Gå til innhold

Oppsigelsestid med ny sjef?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har jobbet på en bensinstasjon i ca. 1 år nå. For 2 mnd siden fikk jeg vite at vi skal få en ny sjef. Da fikk alle medarbeiderne et oppsigelsesbrev med oppsigelsestid på 2 mnd, og beskjed om at vi skulle få tilbud om å skrive ny kontrakt med den nye sjefen når han starter.

Oppsigelsestiden min har derfor akkurat gått ut nå. Jeg sa ifra til han nye sjefen om at jeg ville slutte, og regnet med at det ville gå fint i og med at jeg ikke har skrevet under på noen ny kontrakt med han. Derfor ble jeg litt overrasket da han sa at han ikke har noe krav på seg om å skrive under ny kontrakt med oss, og heller bare videreføre kontrakten med den gamle sjefen vår (som jeg trodde ikke gjaldt lenger, jeg var jo tross alt sagt opp og oppsigelsestiden var ferdig). Han mener da altså at jeg må ha en ny oppsigelsestid. Kan dette stemme? Jeg fikk jo tross alt en oppsigelse for 2 mnd siden.

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har fått et oppsigelsesbrev, og oppsigelsestiden er utløpt, så betyr jo det at du rent juridisk ikke lenger er ansatt i bedriften. Så lenge du ikke har skrevet under på noe annet i ettertid, står du fritt til å gjøre hva du vil. Gå på dagen, hvis du vil!

---

BalleB

Lenke til kommentar

Har du fått skriftelig oppsigelse og oppsigelsestiden er utløpt så har du ingen jobb og kan gå på dagen som Balle sier.

Men det er alltid lurt å tenke seg litt om i slike situasjoner. Dersom du går på dagen og skaper problemer for den nye sjefen så vil han som oftest ha nag til deg. Dette på tross av at det er han (eller din gamle sjef) som har feilet i denne saken.

Så dersom du ønsker å ha noe med din nåværende arebidsplass/nye sjef i gjøre i fremtiden så får du til en avtale med din nye sjef som dere begge er fornøyd med og kan godta.

Dersom du av en eller annen grunn må slutte på dagen fordi du f.eks. har fått deg ny jobb så forklarer du dette på en ryddig og saklig måte til din nye sjef og gjør det som er best for deg.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Det kan også være spørsmål om oppsigeløsen du har fått er juridisk gyldig. At det kommer ny sjef er ikke oppsigeløsesgrunn (usaklig oppsigelse). Men er det ny eier kan det være noe annet. Jeg har mistanke om at oppsigelsen du har fått er ugyldig ut fra det du skriver.

Lenke til kommentar

Høres ut som en utrolig shady greie egentlig, sikkert for å justere lønnen, godene, kriteriene, vaktplan-fleksibilitet etc. eller for at han vil plukke folkene han vil ha med videre etter de kriteriene og undersøkelsene han ville gjøre, og du er tydeligvis en av de han vil ha med videre.

Det å komme med en spansk en og si at de gamle kontraktene gjelder etter oppsigelsestid hvis hensikten var å binde deg til å fortsette å jobbe er rimelig dårlig gjort. Motstykket er jo at han er villig til å gi deg den gamle kontrakten for å beholde deg siden den nye er dårligere.

Med en sånn personalpolitikk ville jeg vurdert om det var folk jeg fortsatt ville ha noe med å gjøre, men så er jo spørsmålet om gresset er så mye grønnere på andre siden av gjerdet.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes hele opplegget var litt merkelig jeg også. Lønnen gikk faktisk opp vel og merke, men man mistet andre goder, som f.eks lønn i pause, lønn for tid man bruker ekstra på å stenge og man måtte både åpne og stenge stasjonen alene(noe vi aldri har hatt før). Pluss at alle deltids-ansatte fikk jobbe vesentlig mye mindre iløpet av måneden. Men nå har jeg ihvertfall fått snakket med han, og jeg er ferdig med å jobbe på bensinstasjon for nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Dette hørtes ut som noen skikkelig "røverstreker" fra sjefen(es) side.

Den første sjefen kunne jo ikke si deg opp bare fordi han skulle slutte? Det er jo helt absurd! Selv når bedrifter selges har jo alle ansatte mange rettigheter etter reglene om virksomhetsoverdragelse.

Dette høres vel litt ut som en endringsoppsigelse, og da er det visse regler som sjefen skulle ha fulgt.

Jeg ville ha spurt sjefen din om hvor og hvordan han mener å ha lovlig grunnlag for den måten han og forgjengeren hans opptrer på. Si at daglig leder har et visst ansvar for å kjenne lovreglene for ansattes rettigheter. Gleder meg til å høre forklaringen hans! :-)

PS

Er du medlem av fagforening? Meld fra til de om hva som skjer!

DS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...