Gå til innhold

Får ikke startet opp OS X.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 13" Macbook fra høsten 2009 med all standard maskinvare.

Har to OS med BootCamp, OS X Snow Leopard og Windows 7. Bruker MacDrive i windows for å ha tilgang til macpartisjonen.

Plutselig en dag kom jeg ikke lenger inn i OS X. Den stoppet på loadingen og "hjulet" bare fortsatte å snurre i all evighet. Windows fungerer helt fint og jeg kan utforkse Macintosh HD,bortsett fra et lite tilfelle der det kom opp at disken var korrupt og jeg fikk ikke tilgang.(Nå fungerer det fint).

Jeg fikk råd om å lage en usb boot med Snow Leopard for deretter å bruke Disk Utility til å sjekke etter feil. Når jeg booter opp minnepinnen skjer akkurat det samme, men etter apple logoen kommer det et "adgang forbud"-symbol og den blir stående slik til jeg skrur den av.

I single user mode med fsck sto det

Checking et eller annet.

Checking et eller annet.

Checking catalog file.....

Invalid Node Structure

Macintosh HD could not pepaired.

Hvordan i all hverden skal jeg kunne komme inn i OS X igjen? Evt. reinnstallere OS X?

Mvh,

vcx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen ideer til hvordan du kan komme inn i osx, men Du reinstallerer ved å sette inn cd-en som fulgte med, og trykker/holder nede c under oppstart. Da skal den boote fra cd. Husk å ta backup, og husk å velge riktig partisjon. Du kan være uheldig og miste windows partisjonen, så anbefaler deg å ta backup.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Har ikke install DVD-en, derfor jeg har lagt dette imaget over på en usb-disk. Det som skjer når jeg holder inne command + C er at den skrur seg av etter en stund. Holder jeg inne OPT under oppstart og velger disken, skjer det noe annet. Da komemt "adgang forbudt"-skiltet opp og den står sånn med et snurrende hjul under.

Hmmf! :hmm:

Lenke til kommentar

Typisk harddiskfeil. Du kan forsøke å formatere disken og reparere den (via Diskverktøy), det hender at du får reparert feil på nodestruktur på denne måten. Andre ganger går det ikke, da må ny harddisk til.

Forøvrig, dersom det ikke er en alvorlig feil hender det at programmer som DiskWarrior klarer å fikse på ting. Du kan også forsøke TechTool 5, som er er godt program for å diagnosere harddiskfeil, men husker ikke umiddelbart om det har verktøy for reparasjon.

Noen ganger er harddisken helt uten mulighet for å bli reparert, og du må ganske enkelt bytte den ut. Harddiskfeil er relativt vanlig generelt sett.

Lenke til kommentar

Safe mode kommer jeg ikke inn i. Har også sagt at det jeg ikke kommer noe lenger av a boote fra usb. Prøvde å resette PRAM en gang til, men kommer ikke lenger enn til eple logoen, så skrur den seg av.

Da blir det vel å skaffe seg en ny harddisk da. 160GB 5400RPM er ikke akkurat så mye å skryte av uansett :!:

Endret av vcx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...