dr.dr. Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Du tror altså ikke på noeo gud, men du synes de religiøse tekstene er et godt utgangspunkt din tilnærming til livet. Jeg tror på Gud, jo, men ikke i form av en morgenkåpebekledd, skjeggete fyr som spretter rundt på skyer. Om ikke Gud så må man gjerne kalle det balanse eller orden, men jeg ser ikke helt hvordan man filosofisk sett kan opprettholde balanse og/eller orden uten en bevissthet, hvilket er, slik jeg oppfatter det, essensen av idéen om Gud. EDIT: For øvrig er ordbok.nos filosofiske definisjon festlig: «øverste enhetlige forklaringsprinsipp for alt som skjer; det transcendente, det uforklarlige; det absolutt værende som er første årsak til og det endelige mål for alt som er.» Endret 12. april 2011 av Dr. Van Nostrand Lenke til kommentar
JAAB Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 [ Jeg tror på Gud, jo, men ikke i form av en morgenkåpebekledd, skjeggete fyr som spretter rundt på skyer. Om ikke Gud så må man gjerne kalle det balanse eller orden, men jeg ser ikke helt hvordan man filosofisk sett kan opprettholde balanse og/eller orden uten en bevissthet, hvilket er, slik jeg oppfatter det, essensen av idéen om Gud. Du tror det finnes en bevissthet som arbeider eller virker mot "balanse" eller "orden" som et overordnet mål, og denne bevisstheten er det du kaller gud. Du har tidligere, hvis jeg har forstått deg korrekt, uttrykt at gud ikke gir direkte beskjeder til menneskene. Samtidig synes du at de religiøse skriftene gir et godt bidrag til din livsanskuelse. Tror du de religiøse skriftene er bevirket av gud, eller er de kun uttrykk for mennesker løpende forsøk på å handle i overenstemmelse med din guds ønske om balanse og orden? Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Du tror det finnes en bevissthet som arbeider eller virker mot "balanse" eller "orden" som et overordnet mål, og denne bevisstheten er det du kaller gud. Du har tidligere, hvis jeg har forstått deg korrekt, uttrykt at gud ikke gir direkte beskjeder til menneskene. Samtidig synes du at de religiøse skriftene gir et godt bidrag til din livsanskuelse. Tror du de religiøse skriftene er bevirket av gud, eller er de kun uttrykk for mennesker løpende forsøk på å handle i overenstemmelse med din guds ønske om balanse og orden? Det jeg mente å formidle var et likhetstegn mellom Gud og balanse og orden, ikke at Gud har balanse og orden som mål. Jeg beklager dårlig formulering. Jeg anser religiøse tekster for å være ord om Gud, ikke av Gud. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hvis det finnes en gud - hvorfor gjøre som han vil? Fordi det lønner seg. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hvis det finnes en gud - hvorfor gjøre som han vil? Fordi det lønner seg. Spørs hvilken gud det er snakk om. Jesus for eksempel lønner det seg ikke å gjøre som han vil. Lenke til kommentar
JAAB Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Hvis det finnes en gud - hvorfor gjøre som han vil? Fordi det lønner seg. Du legger til grunn at det vil lønne seg å følge det du tro er guds ønske. Vil du kunne gjøre hva som helst for å få denne belønningen? Lenke til kommentar
Cthulhu-fhtagn Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 En ting er å tro at det er en gud som har skapt verden. Noe annet er det vel å tro at denne guden bør følges i det han måtte ville. Jeg lurer på hva det er som gjør at dere som tror finner grunn til å følge det dere mener er denne gudens vilje. Om jeg hadde møtt en brennende busk, som hadde overbevst meg om han den var skaperen av verden, så ville jeg ikke oppfylt dens ønsker bare fordi den ønsket noe. Hvorfor skulle jeg det? Enig i det, men ville nok faka det for å bevare livet. I følge bibelen er jo Yahwe en lokal gud, som har kollegaer i samme bransje av samme rang og det er tydeleg at det finnes *andre* guder. Eg ville funne meg ein gud som var litt greiere å ha med å gjere en Yahw trur eg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå