Dead_Mile Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Hei, det var en som sa til meg at det ikke var lovlig å publisere bilder, selv av offentlige personer, uten deres godkjennelse. Noe jeg trodde var feil. Jeg snakker da om et bilde du kanskje finner på nettet, og tillegger en humoristisk, men saklig oppfatning om for eksempel hans politiske syn. Noen som vet dette helt sikkert? Endret 8. april 2011 av Dead_Mile Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Du må ha tillatelse av vedkommende som tok bildet. Lenke til kommentar
Dead_Mile Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Du må ha tillatelse av vedkommende som tok bildet. Ikke av personen som er PÅ bildet? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Korrekt. Offentlige personligheter er av offentlig interesse, og må dermed i følge loven tåle at bilder blir tatt og publisert. Fotografen har derimot i utgangspunktet alle rettigheter til bildet, så det er opp til han/hun om du lovlig kan bruke det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hvordan står loven om at man kan bruke det man finner på nettet ut her ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hvilken lov? mulig at det er er en uskreven en. Jeg kjenner ikke så mye til det , men har hør at man kan bruke deler av Internett ( mest koder ) helt lovlig hvis man vil lage sine engene sider . Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Du har rett i at det er ganske vanlig å ta litt her og litt der, men i utgangspunktet er alt (eller det aller meste) som legges ut beskyttet av åndsverkloven. Hvis den som sitter på rettighetene sier at det er greit at andre bruker det så blir det noe annet, men ellers kan man i teorien risikere å måtte betale erstatning. Tankegangen om at "på Internett er alt lov" er for de som lever i en fantasiverden, for det har ikke røtter i loven. 1 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Vet ikke om det er så relevant, men hva defineres som en offentlig person? La oss si du ser H.M.K Harald en plass og tar bilde av han, har du da lov å legge dette ut offentlig? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Kongen er uten tvil en offentlig person, men uansett så bør man ikke glemme at man har rett til ett privatliv. Men om du ser vedkommende på en offentlig galla/tilstelning så er det bare å knipse og legge ut bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå