Gå til innhold

Trenger hjelp med RAW

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker Photoshop til vanlig for å redigere bildene mine, og da har jeg også brukt RAW via Bridge.

Jeg har Canon Eos 450D, og da har dette alltid fungert(og gjør det fortsatt), men når jeg prøver med Eos 550D, får jeg bare beskjed om at "det ikke er det rett type dokument."

Hvorfor skjer dette? og kan noen hjelpe meg så jeg kan redigere RAW-filer også fra min 550..

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet, men jeg har Canon 600D. Står på en melding som kommer opp at jeg trenger å oppdatere Camera Raw, også blir jeg sendt til denne siden: http://www.adobe.com/products/photoshop/extend.html, men på "Supported cameras for the Camera Raw plug-in and Lightroom" står jo ikke 600D oppført engang. Prøvde å laste ned oppdageringen, men det funker fortsatt ikke. Betyr det at Adobe ikke har oppdatert programvaren til 600D da? Så jeg får ikke brukt Adobe i det hele tatt? Eller?

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du laste ned Adobes gratisprogram som konverterer CR2-filene fra 550D/600D til DNG. Da vil du kunne åpne dem i Photoshop, selv om det ikke støtter råfiler fra 550D eller 600D i utgangspunktet.

I den grad DNG converter hadde støttet 600D enda, selvfølgelig, akkurat som nyeste versjon av ACR. ;)

I følge siden "Camera Raw support"-linken redirecter til, som også er linket til tidligere i tråden, så støtter seneste versjon av ACR/DNG-converter enda ikke 600D.

Den fremtidige ACR 6.4 kommer derimot til å støtte 600D. Samt 1100D, Hasselblad H4D-40, Olympus E-PL1s, E-PL2 og XZ-1 og til slutt Samsung NX11.

Lenke til kommentar

Den fremtidige ACR 6.4 kommer derimot til å støtte 600D. Samt 1100D, Hasselblad H4D-40, Olympus E-PL1s, E-PL2 og XZ-1 og til slutt Samsung NX11.

Det ligger allerede en releasecandidate (som betyr at den er nesten ferdig) på Adobes sider. Hvis du laster ned DNG-konverteren derfra så burde det fungere inntil endelig versjon er klar. Det er heller ikke noe i veien for å iinstallere release candidate for ACR (hvis du har Ps CS5), det er sannsynligvis liten rissiko ved å gjøre det.

Lenke til kommentar

Lastet ned release candidate 6.4 for ACR nå, og det funket! Får laste ned den ordentlige versjonen når den kommer, men veldig greit at det funker med Bridge og Camera Raw nå. Har Master Collection av CS5, så greit å få brukt det!

Tusen takk for hjelpa! :)

Lenke til kommentar

Lastet ned release candidate 6.4 for ACR nå, og det funket!

Jeg har brukt release candidate en stund selv allerede så det er ingen tvil om at det funker. Faren ved å bruke en release candidate av denne typen i et "produksjonsmiljø" er at det kan være ting som ikke virker helt optimalt, men som det er vanskelig å oppdage.

Lenke til kommentar

RC'en av ACR 6.4 går ut på dato 31. mai - så det har nok kommet en "årntli" versjon før den tid.. ;)

Vanligvis går det ganske kort tid mellom RC og endelig, nå har det gått over en måned så jeg er litt utålmodig. Skulle gjerne hatt endelig versjon for XZ-1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...