Gå til innhold

vdsl hastighet og linjelengde

Anbefalte innlegg

hei lest at de folkene som får vdsl som bor helt i grenseland med tanke på linjelengde får litt varierende hastigheter. Er det sånn at hvis Fks. Telenor hadde levert la oss si 10-5 kunne de sendt det lenger eller er vdsl teknologien så sjør med tanke på signaltap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil nok fungere på samme måte som ADSL, slik at man kan få det så langt signalet rekker frem, men det har ingen hensikt, fordi etter en viss (relativt kort) avstand så vil hastigheten være nede i omtrent det samme som ADSL2+ ville på samme linjen, så det er bare på korte linjer at man har noe nytte av det.

Fra wikipedia:

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at source to 100 Mbit/s at 0.5 km (1,600 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3,300 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mi) its performance is equal to ADSL2+.

Etter mine erfaringer pleier hastigheten i praksis å bli enda lavere enn det teorien skulle tilsi. Jeg vet ikke om det er pga. dårligere kobber her til lands, eller om det er fordi ISPene kjører linjene på en høyere støymargin enn det de teoretiske hastighetene er beregnet utifra. Uansett så vil jeg tippe at det ikke er hensiktsmessig å koble brukere opp på VDSL2 på linjer over 1.2 - 1.3km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...