Gå til innhold

Mine nye vannblokker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hadde 0.5m 10mm kobberrør, en 2mm kobberplate og 30mm kobberrør.

 

1: kappa plata bøyde til en boks og hardlodda.

2: sagde av 4cm av rørbiten og banka den flat. lodda to plater på hver side og en "heatspreader" i bunnen

3: lodda plate til et flattbanket rør (den ene siden)

 

brukte vanlig loddetinn med fluss fra biltema, 33kr

gassbrenner 36kr

propangass 20kr (?)

Lenke til kommentar

trd374:

Skal kjøle en veldig gammel 300W PSU (år 2000 tror jeg).

Tror at den er svakere. Men drømmen er en helt stille PC da, så jeg krever ikke alt for mye.

Jeg hadde en hammer, en baufil, en tang, en fil og de tingene over pluss en arbeidsbenk. Bøyde alt med fingrene og tangen så alt var i kald tilsdand.

 

-P-:

Lagde overflaten inni så ru jeg kunne med filen.

Fikk ikke tak i 10mm tykk kobber, derfor måtte jeg ty til slike erstatninger. Men morsomt var det å lodde :smile:

min første hardlodding :woot:

Lenke til kommentar

Oj så tynt... Blir ikke det der ganske dårlig varmespredning? Ikke vet jeg.

 

Jeg synes også det der minne mye om myklodding, men har det egentlig så mye å si?

 

Ha! Den der gasspenna har jeg og! Kjøpte den for å bruke den som lighter under harde forhold, og for å kunne detonere spraybokser. Ikke pokkern... Den blåser jo ut bare man puster på den. Sprayboksen ga et fint popp, når toppen fløy av, men det resulterte selvfølgelig i at penna slukket før gassen rakk å antenne. Og som lighter, har den nå sitt ansvar i skrivebords skuffa, hvis jeg mot formodning ikke skulle ha noen lightere med gass i huset, og det er krise :)

 

Men godt jobba! Jeg må få vite hvor effektiv PSU kjøleren var!

Lenke til kommentar

Hva vet jeg om hardlodding/myklodding... :roll:

 

Jeg er enig at det ser litt tynt ut, men det er totalt 2x2mm kobber + 0.5mm loddetinn i bunnen så en tykkelse på 4.5mm er da ikke alt for tynt.

 

Har ikke testet noen av blokkene ennå, og jeg får ikke testet dem før 2. august. Er på ferie hjemme, og PCen er i Trondheim :-(

 

Disse blokkene er ikke de beste, men selvgjort er alltid velgjort :smile:

 

Kommer tilbake når jeg har testet blokkene

Lenke til kommentar
du har hardloddet ikke sant?

 

hvor i alle dager får du tak i sølv-dritten man lodder med? har lett bøde høyt å laft etter greiene, men ingen har det, og ingen kan hjelpe meg..

 

håper du har svaret, og gidder å hjelpe meg :yes:

 

el_diablo_21

 

Her finner du slaglodd i sølv: www.nogusra.no

 

Vær oppmerksom på at det er flere typer med forskjellig smeltepunkt, fra 615-785grader. Flyte egenskapene til hver av dem er også forskjellig. Det er mye å sette seg inn i, så jeg hadde nok ringt dem og fortalt hva det skal brukes til, og bedt om hjelp til å finne det som passer best til din bruk, og så gått til en gullsmed og spurt om de kunne avse litt til en ikke alt for stiv pris.

 

Kan ta med som en liten ting å passe på, mange glemmer: Hard lodding med sølv bør gjøres i et rom med dempet belysning, slik sikrer du deg bedre mot for høy temperatur da det er lettere å se når rødglødingen blir for mørk. Og ikke glem flussmiddel.

 

Joey

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...