k1ngkong Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hei godtfolk! Jeg trenger hjelp til valg av yrke, har ingen anelse hva jeg skal bli. Det skal ikke være noe offshore yrker. Gir dere ganske lite å gå på her, men har ingen spesielle interesser. Vil heller ikke ha lønn på mindre enn 400 000 i året. Og ja, jeg er klar over at det er dumt å velge utdanning utifra lønn, men hvis folk poster forskjellige yrker med grei lønn, så kan jeg velge og vrake alt etter hva jeg finner interessant. For øvrig har jeg tenkt ut følgende: Juss(Men har tatt til skrekken på grunn av alle sier studentene nærmest bor på lesesalen) Psykologi(Virker greit å jobbe med mennesker, lære om menneskelig adferd og kunne hjelpe folk å få en bedre hverdag etc) Lektor m/opprykk (Startlønn på 400 000, korte arbeidsdager, lange og mange ferier) Kom med yrker people! PS! Det er ikke vits å nevne yrker der det trengs realfagskompetanse Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Du sier at du vil ta en utdanning som gir deg veldig god lønn (fra dag 1 vil jeg tro). Da må du også være innstilt på å legge ned et solid stykke arbeid på lesesalen. Både psykologi og juss er tunge studier som krever sitt, og nettopp derfor er belønningen for å ta en slik utdannelse veldig god. Hvilke fag har du likt best gjennom grunnskolen? For noen kan dette være en grei indikator på hva man kan trives med i fremtiden. Personlig har jeg alltid likt samfunnsfag, derfor valgte jeg en samfunnsvitenskapelig utdanningsretning. Vet ikke hvor i landet du bor og hvor du ønsker å studere, men UiO har opprettet en fin facebook-gruppe for folk som er nysgjerrig på hvordan det er å være student ved UiO og de forskjellige programmene på UiO. Tenkt ut noen spørsmål så kan folk svare bedre Lenke til kommentar
k1ngkong Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Du sier at du vil ta en utdanning som gir deg veldig god lønn (fra dag 1 vil jeg tro). Da må du også være innstilt på å legge ned et solid stykke arbeid på lesesalen. Både psykologi og juss er tunge studier som krever sitt, og nettopp derfor er belønningen for å ta en slik utdannelse veldig god. Hvilke fag har du likt best gjennom grunnskolen? For noen kan dette være en grei indikator på hva man kan trives med i fremtiden. Personlig har jeg alltid likt samfunnsfag, derfor valgte jeg en samfunnsvitenskapelig utdanningsretning. Vet ikke hvor i landet du bor og hvor du ønsker å studere, men UiO har opprettet en fin facebook-gruppe for folk som er nysgjerrig på hvordan det er å være student ved UiO og de forskjellige programmene på UiO. Tenkt ut noen spørsmål så kan folk svare bedre Takk for svar! På VGS likte jeg egentlig ikke noen spesielle fag, hehe. Kjipt svar, jeg vet! Men det jeg likte best var nok rettslære og gym. Men som sagt, er i tvil om jeg klarer å lese hver dag fra 8-16. Er det noen forretningsyrker der man drar til utlandet og driver forhandlinger? Synes det kan virke litt interessant også, men her er det bare å komme med forslag til alle mulige yrker! Jeg tar i mot alle forslag med åpne armer, så lenge man ikke trenger realfagkompetanse! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hva med forsvaret? Forsvaret har mange utdanningsmuligheter. Har du lederegenskaper? Kanskje befalsskolen er noe for deg? Sersjantyrket? Ellers kan jeg jo foreslå noen av mine egne drømmeyrker: politi, brannmann, fallskjerm- eller dykkerinstruktør. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ingeniøryrker generelt selvom det spriker en del i fra hva du har vurdert. Et hav av muligheter, og det gir god lønn om du velger rett bransje og retning. Anyways, at lektorstilling er kort arbeidsdag er nok veldig variabelt. De som er lektorer, professorer, førstemanuesis osv på Universitet i Agder, Grimstad. De jobber som faen noen av de, lange dager, står virkelig på! At læreryrket er generelt slapt er for meg en myte, i hvert fall på et høyere nivå innen realfag og teknologistudier. Min erfaring i hvert fall Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ingeniøryrker generelt selvom det spriker en del i fra hva du har vurdert. Et hav av muligheter, og det gir god lønn om du velger rett bransje og retning. PS! Det er ikke vits å nevne yrker der det trengs realfagskompetanse Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det virker som du har lyst på god lønn uten å jobbe hardt for det. Det er dødfødt. Hvis du ikke er interessert i yrket og har lyst til å jobbe hardt for det kan du like godt ikke prøve. Ihvertfall hvis det er snakk om studier. Men skulle jeg anbefale et lett studie som ikke krever så mye arbeid ut ifra det jeg har hørt så er det økonomi. På den måten får du også motivert deg selv siden du driver med penger hele tiden. Men du må kunne regne 2+2 da, siden du ikke har noe som helst lyst til å drive realfag tenker jeg. Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hva med å ta et jobbår eller to for å finne en annen motivasjon til å ta høyere utdanning enn bare "jeg vil ha høy startlønn"? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Lektor m/opprykk (Startlønn på 400 000, korte arbeidsdager, lange og mange ferier) Tror du blir svært overrasket over hvor mye du må gjøre om du blir lektor. Lektorer har lange arbeidsdager, og mye hjemmearbeid. De har akkurat like lange ferier som resten av oss, men ingen fleksibilitet på når de kan ta ferie. Ekstra "feriedager" er avspasering som kompansasjon for høyt arbeidspress ellers i året. Det virker som om du bare vil ha høy lønn uten å gjøre noe. Du bør endre de holdningene der om du vil komme noen vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå