Gå til innhold

min Black Refinery

Anbefalte innlegg

takk till agentspoon for genialitet og entusiasme som hjelper

alle vi som går oss vill i IT jungelen.

jeg har tatt mange av delene fra BR men jeg har velgt å

bytte ut/ta bort visse deler . alt er solklart men jeg

vill ha en bedre psu og behøver forslag på en grei modulær

psu som kan kjøre dette systemet på overklocket cpu.

Kabinett: Fractal Design Define R3

Prosessor: Intel Core i5 2500K

Skjermkort: Asus GeForce GTX 580

Hovedkort: Asus P8P67 PRO

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 8GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

Kjøler: Cooler Master Hyper 212+

Optisk drev: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: ????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD, ekstra HDD og vifter går greit. med vannkjøling kan du fort legge på en 100W uten problemer, da du må opp i minst 4 vifter a 10W stykket og en pumpe på 20W i tillegg til en høyere overklokk som fort drar enda mer strøm.

Om du ser etter noe som varer lenge er Corsair AX750W det beste produktet du kan få uten å sprenge budsjettet voldsomt, den har 7 års garanti. Merk deg at et R3 sannsynligvis vil bli slitent/utdatert en stund før dette

Lenke til kommentar

takk arni90 for bra svar som vanligt!

det virker som du vet vad du snakker om.

jeg har sett på ax 850w men om det håller med en ax 750w så

kjører jeg muligens på den. tenkte også hx 750w men gold virker veldig stabil for ett par hundrelapper mer. tenkte muligens corsair h50 vannkjøling. noe å rekomendere fremfor kjøle viften i BR?

Lenke til kommentar

750W holder til alt annet enn GTX 570/580 SLI, da må du nok opp i henholdsvis 850W eller 1000W for å være 100% trygg, dette fordi disse kortene fort går opp i skyene på strømforbruk under overklokking under vannkjøling.

H50/H70 er ikke "virkelig" vannkjøling slik jeg ser det. Jeg har selv H70, og ytelsen dens er omtrent på samme nivå som Noctua NH-D14. Med skikkelig vannkjøling skal du gjøre mye for å komme opp i selv 50C på 4GHz etter det jeg har forstått. De er praktiske når du har lite plass eller har mye varme i kabinettet og heller vil overføre varmen fra CPU rett ut av kabinettet, for meg er det sistnevnte, sparer noen grader på mine GTX 460 SLI på lavere viftehastigheter med en H70.

Kabinetter å anbefale:

Corsair 650D, 700D og 800D er alle store, flotte og har god kvalitet.

Silverstone er et merke som stort sett kun har høy kvalitet på markedet nå. Raven 02, Fortress-serien og Temjin-serien er alle gode derfra.

Cooler Master har god kvalitet på sine HAF-modeller, personlig syns jeg lite om dem da jeg syns de er stygge, men smaken er som baken. "Hønsenetting" var første ordet som gikk i hodet på meg da jeg så dem.

NZXT og Thermaltake har noen unike kabinetter, noen bedre enn andre. Phantom er et veldig bra kabinett for eksempel.

Stort sett kan du ikke gå feil med kabinetter priset over 1000 kr, men vil anbefale deg å se på bilder av de forskjellige og vurdere selv hva du syns er pent og hva du kan leve med. Om du kjøper et kabinett du har planer om å bruke en stund burde du bruke litt tid på å vurdere fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Hei Fredrik!

nVidia GeForce GTX 580 er til tross for kraftig yelse fremdeles et skjermkort som bygger på en enkelt kjerne. Selv med en overklokket strømkrevende prosessor vil oppsettet ikke nødvendigvis trekke mer enn cirka 450W ved full belastning. Det er likevel klart at det er sunt med litt takhøyde. Normalt ville jeg slappet helt av med en 650W strømforsyning her, men siden DustinHome kjører kampanjer på en del 750W enheter, er det like greit å velge disse. Gode eksempler er Antec TruePower 750W (820,-) og Corsair HX 750W (1050,-). Disse vil begge drive oppsettet ditt lekende lett. Det er egentlig lite vits i å gå for AX-serien bare fordi den er gullsertifisert. Det betyr forsåvidt kun at enheten har et bunnivå innenfor effektivitet som er 3% høyere enn sølv-sertifiserte enheter. Under mange stadier av belastning er forskjellen faktisk atskillig mindre også. Det har veldig lite å si for stabiliteten og ingenting å si for hvor mye strøm som kan trekkes fra enheten. Det jeg prøver å si er at selv om den ene er bedre enn den andre, så er begge enormt bra og forskjellen neglisjerbar.

For kjøling av prosessor hadde jeg nok neppe anbefalt Corsair H50. Selv om det teknisk sett er vannkjøling, er det av den enkleste sorten som ikke kjøler på høyde med de beste luftkjølerne. Mitt største ankepunkt utenfor pris blir også støynivået den avgir. Det er urimelig høyt synes jeg. Cooler Master Hyper 212+ gir høyst akseptable forhold for en god overklokk, men dersom du ønsker enda bedre ytelse kan du enten se på Zalman CNPS10X Quiet for lavt støynivå eller Noctua NH-D14 for maksimal kjøling. Å velge noe i mellom synes jeg blir litt dumt fordi dette her med overklokking går mest på prestisje, og at det har relativt lite å si for ytelsen om du får 4,5 GHz fra CM Hyper 212+, 4,7 GHz fra en større og dyrere kjøler eller 4,8 GHz fra Noctua NH-D14. Det er lite i retur for pengene uansett (unntatt CM Hyper 212+, som koster veldig lite og er et stort løft fra den medfølgende kjøleren). :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

takk arni90! og tusen takk agentspoon for ett kongelig svar!

jeg har definivt fått meg en god tankestiller angående strømforsyning og cpu kjøling nå. noe av det som gjør meg

mest usikker og forvirret (alle sier forkjellige ting) i dagens gaming rig.

Keep up the good work agentspoon!!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Han ba om noe som skulle vare, da er AX 750W å anbefale med tanke på overlegen garanti og bedre effektivtitet, at HX 750W og Truepower 750W vil fungere helt fint er jeg enig i. AX750W vil jeg også tro kan tilby flere watt enn en HX750 om du prøver å dra mer.

Angående effektbruk og GTX 580 vil jeg linke til Disable OCP GTX 580

Om du ser på bildet, så går strømforbruket opp til ca 350W når dette gjøres med Furmark. Dette er dog en situasjon du skaper selv, men at et GTX 580 kan trekke vanvittige mengder med strøm er det ingen tvil om, strømforbruket når det blir overklokket vil jeg tro kan passere 350W, men jeg vet ikke noe spesifikt.

Overklokkingsmessig støtter jeg det Agentspoon sier.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt utgangspunkt i testen av skjermkortet fra Overclocker's Club. Resultatene kan du se selv her. De har blant annet brukt en overklokket i7 920 prossessor som har en maks TDP på hele 130W før overklokking. Resultatet burde bli noenlunde det samme for en høyt overklokket, meget effektgjerrig Intel Core i5 2500K med 50W til eller fra på resultatet. 650W holder i massevis uansett. :)

Om AX kan overbelastes mer enn HX er ikke lett å si. Både HX 850 og AX 850 klarer å gå opp til hele en kilowatt ved behov. Dette i følge Hardwaresecrets.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt utgangspunkt i testen av skjermkortet fra Overclocker's Club. Resultatene kan du se selv her. De har blant annet brukt en overklokket i7 920 prossessor som har en maks TDP på hele 130W før overklokking. Resultatet burde bli noenlunde det samme for en høyt overklokket, meget effektgjerrig Intel Core i5 2500K med 50W til eller fra på resultatet. 650W holder i massevis uansett. :)

Om AX kan overbelastes mer enn HX er ikke lett å si. Både HX 850 og AX 850 klarer å gå opp til hele en kilowatt ved behov. Dette i følge Hardwaresecrets.

De tester med Kombustor... Et av mange programmer der Nvidia klokker ned sine kort for at de ikke skal dra vanvittig med kraft. Om du ser på denne linken forklares dette. Sammenlign også overklokket GTX 580 mot den vanlige, så ser du at strømforbruket ikke har endret seg med mer enn 4 Watt. GTX 480 trekker 140W ekstra etter overklokken, derfor kan du ikke stole på dette i det hele tatt. Guru3d finner at gtx 580 trekker mer under spilling enn gtx 480

Lenke til kommentar
...made use of a clock speed throttling logic which reduced clock speeds when an extremely demanding 3D application such as Furmark or OCCT is run.

Det er med andre ord helt trygt selv å kjøre disse programmene, som stresser kortet mer enn noe annet program selv om kortet klokkes ned noe. Sistnevnte visste jeg ærlig talt ikke fra før, men i praksis forblir resultatet det samme med mindre du går aktivt inn for å få strømforbruket høyere.

Lenke til kommentar

Helt trygt ja, men overklokking blir desto mer komplisert. Nvidia har også utvidet bruken av dette med GTX 590, til en slik grad at om du overklokker for langt eller med for høy spenning vil ytelsen synke. Kilde

1301631636T36sEyC3DE_1_1_l.gif

Dette er bra for kjøperen, du har ikke mulighet til å ødelgge kortet, men det betyr også at AMD har et høyere tak overklokkingsmessig så lenge du ikke støter på temperaturveggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...