der den recovery delen utgjør 12GB hvorav 6 er brukt.

Resten er delt i ca 70 og 140.

PS Tusen takk for hjelp så langt Protest.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Den recovery delen har du ikke bruk for, siden du har funnet en en ny Vista plate, med eksakt samme OS. Til det har du lisens. Så er det å finne drivere, og fant jeg driverne sist?

Var inne på sidene til leverandøren, men husker ikke om jeg fant driverne der. De pleier å ligge der. Om de ligger der, så er det bare å hente de, og overføre de gjerne med en minnepenn.

OS og programmer tar ikke så mye plass, så ca. +/- 40 GB (70 GB er helt greit) burde være tilstrekkelig, så kan du bruke resten slik du vil.

Et annet moment du kan huske på til neste gang. Det er som oftest rimelig kjapt å skru løs en HDD fra maskinen. Hos Biltema, Claes Ohlson etc får du kjøpt rimelig USB 2.0 kabinetter. Du dytter inn HDD og kobler det til en annen maskin. Er den låst pga virus, passord eller noe slikt, så lager du en boot CD plate med Ubuntu og kjører den fra drevet. Ingen installering, og vips er du forbi alt som heter virus og passord. Da kan du rette opp alt som er ødelagt og sørge for at det bevares kanskje på en annen disk. Altså ingen heksekunst, sjøl om det høres slik ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...