Gå til innhold

Gardist Januar 2012

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har blitt inkallt som gardist Januar 2012. Har ikke peiling på noe som helst om gardister. Er det bare å stå vakt forran slottet ? Må man ha på den blå drakten og spille på instrumenter hele tiden? Er det ikke noe våpen eller noe sånt? Og draktene, får man ikke vanlig millitær drakt? altså sån grønn drakt :p

Har sett at noen gardister har slike drakter 851834-8-1301830226488.jpg

Hva slags gardister er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter visst Gardens Rekognoseringstropp, man kan visst bli snikskytter der, men jeg finner ikke noe informasjon om det. Og vet du hvorfor noen gardister som de jeg viste på bildet har vanlig grønn millitæruniform mens de andre har de blå uniformene. Jeg har egentli ikke lyst til å bli gardist men har ikke noe annet valg, så prøver å komme nærmest mulig en vanli soldat. :(

Lenke til kommentar

Alle gardister har vel vanlig m04, den "blå" er paradeuniformen som brukes når man står vakt og andre paradeoppstillinger. Når man er ute i skauen er det den standard grønne uniformen, evt feltuniform som gjelder.

Men ja, forsvarets sider gir elendig informasjon. Ta turen over på milforum.net og diskusjonsforumet der istedet, der finner du mye bedre hjelp.

Lenke til kommentar

Skal sjekke milforum, men takker deg! du hjalp meg faktisk veldig mye :thumbup:

EDIT: Vet du om det er en måte å være mer i skauen og ha mindre vakttjenester? Altså bruke grønn uniform mest mulig.

Endret av Pepsicola
Lenke til kommentar

Enten er det slik at man blir fordelt etter rekrutten, eller på innrykksdagen. Man vil som regel ha noe å si på dette selv. Hvis det bestemmes etter rekrutten så gjelder det å vise befalet at du er kompetent nok til den stillingen du ønsker. Når det kommer til valg på innrykksdagen er det som regel bare å vise interesse, at du er motivert og at du har noe kunnskap om kompaniet fra før av.

En viktig del av begge deler er at du er i nogenlunde fysisk form. Jeg vil råde deg til å starte treningen nå(om du ikke allerede har startet/trent lenge allerede?). God fysisk form er noe som gjør hverdagen utrolig mye lettere. Ikke bare når det er snakk om fysiske ting, men det vil også hjelpe på psyken.

Lenke til kommentar

Kp 1, 2 og 4 er vanlige vaktkompanier. Du kan ikke velge hvilken av dem du havner i, det kommer ann på når på året du har innrykk. De er i prinsippet like. Hver av dem har 4 tropper, som har forskjellige hovedoppgaver.

De har ca annenhver uke vakt og grønn tjeneste. Så du får mye grønn tjeneste også, en god del øvelser.

Kp 5 er et slags vedlikeholds kompani, med blant annet ansvar for transport. Feks bussing til vakt og lastebilkjøring.

Vil du bli med i drilltroppen eller korpset må du søke spesielt, det er bare noen få som kommer inn. Vil du feks i korpset må du allerede kunne spille.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Stemmer det ikke at garden har jegertropper også? har sett dette flere steder, noen sier at de har det og noen sier at de ikker har det, tidligere het det visst rekogniseringstroppen som Herzeleid sier.

Og er det sant at man får fri i helgene :D ?

Endret av Pepsicola
Lenke til kommentar

Stemmer det ikke at garden har jegertropper også? har sett dette flere steder, noen sier at de har det og noen sier at de ikker har det, tidligere het det visst rekogniseringstroppen som Herzeleid sier.

Og er det sant at man får fri i helgene :D ?

Ja, Garden har jegertropper. Som sagt tidligere er 1, 2 og 4 Gardekompani likt oppbygd med følgende tropper:

To geværtropper - Begge disse troppene er like. I denne troppen for du den vanligste formen for infanteritrening (ild under bevegelse, fremrykning o.l.). Jeg personlig tjenestegjorde her.

En eskortetropp - Dette er en tropp som spesialiserer seg på transport av viktig personell. De trener mye på stridsdriller under kjøring o.l.

En jegertropp - Dette er den mest fysiske krevende troppen. Her er stikkordene gå langt med tung sekk, fryse og hate mest. Og ja, jegertroppene har skarpskyttere selv om jeg ikke fikk så mye innblikk i hva de holdt på med under min tjenestetid.

Angående fri hver helg så har man stort sett det hvis man ikke er på øvelse eller har vakt. Også som sagt over har man 1-2 uker vakt for så å ha 1-2 uker 'grønn' tjeneste (altså feltutdanning). Imellom disse periodene pleier man å få helgeperm.

EDIT: Jeg kan også legge til at alle troppene står like mye vakt (hvis du lurte).

Endret av Teig
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk, forstår alt nå :) Kan du si noe om hva slags sveis man kan ha siden du tjenestegjorde der? Etter at man har klippet seg kan man la det vokse ut igjen ? Hvor kort må man klippe seg ?

EDIT: Ja, jeg lurte faktisk på om alle sto like mye vakt eller ikke :grin:

Endret av Pepsicola
Lenke til kommentar

Grunnregelen for det fleste avdelinger er at håret hverken skal berøre nakkekrage eller ørene. I Garden er det spesielt fokus på hårklipp, så her er standarden mye høyere. En godkjent lengde ligger på mellom 2-6mm. Vi ble faktisk tvangsklipt som kollektiv straff etter at noen hadde føkket opp. 1mm, woho!

Lenke til kommentar

Håret skal være i henhold gjennom hele tjenestetiden, så det må selvfølgelig klippes igjen når det blir for langt (i henhold til de satte standarder ofc).

KP3 er musikk og drill-kompani. Dette er kanskje det vanligste mistolkningen av Garden, men KP3 står ikke vakt og har veldig lite felt (kan vel egentlig si at de ikke har felttjeneste foruten et par dager). Det de derimot gjør er å trene SLO (Sluttet Orden) og blir blandt verdens beste i det iløpet av deres tjenestetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...