Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link DMZ fungerer ikke bak en gigabit switch? (Med LACP aktivert)

Anbefalte innlegg

Etter langt om lenge så ser vi endelig ut til å komme til bunns i hvorfor DMZ-funksjonen til vår D-Link DVG-5802S Router / Gateway ikke har fungert.. Ja faktisk så har ikke manuell port forwarding heller fungert i vårt tilfellet og etter mye om og men så ser det ut som vi kan ha funnet svaret og løsningen virker nokså snodig om du spør meg.

Vi har hatt problemer med at min stasjonære maskin ikke har vært mulig å nå fra utsiden, noe vi merker spesielt godt da jeg med min fiberlinje skal hoste diverse spillsesjoner med venner som da ikke klarer å koble seg til spillene på grunn av blokkering på nettverket.

Dette er jo ikke noe uvanlig fenomen da mange spill ikke støtter upnp som medfører at vi enten må manuelt port fowarde hver enkelt aktuelle port i hvert enkelt tilfellet eller benytte oss av den så kalte DMZ funksjonen som finnes i de fleste oppegående routere som gir deg muligheten til å liste en spesifikk IP-adresse som faller utenom brannmur og hvor all datatrafikk vil få strømme fritt igjennom til og fra.

Det vi stusset over var hvordan det å sette min stasjonære PC sin IP-adresse som DMZ-adresse ikke så ut til å gjøre noen forskjell til eller fra.. Ingen klarte å koble seg opp til spill hostet av min PC uavhengig av DMZ eller ikke og selv ikke når vi kjørte manuell port forwarding fungerte det ikke.

Dette fikk oss til å mistenke eventuelle begrensinger og feil i D-Link sin firmware eller at noe eventuelt blokkerte og sperret for trafikk til vårt nettverk uten ifra fra vår nettleverandør.

Men etter hyggelig telefonsupport så endte vi opp med å konkludere at nei det var ikke noe som de blokkerte eller sperret fra deres side og de hadde erfaringer med vellykkede forsøk med DMZ ifra tidligere så de kunne ikke forstå hvorfor dette ikke skulle fungere for oss. Så når alt ser ut til å feile så begynner du jo å teste ut ting som de selv ikke har troa på at skal kunne gjøre noe forskjell!

Jeg kjører et Intel Pro/1000 ET Dual Server nettverkskort hvor jeg kjørte 2x CAT7 kabler fra min stasjonære PC til en Cisco Small Business SLM2008 Smart Switch hvor begge portene kjørte teaming @ IEEE802.3AD Dynmaic Link Aggregation (noe som fult støttes av SLM2008). Og Cisco Switchen var koblet til DVG-5802S med en CAT7 kabel.

Til min store forbløffelse så fungerte DMZ så fort som jeg deaktiverte Link Aggregation og strakk kabelen direkte inn i DVG-5802S.

Men hvorfor fikk vi et slikt resultat? Jeg ser absolutt ingen grunn til at DMZ IP-adresse ikke skal fungere om det går igjennom en Smart Switch med LACP aktivert?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet jo ikke hvordan du har konfigurert Cisco-switchen. Kan det tenkes at den (av en eller annen grunn, vanligvis feilkonfigurering) sender LAPCDU'er ut på porten mot D-Link'en?

Hmm, du skriver jo at du "strakk kabelen direkte inn i DVG-5802S" - det betyr vel at du har koblet bort Cisco-switchen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...