Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n starter ikke. Strømmen går osv, ingenting skjer på skjermen.

Anbefalte innlegg

Har en PC som begynner å bli noen år, men som har fungert toppers fram til nå. Begynte for litt siden med at den stoppa opp helt og bildet på skjermen ble helt rart med flere farger osv. Restarta PC'n og gjorde noe sånn gjennopprettingsopplegg, og den funka fint. Helt til i dag, da funka den i kanskje 5 min, også klikka den, og nå starter den så og si ikke i heletatt. Strømmen starter, det begynner å lyse, CPU- og skjermkort-vifta går osv. Men så stopper det der, skjer ingen ting på skjermen, kommer ikke inn i BIOS engang.

Det skal sies at jeg ikke har sånn kjempepeiling på PC, så ting må kanskje forklares litt godt. Men helt grønn er jeg ikke altså, har bygd PC'n selv :p

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan begynne med å lese denne annonseringen (som ligger i toppen av delforumet):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=377631

Søkte etter virus osv da problemene startet, men fant ikke noe, og det er ikke lenge siden jeg installerte W7, så jeg regner med at det meste av drivere er oppdatert. Og jeg har sjekka alle kabler osv, og alt ser ut til å stemme.

Maskinvare:

Hovedkort: Gigabyte GA-965P-DS3

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Skjermkort: Club3D Nvidia GeForce 8800 GTS (om jeg ikke husker feil)

Regner med resten av maskinvaren er urelevant?

Endret av MonsterRebecca
Lenke til kommentar

Det første jeg ville undersøkt når PCen er flere år gammel er hvor mye lo og støv det er i CPU kjøleren. Fjernes best med trykkluft. Når du starter opp bør du holde et øye med viftene så du får bekreftet at de ikke har tatt kvelden. Hva med strømforsyningen er den ok ?

Lenke til kommentar

Dette er trolig en RAM-feil. Ta ut en og en RAM-brikke til du får utslag. PC-en og BIOS nekter å skru på PC-en dersom det f.eks RAM-brikken er ødelagt av statisk elektrisitet. Dersom du ikke får noe utslag ta ut alle strømkabler og deretter det lille batteriet på hovedkortet. På denne måten resetter du BIOS - noe som ofte hjelper.

Lenke til kommentar

Nja, ram feil...

Skjermkortet er i alle fall en kjent synder, den enkle løsningen her er å ta ut skjermkortet og test det i en annen pc, det bør gi deg et raskt svar på om det er gåent. I alle fall fargene som du snakket om og ca alderen til kortet passer veldig bra inn med akkurat problemene dette Nvidia kortet gir.

8xxx serien til Nvidia er rett og slett helt håpløss feilratio messig.

Etter du har testet Skjermkortet så kan du sette igang med å teste minnet , psu og til slutt andre enheter i den rekkefølgen.

Memtest.org er hvor du kan laste ned program for testing av minnet, men det krever at skjermkortet fungerer.

Lenke til kommentar

Dette er trolig en RAM-feil. Ta ut en og en RAM-brikke til du får utslag. PC-en og BIOS nekter å skru på PC-en dersom det f.eks RAM-brikken er ødelagt av statisk elektrisitet. Dersom du ikke får noe utslag ta ut alle strømkabler og deretter det lille batteriet på hovedkortet. På denne måten resetter du BIOS - noe som ofte hjelper.

Det holder som regel med å flytte den lille lasken for bios. Batteriet sitter ofte for godt, og man kan risikere å ødelegge holderen dens.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har allerede resatt BIOS, og jeg passer på at PC-en ikke støver ned. Tenkte meg at det kunne være skjermkortet, men har ikke fått testa det på en annen maskin enda, siden jeg har vært borte fra stasjonæren en stund, men skal gjør det så fort jeg får det til :)

Lenke til kommentar

Nja, ram feil...

Skjermkortet er i alle fall en kjent synder, den enkle løsningen her er å ta ut skjermkortet og test det i en annen pc, det bør gi deg et raskt svar på om det er gåent. I alle fall fargene som du snakket om og ca alderen til kortet passer veldig bra inn med akkurat problemene dette Nvidia kortet gir.

8xxx serien til Nvidia er rett og slett helt håpløss feilratio messig.

Etter du har testet Skjermkortet så kan du sette igang med å teste minnet , psu og til slutt andre enheter i den rekkefølgen.

Memtest.org er hvor du kan laste ned program for testing av minnet, men det krever at skjermkortet fungerer.

Godt tenkt! Selv har jeg opplevd at det var minnet som problemet, men helt klart trolig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...