Gå til innhold

Demokrati?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting...

Hvordan skal USA "sette inn" demokrati i Irak? Er ikke et demokrati nettopp satt inn av folket? Hvordan får de da et "demokrati" satt inn av USA til å bli nettopp et demokrati? Ønsketenkning?

Dessuten, hva vet usa om demokrati? De har jo ikke demokrati selv engang! De har republikk. Dessuten er det langt fra demokrati i et land der du blir fengslet for å si din mening (som jeg leste om for noen dager siden).

It just doesn't make any sense! :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

En republikk er en form av demokrati... og det er den slags demokrati som utoeves i alle land som har "demokrati".

USA har satt inn denne regjeringen, saann at de kan lage en grunnlov, ogsaa etter det, kan de lage et demokrati.

Demokratiet har ikke blitt laget enda.

Fengslet for aa sin din mening? Nei, man kan faktisk ikke bli fengslet for det i USA. Bare hvis man gjoer noe annet ulovlig mens man gjoer det... Vaer saa snill aa ikke ta ting du har hoert eller sett ut av sammenhengen...

Og hvis det har skjedd, og det kan skje, ville det da vaert enkelte tilfeller, og ikke en omfattende trend eller praksis.

Men alle anti-amerikanske elsker aa ta enkelte tilfeller aa gjoere de om til standard praksis...

Lenke til kommentar

Det er riktig at USA ikke har demokrati.

Om landet noensinne har hatt demokratiske prosesser, eller prøvd å innføre noe lignende er et mer interessant spørsmål.

I aller videste forstand kan man vel også spørre seg om det i et samfunn med knapphet på ressurser samt skjev fordeling i det hele tatt er mulig å la flertallet bestemme.

Lenke til kommentar

Seixon, hvem sier jeg er anti amerikaner? Og, hva bygger opp en helhet? Enkelttilfeller samlet? Og kjenner du alle anti-amerikanere siden du vet hva de alle gjør? Tror du bør tenkte over hva du uttaler deg om.

Demokratiet vil aldri bli laget så lenge haukene ruler usa. Eller i det hele tatt.

Skjønner ikke hvordan de kan la ett parti bestemme alt, det er jo langt fra demokrati. Når de har valgt mellom to partier (!) får det ene rett til å gjøre VELDIG mye rart, det har vi jo sett i det siste. Det usa trenger er et direkte-demokrati :yes:

Se denne: http://www.geocities.com/deadsumo/TheAlgeb...niteJustice.doc

Men, som halvt amerikaner regner du vel dette som kommunist propaganda... :shrug:

Lenke til kommentar

Fengslet for aa sin din mening? Nei, man kan faktisk ikke bli fengslet for det i USA. Bare hvis man gjoer noe annet ulovlig mens man gjoer det... Vaer saa snill aa ikke ta ting du har hoert eller sett ut av sammenhengen...

Tja, det var det da, Seixon. :roll:

http://infowars.com/print_patriotact2_analysis.htm

http://www.gregpalast.com (for den sannhetshungrige)

http://www.prisonplanet.com/archives_conce...tion_camps.html

http://www.americanfreepress.net/07_11_03/..._leviathan.html

Jg tror ikke det er lenge før arrestasjoner av "annerledes tenkende" er en realitet. :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-23990
Demokratiet vil aldri bli laget så lenge haukene ruler usa. Eller i det hele tatt.

Skjønner ikke hvordan de kan la ett parti bestemme alt, det er jo langt fra demokrati. Når de har valgt mellom to partier (!) får det ene rett til å gjøre VELDIG mye rart, det har vi jo sett i det siste. Det usa trenger er et direkte-demokrati

Det var jo akkurat det samme nar Clinton var president... Hvorfor var de ikke "hauker" da?

Det er ikke ett parti som bestemmer alt. Kongressen er nesten 50-50, med kanskje et par seter til republikanerene.

Bare fordi en i kongressen er i et eller det andre parti, betyr ikke at de alltid stemmer sammen med resten av partiet sitt.

Tror du virkelig skal lese litt om hvordan det funker i USA foer du uttaler deg.

Norge er jo heller ikke et direke-demokrati, og det finnes (helt sikkert) ikke et direkte-demokrati noe som helst sted i verden. Men du vil at USA skal vaere det... OK...

Na ma jeg si at kanskje du ogsa er anti-Bush. Du, og de andre anti-Bush folka, ser ikke likhetene mellom denne administrasjonen og den forrige...

Demokratene hadde "kontroll" av Kongressen 4 aar siden. Demokratene "styrte" USA i 8 aar.

Hvorfor var ikke de "hauker"? Hvorfor har Bush administrasjonen fatte dette kjennetegnet?

Jeg liker ikke Bush jeg heller, men det er maate pa aa vaere imot noe...

Jg tror ikke det er lenge før arrestasjoner av "annerledes tenkende" er en realitet
Ja, det har vel de paranoide sagt i arevis tenker jeg... Mens det aldri skjer.

http://www.geocities.com/deadsumo/TheAlgeb...niteJustice.doc er ikke tilgjengelig.

Om bare det gikk an a ha en balansert og objektiv diskusjon.... sukk.

Lenke til kommentar
En republikk er en form av demokrati... og det er den slags demokrati som utoeves i alle land som har "demokrati".

Nåja. Såvidt meg bekjent er ikke republikk et annet ord for demokrati. Republikk sier bare noe om styremekanismene. Ikke om det er demokrati eller ikke.

USA har satt inn denne regjeringen, saann at de kan lage en grunnlov, ogsaa etter det, kan de lage et demokrati.

Og hvem bestemmer?

Dessuten er det ingen regjering som er innsatt i Irak. Det er et råd som skal komme med forslag til grunnlov. Og den som skal bestemme grunnloven til syvende og sist (sannsynlighvis under prosessen også skulle jeg tro) sitter i Washington DC.

Demokratiet har ikke blitt laget enda.

I hvilket land?

a: usa

b: irak

Spør den delen av befolkningen i USA som er farget om deres mening.

Kanskje du får opplyst ditt hode litt mer.

Og hvis det har skjedd, og det kan skje, ville det da vaert enkelte tilfeller, og ikke en omfattende trend eller praksis.

Det er jo også en måte å beskrive et apartheidsystem som fantes i USA for noen år siden.

Naboen min som var på tur i Sør-Afrika på 80-tallet mente at alt pratet om apartheid i Sør-Afrika på tv var bare tull, for når han var der så han ikke et eneste svart menneske.

Samme logikk du bruker.

Men alle anti-amerikanske elsker aa ta enkelte tilfeller aa gjoere de om til standard praksis...

Gjentatte enkelte tilfeller lager som regel et mønster.

Lenke til kommentar

ja, en republikk er ikke nødvendigvis et demokrati, men det kan være det.

USA: Republikk og demokrati

Kina: "Republikk" og ikke demokrati

Norge: Monarki og demokrati

og den som ikke mener at de har demokrati i usa er helt på jordet, og bør kanskje holde seg der slik at vi ikke trenger å høre på vedkommende...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

de·moc·ra·cy

1. Government by the people, exercised either directly or through elected representatives.

2. A political or social unit that has such a government.

3. The common people, considered as the primary source of political power.

4. Majority rule.

5. The principles of social equality and respect for the individual within a community.

OK, er USA minst en av disse? Em, ja, man kan faktisk argumentere at USA er alle av disse definisjonene.

Dessuten er det ingen regjering som er innsatt i Irak. Det er et råd som skal komme med forslag til grunnlov. Og den som skal bestemme grunnloven til syvende og sist (sannsynlighvis under prosessen også skulle jeg tro) sitter i Washington DC.

Ja, det er ingen regjering enda. Akkurat derfor jeg sa:

"Demokratiet har ikke blitt laget enda."

Men les det du skrev. Hvem er det som lager grunnloven? Det er irakere. USA kommer til a lese den grunnloven de kommer fram til og vurdere om den er god nok til a forhindre at en ny Saddam kommer tilbake, ogsa andre ting med hensyn til menneskerettigheter, osv.

USA skal bare stemple grunnloven, de har ingenting med a lage den.

Spør den delen av befolkningen i USA som er farget om deres mening.

Kanskje du får opplyst ditt hode litt mer.

De fargete som blir arrestert blir ikke det for a ha sagt deres mening...

Jeg tror jeg kjenner befolkningen i landet som jeg har bodd i bedre enn deg.

Det hender at svarte blir tatt av politiet oftere enn andre, men det er ogsa statistikk for at svarte er mer kriminelle enn andre ogsa.

Det har blitt sann i USA na at politiet blir mer og mer redd for a arrestere eller snakke med svarte siden de blir anklagd for politi-vold osv. hele tiden, selv om de ikke har gjort noe galt.

Naboen min som var på tur i Sør-Afrika på 80-tallet mente at alt pratet om apartheid i Sør-Afrika på tv var bare tull, for når han var der så han ikke et eneste svart menneske.

Naboen din var pa tur der!!!

Jeg har bodd i USA nesten hele mitt liv! Tror jeg kjenner bedre til hvordan ting er her enn naboen din som bare tok en rask gjennomtur!!

****** sa frekt.

Em, nei. Det skal ta mange slike enkelte tilfeller, til det punkt at de ikke er enkelte tilfeller lenger, at de er et moenster.

Har du kanskje ikke tenkt pa at mange av disse "tilfellene" hender sann at fargete klager over at de ble tatt av politiet fordi de var svarte, nar egentlig de hadde gjort noe galt?

Hvis dette var pa 60/70-tallet sa hadde jeg kanskje vaert enig med deg, men na er ting mye bedre.

Det har blitt en trend na at svarte folk begynner a flytte tilbake til soer-statene fordi de har funnet ut at ting har egentlig ordnet seg mye der nede i forhold til rasisme.

Tror du ma virkelig slutte med a snakke om ting du virkelig ikke har noe forhold til eller kunnskap om.

Neida, USA er ikke et demokrati. :lol::lol::roll:

Lenke til kommentar

Jg tror ikke det er lenge før arrestasjoner av "annerledes tenkende" er en realitet
Ja, det har vel de paranoide sagt i arevis tenker jeg... Mens det aldri skjer.

http://www.geocities.com/deadsumo/TheAlgeb...niteJustice.doc er ikke tilgjengelig.

Om bare det gikk an a ha en balansert og objektiv diskusjon.... sukk.

Det er bare det Seixon, at objektiviteten og balansen her er heeeelt utmerket! Og du påstår at Amerika ikke aressterer anderledes tenkende?

http://www.zundelsite.org

Jeg har IKKE politiske preferanser til denne mannen, bare så det er sagt, men han MÅ FÅ LOV Å MENE det han gjør.

Du tar så feil, så feil, Seixon! Verden er full av politiske fanger, og desverre så sitter det nok en del i Norge også, vi er ikke noe bedre her heller. Hvor mange som sitter bak lås og slå pga. politiske meninger i USA, er det ikke lett å vite, men det er nok noen hundrede.

La oss få dem UT!!

Lenke til kommentar

Og dessuten Seixon......

Du kan takke wistleblowers og "paranoide" for at sannheten kommer på bordet!! Disse "galningene" sørger for at DU kan sitte foran maskinen din og skrive innlegg på hw.no, sånn noenlunde fritt. De viste også at 11/9 kom til å skje, lenge før det skjedde, og at stemmegivingmaskinene fra Diebold, er en ENORM FLOPP!!

Danke!!!

Lenke til kommentar
de·moc·ra·cy

1. Government by the people, exercised either directly or through elected representatives.

2. A political or social unit that has such a government.

3. The common people, considered as the primary source of political power.

4. Majority rule.

5. The principles of social equality and respect for the individual within a community.

OK, er USA minst en av disse? Em, ja, man kan faktisk argumentere at USA er alle av disse definisjonene.

Det var republikk du så fint definerte som demokrati. Det vitner jo ofte du ser over Rio Grande.

Ja, det er ingen regjering enda. Akkurat derfor jeg sa:

"Demokratiet har ikke blitt laget enda."

Men les det du skrev. Hvem er det som lager grunnloven? Det er irakere. USA kommer til a lese den grunnloven de kommer fram til og vurdere om den er god nok til a forhindre at en ny Saddam kommer tilbake, ogsa andre ting med hensyn til menneskerettigheter, osv.

USA skal bare stemple grunnloven, de har ingenting med a lage den.

HAHAHAHAHAHAHAHA.....beklager! *ler litt mer*

Du har faktisk nå klart å gi meg hakeslepp. Og det er ikke fordi du sa noe glupt.

De fargete som blir arrestert blir ikke det for a ha sagt deres mening...

Jeg tror jeg kjenner befolkningen i landet som jeg har bodd i bedre enn deg.

Jeg kjenner ikke alle 4 millionene i Norge selv om jeg har bodd her mesteparten av mitt liv her. Det skal ta seg ut om du kjenner 250 millioner. Men gjør du det så er jeg dog imponert.

Det hender at svarte blir tatt av politiet oftere enn andre, men det er ogsa statistikk for at svarte er mer kriminelle enn andre ogsa.

Ja. Og poenget ditt skal være?

Det har blitt sann i USA na at politiet blir mer og mer redd for a arrestere eller snakke med svarte siden de blir anklagd for politi-vold osv. hele tiden, selv om de ikke har gjort noe galt.

Jeg antar du har førstehåndskunnskap?

Naboen din var pa tur der!!!

Jeg har bodd i USA nesten hele mitt liv! Tror jeg kjenner bedre til hvordan ting er her enn naboen din som bare tok en rask gjennomtur!!

kjøss sa frekt.

Okai. Jeg skal slutte å snakke i bildekontekst for å eksemplifisere. Det overgår jo den jeveste anglofide person.

[hint: den siste setning i den bolken du svarte på]

Em, nei. Det skal ta mange slike enkelte tilfeller, til det punkt at de ikke er enkelte tilfeller lenger, at de er et moenster.

Skyter jeg 4 mennesker ned med en pinne i rompa mens jeg synger "bæ bæ lille lam" så kan politiet trygt si at det er et mønster i drapshandlingen.

NB NB Dette var et bilde som skulle eksemplifisere. NB NB

Har du kanskje ikke tenkt pa at mange av disse "tilfellene" hender sann at fargete klager over at de ble tatt av politiet fordi de var svarte, nar egentlig de hadde gjort noe galt?

Selvsagt. Men det er ikke til å stikke under stolen at det enda i både USA og for den saks skyld i vesten generelt er "best" å være hvit.

Hvis dette var pa 60/70-tallet sa hadde jeg kanskje vaert enig med deg, men na er ting mye bedre.

Skulle jo bare mangle i et land som kaller seg "the land of the free".

Det har blitt en trend na at svarte folk begynner a flytte tilbake til soer-statene fordi de har funnet ut at ting har egentlig ordnet seg mye der nede i forhold til rasisme.

Godt for dem. Skal jeg kverrulere litt så kan jeg jo spørre deg om du kan underbygge den påstanden.

Tror du ma virkelig slutte med a snakke om ting du virkelig ikke har noe forhold til eller kunnskap om.

Er republikk == demokrati?

Neida, USA er ikke et demokrati. :lol::lol::roll:

Kan jo undre. Når det ikke er folket som avgjør et valg men en domstol som er innsatt av den personen folket har "valgt" til å representere seg selv.

Lenke til kommentar
Skulle jo bare mangle i et land som kaller seg "the land of the free".

What? The land of the free?

Whoever told you that is your enemy

Something must be done

About vengeance, a badge and a gun

'Cause I'll rip the mike, rip the stage, rip the system

I was born to rage against 'em

Now action must be taken

We don't need the key

We'll break in

[Maynard]

I've got no patience now

So sick of complacence now

I've got no patience now

So sick of complacence now

Sick of sick of sick of sick of sick of you

Time has come to pay

[/Maynard]

Yes I know my enemies

They are the teachers who taught me to fight me

Compromise, conformity, assimulation, submission

Ignorance, hypocrisy, brutality, the elite

All of which are American dreams.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

republic

n : a political system governed by the people or their representatives [syn: democracy, commonwealth] [ant: autocracy]

A ja, republikk og demokrati er visst synonymer... oi sann, det var dumt ja. Fy ****** hvor papp-skallet kan dere vaere?

JA, folk blir arrestert pga politiske grunner, men det er ikke praksis.

Men, i mange av de tilfellene, sa blir de arrestert pga andre ting...

Som f.eks. anti-krigsmongoer som kastet ting pa politiet, sperret veier, gjorde haerverk, etc.

Linken din: http://www.naplesnews.com/03/08/florida/d956655a.htm

Rep. Barney Frank, D-Mass., and 10 other members of Congress have written U.S. Attorney General John Ashcroft asking that charges be dropped against a South Carolina activist arrested last October for entering a restricted space around the president. Brett Bursey has argued he was arrested because of his sign's message — "No more war for oil."

A ja, sa vi skal bare la folk sta opp i trynet pa Bush siden de har ytringsfrihet. Mmmhmm, veldig bra sikkerhetspolitikk ja, helt logisk ja.

Ytringsfrihet betyr at du kan si det du mener. Det betyr ikke at du kan sta akkurat hvor du vil... nar et omrade er avmerket av de som EIER omrade, sa ma du ****** meg sta der.

NEI! sier dere. Dere vil at vi skal glemme alt som heter sikkerhet og la folk ga akkurat hvor de vil, opp i trynet pa presidenten om de vil, bare sa lenge de far si det de vil (som de far uansett...).

Igjen, dette er det mesteparten av disse arrestasjonene handler om.

De ble ikke arrestert pga deres ytringer, de ble arrestert fordi de gjorde noe annet ulovlig mens de gjorde det.

Men det glemmer alle selvsagt og vedlegge.

Hvis folk blir arrestert for politiske meninger, hvorfor blir bare et par stykker arrestert av flokken (de som gjorde ulovlige ting, tenk det!) mens resten fikk lov a sta der a si nett det de ville.

Rart, ey?

Seriost, hvis dere skal ga rundt a si at en republikk ikke er demokrati, og at USA ikke er noen av delene, sa anbefaler jeg at dere tar en tur til biblioteket og leser noen boker om disse tema og laerer en del ting, ikke minst definisjonen pa ordene...

Later lamers.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Fordi han er det.

Vi har noe som heter "electoral votes" som gjor sann at sma stater ikke blir helt urelevante i valget... Tror dere har noe lignende i Norge...

Bush fikk flest electoral votes...

Sann funker systemet i USA, og har vaert sann helt siden det ble stiftet (selv om pa begynnelsen sa var det litt mer korrupt...)

Tror du har kanskje tatt Michael Moore sin bok litt for serios. Det er tross alt ikke skrevet for a tas bokstavelig. Det skal bare gi litt pang til amerikanere for a prove a forbedre det politiske systemet i USA.

Jeg vet om alt du tenker pa. Men bare tenk deg, Al Gore gjorde ogsa litt... fusking. Media fusket ogsa, ved a fa folk til a tro at Gore hadde allerede vunnet og at det ikke nyttet a stemme lenger (for de vestlige statene)...

Det ble stemt 5-4 i hoyesterett i Florida om omtellingen skulle bli fremfort/gyldig. Men... selv med den siste omtellingen var Gore et par hundre stemmer bak Bush i Florida...

Er Kjell-Magne Bondevik folkevalgt?

Jeg stemte for Gore i 2000.

Begge jeg og han har innsett (og innrommet) at han tapte.

Men du vil vel kjempe for Gore selv om han sa at han tapte.

Akkurat som anti-krigs-"helter" kjempet for irakere, selv om irakerene ville ha krigen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...