Thomaz90 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hei Jeg lurer på om jeg har gjort noe skadelig med bilen min idag. Bilen er VW Touran med DSG. Her er det som skjedde! Jeg skullle innpå veien og presterte å gi full gass mens DSG'en sto i manuel modus. Den girte 2 gir "ganske hardt" før jeg la til merke . Turteller var et stykke innpå det røde feltet også. Jeg har aldri opplevd at DSG'en girer stygt noen gang heller. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Merker du noen forskjell nå? Mest sannsynlig er det elektronikk som kobler ut slik at motor og/eller girkasse tar skade. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det som skjer er bare at den overstyrer manuell modus når turtallet går utenfor området den skal jobbe innfor. Det er absolutt ikke noe farlig. Om ikke girkassen gjør denne jobben, så vil motoren uansett hindre at turtallet blir for høyt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Jeg har også VW DSG og har testet ut litt manuell girkasse. Det er riktig at automaten tar over når turtallet blir for høyt (eller lavt) og min erfaring er at den gir veldig lite spillerom og overstyrer manuelt veldig fort. Trodde nesten ikke det var mulig å komme opp på rødt turtall med DSG. Jeg bruker forøvrig manuell giring kun når jeg kjører ned lange bakker, for at motoren skal bremse. Ellers er den manuelle funksjonen helt overflødig for min del. Gikk det greit med girkassen din? Endret 19. april 2011 av Bond007 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Problemet er at man blir jo helt fullstendig frakoblet girkassen når den er semiautomatisk. På en manuell girkasse vil man normalt sett merke at noe er galt i dèt man er i ferd med å slippe clutchen, og trykker den tilbake igjen dersom man kjører turtallet for høyt på motoren. I tilegg er det ofte litt tyngre å trykke den inn i gir. Med semiautomatisk er det veldig lett å f.eks tro at den står i et annet gir enn den egentlig står i, og trykke en gang for mye for nedgiring. Jeg gjør dette ofte i nedoverbakker. Er veldig ofte at jeg ikke er sikker på om jeg kan gå et gir lengre, og bare trykker likevel og ser hva girkassen finner ut den vil gjøre selv. Det å glemme girkassen i manuell modus og bånngasse slik at den bytter gir på rødstreken er forøvrig noe jeg gjør ganske ofte.. merker ikke noe spesielt på min girkasse i vertfall av det, virker bare som at den oppfører seg helt likt kickdown-modus med at den bytter gir akkurat på rødstreken. Dette er jo uansett noe kassen er laget for å tåle.. skal ikke være mulig å ødelegge verken motoren eller girkassen med gasspedalen i vertfall med en elektronisk styrt girkasse og turtallsperre på motoren. Må også for min del nevne at nyttigheten med manuellmodusen er kun der ved kjøring i nedoverbakker. Hender seg en gang i blandt for min del at jeg swapper den raskt over til manuell for å bytte gir der girkassen velger et lavere gir enten fordi den har havnet i "bremsemodus" eller "effektmodus" av å kjøre i bakker, og veien flater seg ut, så jeg gjør girskiftet litt raskere enn automatikken gjør) (Jeg har ikke en VAG DSG, men en tørr dobbelclutchkasse fra en annen produsent) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå