Gå til innhold

Problem med å installere os på hjemmeserver

Anbefalte innlegg

Håper det er noken her som kan hjelpe ein amatør..

Eg har ein maskin bestående av:

Fractal Design Array R2 Mini-ITX

Intel Core i3 Dual Processor i3-540

Dual Core, 3.06Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w

ZOTAC H55-ITX,Socket-1156

mini-ITX, H55, DDR3, 1xPCIe-x16, GbLAN, eSATA, DVI

Western Digital Scorpio® Black 320GB

7200RPM, SATA, 2,5" internal, 16MB

2xSamsung SpinPoint F3 1TB

7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Det første eg prøvte på var å legge inn ubuntu server 10.10, men da fekk eg bare opp feilmelding om at den ikkje fant cd-rom. Eg prøvte mangen tips på nettet, men ingen virka. Så tilslutt gav eg opp. Så installerte eg ubuntu desktop 10.10. Dette gjekk greit, men etter eit par mislykkede forsøk på å sette opp software raid så gav eg opp.

I dag fekk eg lånt meg eit dvd-rom som eg kopla til maskinen for å legge inn os. Eg prøvte i tur og orden ubuntu server 10.10, windows home server 30 dager test og til slutt eit forsøk på å legge inn igjen ubuntu 10.10. Alt dette sviktet...

Når ubuntu server er ferdiginstallert så viser maskinen kva hardware som er installert i maskinen, men når den skal starte å boote så blir skjermen svart og det blinker en linje oppe til venstre men ingenting meir skjer.

Så legger jeg inn whs, men når den er ferdig, og booter fra disken så kommer den berømte blåskjermen til windows med kode 0x0000007B

Så prøver jeg å legge inn ubuntu desktop igjen, men når den skal starte så kommer det opp en lang liste med mye tekst som jeg ikke fikk med meg. Men jeg trur det sto noe med I-0 error eller noe sånt.

Hva er det som kan gjer dette? Begynner å bli veldig frustret.... Kjedlige 5000kr ut av vinduet slik det ser ut no..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No har eg prøvt meg litt fram, og tilslutt fekk eg til å legge inn ubuntu 10.10 på ein av 1TB diskene, men eg klarer ikkje å legge det inn på 320GB disken som eg skulle ha som systemdisk... Har kjørt disktest fra diskverktøty, og der ser alt bra ut. Er det noken måte eg kan teste om disken er røket?

Lenke til kommentar

Da har eg fått lagt inn ubuntu desktop 10.10 32bit. Eg kopla harddisken til ein stasjonær pc, og fekk lagt det inn der. Fekk opp ein feilmelding etter installasjonen, men alt ser ut til å virke bra.

Så no sitter eg med 3 1TB disker som eg vil ha i raid5. Noken som har ein grei guide til å sette opp softwareraid? Har prøvt meg på dette før, men da gjorde eg noke feil på slutten, så eg fekk det ikkje til å virke. Det viste raid5 på diskverktøy, men eg klarte ikkje å montere dei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...