Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Planlegge sikringsskap:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Jeg skal sette opp et sikringskap, dokumentere og tegne jording.

Samt teste det, og måle.

Har dere noen tips?

Er en del år siden jeg gjorde dette på skolen men har noen tanker like vel.

Kan du bestemme selv hvilket nett man skal bruke IT, TN, etc. Hvis ikke må du velge nett selv og begrunne svaret.

Du må også ta litt høyde for om isolasjon i veggene og om oppvarmingen i huset skal baseres på elektrisitet (med eller uten varmepumpe) eller ved.

Beregn inntaks og hovedsikringer ut fra dette.

Avhengig av valg av nett må du kanskje ha en jordfeilvarsler/jordfeilbryter.

Hvilke kurser skal du ha, egen kurs for varmtvannsbereder og komfyr kan være praktisk.

Etc, etc.

Lenke til kommentar

den nye nek har mangen endringer. men skal du følge den nye eller 2006 utgaven? siden fagprøve nevmda ikke helt vet hvordan de skal teste kandidaten etter kompetanseløftet så er det noen som går etter reform 94 fagprøva.

Lenke til kommentar

Tror NEK 400:2006 nå har gått ut på dato for "nye prosjekter". Det er jo sant at 400:2010 823 i NEK 400:2010 har det viktigste om boliger. Har ikke normen foran meg men trodde at kravet til jordfeilvern nå gjelder alle fordelingssystemer, eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar

Her har vi vel retninglinjene for fagprøvene i all sin prakt, i alle fall dem fra 1998 og der omkring.

Mon det har kommet noen ny utgave av disse ?

Når man ser på den veilederen som gjelder for elektriker, så går det jo på: Skal kunne planlegge, gennomføre og dokumentere. Det er jo også det som læreplanen for kunnskapsløftet også går ut på. Forskjellen skulle sånn sett ikke bli så stor.

Lenke til kommentar

alle nettsystem for bolig skal ha strømstyrt jordfeilvern. dvs at dutrenger ikke å bruke jordfeilautomater. bare der det er krav om eget jordfeilvern på kursen. dvs at du kan bruke jorfeilbryter på hele installasjonen utenom kurser som har krav om jordfeilvern på 30mA. den morderne og beste løsningen på dette er jordfeilautomater med 30mA. det koster mer enn en felles jorfeilbryter. men ved noen nettsystem så må du sikre overspenningsvern med et jordfeilvern for å sikre mot havari av overspenningsvernet. det er og krav om overspenningvern i bolig.

reform 94 og kompetanseløftet er lang fra det samme. reform 94 var er mer på alt av kompenenter i utstyr i tillegg til vanlig installasjon og mer. kl har hele områder av elektro som inngår alt fra bolig til hifi anlegg faktisk. her ligger og maritim installasjon med. for nå er man elektriker, man er ikke teknisk elektriker eller maritim elektriker. alt er nå samme faget. samme fagbrev, men ikke samme prøve. med dette får nelfo til at en blir spesialisert på det bedrifta har å tilby. for meg så starta jeg på skipsinstallasjon fordi det skapte man noe viktig som hele verden kommer tilgode. jeg starta på nyinst. på kjemikalietankere i 1,5år. firma lagt ned etter 1,5år, verft uten nye kontakter på nybygg. flyttet og starta på seismikkskip. leverte skipet i okt i fjor og starta på en OCV som skal vere ferdig nå i mai. dette er siste kontrakten før vi blir leid ut. men da er jeg ferdig med fagprøva som jeg skal ha i morgen :new_woot: skal bli godt å blir ferdig med lærling tullet. lei av å vere lærling. man jobber jo som en montør. når man får stort ansvar med å bli ferdige med viktige anlegg så har noen troen på deg. men alt blir jo den irriterende rutinen. man blir lei.

Lenke til kommentar

Felles jorfeilvern i bolig var tillatt etter NEK400:2006 Nytt krav etter NEK400:2010 var separat jordfeilvern for hver kurs.

Se NEK400:2010, 823.132.3.3, side 484, sitat: "Hver forbrukerkurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordbeilvern med merkeutløsningsstrøm som ikke overstiger 30 mA. (Men denne delnorman gjelder jo bare for boliger.)

Nytt er jo også 823.534.01 på side 486 som stiller et krav om overspenningsvern for alle boliginstallasjoner.

Når det gjelder kunnskapsløftet så kan det nok være slik at det er en del forskjell mellom liv og lære. Læreplanmålene for læreplanene i elektromontørfaget går mye på mål om at eleven skal kunne "planlegge, produsere og dokumentere", altså ganske likt med opplegget for en fagprøve.

Skolene har imidlertid blitt stilt litt friere med hesyn til hvordan de vil gjennomføre, slik at dette vil kunne variere litt fra skole til skole.

Lykke til med fagprøven, begge to !

Endret av arne22
Lenke til kommentar

du har nokk riktig. ikke alt som blir helt ordrett noen ganger. men nå skal man ved inntak fra luft på it sikre overspenningsvernet med en jordfeilbryter på maks 300mA. det skal sikre mot havari av overspenningsvernet.

ps. faen hvor jeg hater stikkontakter. hvorfor kan ikke det bli en fast belastning på disse? en motstand som minker alt etter hvor stor belastning som blir trykket. så når belastningen blir koblet fra så stiger motstanden til normal verdi igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

du har nokk riktig. ikke alt som blir helt ordrett noen ganger. men nå skal man ved inntak fra luft på it sikre overspenningsvernet med en jordfeilbryter på maks 300mA. det skal sikre mot havari av overspenningsvernet.

ps. faen hvor jeg hater stikkontakter. hvorfor kan ikke det bli en fast belastning på disse? en motstand som minker alt etter hvor stor belastning som blir trykket. så når belastningen blir koblet fra så stiger motstanden til normal verdi igjen.

En vanlig stikk kan man belaste med 16A 3600W, så hvis det skal bli slik du mener så skal det stå en motstand som er på (R=U/I = 230 / 16 =) 14,375ohm når det ikke er belastning, så skal den stige ettersom du belaster kursen mer, slik at det andre utstyret kan få noe effekt det også, men det betyr vel at du må betale for de 3600W, og stikk kontaktene blir omtrent som en byggtørker :p ? Hils på strømregninger i hundretusen klassen og strømsjokk.no ? :)

Endret av Wickedlike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...