Gå til innhold

Støtt vitenskap og kritisk tenkning

Anbefalte innlegg

Det vet jeg? Det kommer vel fram av det første avsnittet i innlegget du siterte. I andre avsnitt er det religiøs tro jeg sikter til. Ser ikke helt relevansen.

Nevermind, jeg må ha feiltolka innlegget ditt. Jeg var sannsynligvis litt småtrøtt når jeg skrev de greiene der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier jeg ikke helt at jeg er enig med hun gale engel dama, men jeg synes at humanetisk forbund også er ute på tur. De oppfører seg veldig arrogant. Om noen vil tro på engler og vil betale for å lære om det så har ikke humanetisk forbund noe med å sitte der oppe på sin høye hest å være nedlatende.

Jeg har ingen tro på engler noe som helst sånn tull, men jeg har heller ikke noen som helst tillit til humanetiskforbund. Rett og slett en trist gjeng uten evne til å akseptere folk rundt seg.

Lenke til kommentar

Synes ikke de er særlig arrogante, jeg. De minner bare folk på at det er komplett idioti å hive sin kritiske sans rett ut av vinduet bare fordi noen begynner å snakke om guder og usynlige livsformer.

At man krever at folk som tjener store penger på sinnyke, totalt ubegrunnede påstander kanskje burde ta seg tid til å forklare hvorfor det er rasjonelt å tro på slikt, og komme med beviser for dettes eksistens, ser jeg bare på som rett og rimelig.

Lenke til kommentar

Du ser på det som rett og rimelig, men hvem er du til å si at du har rett? La andre folk gjøre som de vil.

Husker når jeg konfirmerte meg, vi var en tur inne på humanetisksenter i Oslo og for en gjeng med sinte folk skal du lete lenge etter. De var sinte fordi ikke alle var enige med de, de var sinte på statskirka, de var sinte på folk som konfirmerte seg i statkirka og de var nedlatene mot alle som ikke trodde på det de trodde på.

Mitt budskap er enkelt, tro hva enn du selv vil. Gjør det du vil med livet ditt. La andre få den muligheten uten at du skal mobbe eller kritisere de på grunn av at de ikke tror på de samme tingene som deg. Vis litt respekt for hverandre.

Lenke til kommentar

Saken er at dette IKKE er konkret rettet mot engleskolen. Denne kampanjen har mange saker som mål, også dette med såkalte "medium", klarsynte osv, men det er ikke HEF's hovedmål og stoppe folk i å tro på engler. At noen i denne tråden med en gang hopper ut for å forsvare disse sikkert velmenende nekene viser bare at dere ikke er helt klar over hvor alvorlig mange av de andre sakene er. Ta anti-vaksine kampanjer for eksempel...

Mennesker skal man respektere, men ikke nødvendigvis meninger. Av en eller annen grunn innbiller selv ikke-troende seg at religiøs tro og beslektet overtro er noe som krever dypeste respekt. Tullprat! Dersom jeg voksne mannen på 40 år sier at jeg tror på nisser og troll ville mange si jeg var sinnslidende eller evneveik, men dersom jeg sa at jeg tror på en usynlig fyr i himmelen, et liv etter døden og kanskje en engel som passer på meg så er det plutselig legitimt. Tenk over den saken litt og spør dere om det henger på greip.

Endret av NorwegianSkeptics
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg er ikke medlem i HEF, er både døpt og konfirmert, og står ennå i statskirka. Dog mest av latskap, og ikke av religion...

Slik jeg forstår HEF sitt budskap, så hander ILÅBL ikke så mye om "spirituell veiledning" etc. og tro som det handler om pseudovitenskap, fake medisinske behandliger, og annen svindel. Det kan være farlig, og er etter min mening et samfunnsproblem som bør stoppes.

Det betyr IKKE at det ikke finnes en og annen arrogant drittsekk blant HEF-medlemmer - eller hvilken som helst annen livssynsorganisasjon for den saks skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mitt budskap er enkelt, tro hva enn du selv vil. Gjør det du vil med livet ditt. La andre få den muligheten uten at du skal mobbe eller kritisere de på grunn av at de ikke tror på de samme tingene som deg. Vis litt respekt for hverandre.

Hvor åpenbar og skadelig vranglære mener du man skal ha lov til å spre uten at det skal være lov til å kritisere den?

Lenke til kommentar

Saken er at dette IKKE er konkret rettet mot engleskolen. Denne kampanjen har mange saker som mål, også dette med såkalte "medium", klarsynte osv, men det er ikke HEF's hovedmål og stoppe folk i å tro på engler. At noen i denne tråden med en gang hopper ut for å forsvare disse sikkert velmenende nekene viser bare at dere ikke er helt klar over hvor alvorlig mange av de andre sakene er. Ta anti-vaksine kampanjer for eksempel...

Mennesker skal man respektere, men ikke nødvendigvis meninger. Av en eller annen grunn innbiller selv ikke-troende seg at religiøs tro og beslektet overtro er noe som krever dypeste respekt. Tullprat! Dersom jeg voksne mannen på 40 år sier at jeg tror på nisser og troll ville mange si jeg var sinnslidende eller evneveik, men dersom jeg sa at jeg tror på en usynlig fyr i himmelen, et liv etter døden og kanskje en engel som passer på meg så er det plutselig legitimt. Tenk over den saken litt og spør dere om det henger på greip.

Antagelser:

1. Innser ikke alvorligheten av sakene

2. Tror at tro er noe som krever dyp respekt.

Ingen av de stemmer for mitt vedkommende.

For meg handler det om å ta det ved roten. Ikke gå etter konseptet, men etter holdningene og perspektivene som gjør konseptet gyldig. Jeg mener at man får mye mer igjen ved å lære bort kritisk holdning i seg selv, enn å skulle "ta" religioner, dvs usaklig aggresjon. Generelt, mener jeg. Om det ikke er overtro og religion, så er det fotball og konspirasjonsteorier.

Ikke at man ikke kan diskutere religion og tro, det kan jo være ganske interessant. Eller kanskje ikke, da de diskusjonene som regel ender i to- tre stykker som indirekte kaller hverandre idioter.

På den siden, så står det;

Har du blitt provosert av noen som har forsøkt å lure deg? I feltet til venstre kan du kopiere inn en kobling til noe du har lest, kommentere det og dele det med vennene dine på Facebook eller Twitter.

Dette skriker ikke akkurat opplysing og kritisk tenking. Heller "la oss gjøre narr av de idiotene og fortelle alle på faceboook hvor overlegne vi selv er som ser "sannheten"".

De er ute etter å provosere. Om man sitter på hver sin kant og egger hverandre opp, så kommer man rett og slett ingen vei.

Lenke til kommentar

Du kan kritisere så mye du vil så lenge du holder deg på et saklig nivå. Problemet blir er at det er veldig vanskelig å diskutere alle disse religionen siden de ikke har så mye med saklige argumenter å gjøre.

De kal legge frem sine argumenter og så kan du legge frem dine. Etter det står folk fritt til å velge selv, hvis noen de velger "natur medesin" isede for å gå til vanlig lege så er det deres valg og og problem. Vi andre har ingen ting med å kalle de dumme eller rakke ned på de.

Så til HEF, det er klart at man kan forvente en og annen idiot et hvert sted, men mine erfaringer med gjengen er at de aller fleste er tullinger. De preker skepsis, de oppfordrer deg til å tenke selv, de vil at man skal akseptere alle og ha rett til å tro hva man vil. Så spør du de om folk som ikke mener det samme som de og da får man fort følelsen av at de er idioter.

HEF klarer ikke å holde seg til sine egnene idealer.

Lenke til kommentar

Du får det jaggu sagt... [facepalm.gif]

EDIT: Bare sånn at alle får det med seg (det er åpenbart at ikke alle gjør det på et forum som diskusjon.no):

Du kan kritisere så mye du vil så lenge du holder deg på et saklig nivå.
Vi andre har ingen ting med å kalle de dumme eller rakke ned på de.
Så til HEF, det er klart at man kan forvente en og annen idiot et hvert sted, men mine erfaringer med gjengen er at de aller fleste er tullinger. De preker skepsis, de oppfordrer deg til å tenke selv, de vil at man skal akseptere alle og ha rett til å tro hva man vil. Så spør du de om folk som ikke mener det samme som de og da får man fort følelsen av at de er idioter.

anm. I siste siteringen har vi endel usammenhengende språk, men dersom man legger litt godvilje til forstår vi hvor man vil hen.

Problemet er altså at Flin kritiserer skeptikere og humanister for å være usaklig og nedlatende ovenfor folk med andre meninger, for like etterpå bryte de prinsippene man tidligere holdt så høyt.

Endret av NorwegianSkeptics
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...