Gå til innhold

Starte fra scratch, vil inn på medisin.[Løst]

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg studerer allerede, men ikke det jeg vil studere. Vitnemålet mitt (R94) kan bare forkastes helt. Jeg vil inn på medisin. Så da lurer jeg litt på hvilken fag jeg må ta som privatist? Det er litt vanskelig å finne informasjon om dette på fylkeskommunen sine sider. Det blir jo en hel del fag, siden jeg i praksis vil ta opp igjen alt. Kan følgende liste stemme.

Oppdatert: Er vi ok nå?

Matte R1

Matte R2

Fysikk 1

Fysikk 2

Kjemi 1

Kjemi 2

Norsk Muntlig

Norsk Bokmål

Norsk Sidemål

Naturfag

Religion og Etikk

Geografi

Historie VG3

Engelsk Vg1

Samfunnsfag

Spansk Muntlig

Spansk Skriftlig

Kroppsøving

Matte 1T

informasjonsteknologi 1

Er dette alle fagene jeg må ta for å "lage" et nytt vitnemål til meg selv?

Sånn, jeg har fått bekreftet listen av fylkeskommunen!

Endret av medisinOmsider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt å følge undervisning på privatistgymnas (ta fag over et halvt år)? Dersom du har tenkt å forkaste det gamle vitnemålet helt, så tror jeg du trenger flere programfag enn det du har listet der (tror du trenger to til?). Med mindre det er andre regler for privatistvitnemål?

Tror også du må ha Matematikk 1T. Må ha minst åtte timer matematikk på vitnemålet.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Kan jeg da f.eks ta Fysikk 2 og Matte R2? Jeg har hatt så mye matte på universitetsnivå at jeg frykter ikke realfag. VG2 valgfag kan være IT kanskje?

Jeg kommer til å ta opp ca. to fag/eksamener per semester frem til jeg får tatt alle. Jeg har ikke dårlig tid. Målet er å søke på medisin før jeg fyller 30 og på samme tid fullføre en mastergrad i noe annet.

En ting til, får man realfagspoeng når man ikke søker rett etter VGS?

Endret av medisinOmsider
Lenke til kommentar

Man får realfagspoeng ja, og en drøss med alderspoeng. R2 og Fysikk 2 kan du fint ta. Jeg TROR faktisk du ikke trenger å ta eksamen i R1, Fysikk 1 og Kjemi 1 dersom du tar eksamenenene i tredjeklassefagene. Så vidt jeg vet kan du altså bare hoppe over å ta andreklasseeksamenene, men dette kan være greit å få bekreftet eller avkreftet (er som sagt ikke sikker). Hvis jeg husker rett om hvordan dette fungerte, så finnes det en del programfag fra VG1 som er på tre timer. Disse er til for folk som tar R1. Du kan eventuelt snuse på et av dem istedenfor IT? F.eks Matematikk X eller Geofag X.

Lenke til kommentar

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Slik den tabellen ser ut så vil jeg tolke det som om de i ordinær kvote ikke får realfagspoeng. Om det faktisk er tilfellet så er det en meget misvisende tabell.

Jeg studerer innen IT nå, så it-relaterte fag bør være automagisk 6.

Det blir vel 8 alderspoeng på meg, samt 2 poeng for "annen høyere utdanning".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...