Gå til innhold

Importere båt med henger fra Danmark -regler og avgifter?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å handle båt i Danmark, så jeg bare lurer på om det er noen som har (lenke til?) en forklaring om hva man må passe på å få gjort rett, og hvor mye avgifter etc som påløper.

Det er snakk om en 33 år gammel 16" seiljolle uten motor, på registrert henger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettsøk er fint :!:

Siden båten jeg kjøper ikke har motor er det bare mva på prisen jeg gir for båt+henger i Danmark.

Jeg må ha med meg norske prøveskilt til hengeren, som skal brukes fra norsk tollsted og hjem.

Henger må godkjennes på veistasjon for omregistrering.

Noe jeg har oversett?

Endret av kaian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noe jeg har oversett?

Jepp :)

Du må også betale mva for transporten så du burde dokumentere billigeste løsning for transport, jeg skriver i kjøpe-kontrakter at jeg overtar eieransvaret for båter/varer ved svinesund for å unngå dette, samt betaler den siste kronen da for å fullbyrde kontrakten "påskrevet i kontrakten".

Vet ikke hvor mye utgangsprisen er men hvis båten er produsert innad i eu kan du fylle ut et eur.1 dokument for og unngå 5% toll og du unngår alt tullet med eu-godkjenning i etterkant.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Noe jeg har oversett?

Jepp :)

Skjønner at hvis jeg får båten sendt med et spedisjonsfirma så må jeg betale moms av frakten. Men, er dem så festlige at jeg må betale mva for frakt når jeg er nede og henter den selv? Ekstra bensinforbruk eller statens satser for bilbruk tur-retur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...