Krankemot Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Bærbare pcer og mobiltelefoner som er koblet til pcer gir meg støt i større eller mindre grad når jeg tar på de. Det er altså ikke strøm jeg får, men en utladning. Jeg lurer på hva som kan forårsake dette. har lyst til å finne ut av det for min egen del (som begynner å bli redd for å ta på ting) samt fordi det neppe er bra for elektronikken(?). Mvh. Snorre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Har dere teppegolv på jobb? "Soper" du beina i bakken når du går? Går du ofte med typisk fleecegenser? Gnir du plastikk? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Har ikke teppe, og ikke fleecegenser, og det er en slags parkett på gulvet. Jeg gnir minst mulig plastikk. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Dette høres veldig ut som statisk elektrisitet. Dette kommer hovedsaklig av potensialeforskjell mellom to punkt. Statisk elektrisitet er IKKE bra for elektronikk. http://no.wikipedia.org/wiki/Statisk_elektrisitet Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 ja, men støtene jeg får er så kraftige at jeg begynte å lure på om potensialforskjellen kom av elektron over/underskudd i enhetene, og ikke i meg(hvis det er mulig). Lenke til kommentar
Fredrico89 Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Du bruker ikke tilfeldigvis crocs? Jeg bruker crocs når jeg er innendørs på jobb (offshore), og kombinert med superundertøy gir det meg støt omtrent hver gang jeg tar i noe av metall. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 Crocs er forresten forbudt for ansatte på sykehus nettopp på grunn av statisk elektrisitet... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 ja, men støtene jeg får er så kraftige at jeg begynte å lure på om potensialforskjellen kom av elektron over/underskudd i enhetene, og ikke i meg(hvis det er mulig). Statisk elektrisitet kan merkes godt. Du har kanskje merket at når du er på trampoline, så er det veldig morsomt å gnikke hendene mot underlaget - for så å ta borti en annen person? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 8. april 2011 Rapporter Del Skrevet 8. april 2011 du har ikke tilfeldigvis ujordete kontakter? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 9. april 2011 Rapporter Del Skrevet 9. april 2011 Slike statiske utladninger kan komme opp i 30000volt så det kan gjøre vondt og er mer enn nok til å ta knekken på elektroniske kretser hvis man tar rett på de. Du vil nok ikke kunne ødelegge skjermet elektronikk som en bærbar pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå