Snowbear Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg fikk refundert noen tusen for et defekt skjermkort, og lurer på om jeg skal bare oppgradere skjermkortet. Legger jeg i litt ekstra kan jeg skifte ut det meste av det innvendige også. Jeg er i tvil om det vil ha noen stor effekt å oppgradere. Systemet i dag er: Asus P5Q Pro OCZ Gold 4Gb ram E8400 CPU *defekt 4870x2* Tenkte noe i retning av: ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 HIS Radeon HD 6970 2GB GDDR5 Behovet mitt er stort sett WoW, noe FPS-spill, og diverse lydredigering. Fint hvis noen kunne kommet med en mening eller flere... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Hvis du bare skal spille wow og lette spill klarer du deg med maskinen du har. Men så sant du ikke har OEM lisens, vil jeg anbefale deg å oppgradere. Siden du har da en mere fremtidrettet maskin. Men du kunne kanskje kjøpt bedre vifte? Eller hva slags vifte har du? Vurdert heller en overklokking. Tror prosessoren din klarer fint 3.4 Ghz lett. Har du windows XP, vil jeg anbefale heller å gå for AMD maskin isteden. Endret 7. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Vanlig Win 7 64-bit Ultimate lisens. Viften er en stor Noctua, men har den mest for å hindre støy. Prosessoren kan nok overklokkes en del, men det er en feil på mange av disse (deriblandt min) som gjør at temperaturen kan ikke leses av. Dermed er det litt farlig å overklokke.. Hvis det ikke er så mye å hente, kan jeg jo vente til noe nytt system dukker opp på markedet. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hold deg unna Vengeance-rammen. Den er fryktelig stor og vil muligens kollidere med kjøler. Kjøp vanlig Corsair xms3 1600mhz. Kjempegod ram med "normal" størrelse :o) Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 OK, har ikke noe i mot å endre ram'en. Hvis målene på HK'et er de samme som på P5Q, skal de gå akkurat klar av kjøleren. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Behovet mitt er stort sett WoW, noe FPS-spill, og diverse lydredigering. Den maskinen du har høres mer en bra nok ut til disse tingene. Etter min mening er det bare skjermoppløsningen din som bestemmer hvor mye du bør legge i skjermkortet. Har du en skikkelig skjerm? og SSD? og nok harddiskplass? Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Kjører vanligvis 2 Dell-skjermer med 1920 oppløsning. Har plenty av diskplass, vurderer SSD-innkjøp. Tenkte kansje å ha en SSD med et nytt HK. Det jeg har nå ikke støtter mer enn SATA-300. Endret 7. april 2011 av Snowbear Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K Jeg tror ikke du trenger PRO-versjonen av hovedkortet med mindre du skal kjøre Crossfire eller SLI. Du kan gjerne kjøre mATX-versjonen om du vil, det betyr ingenting. Du trenger heller ikke -K versjonen av CPU'en med mindre du skal overklokke - du kan få en Core i5 ned i 1300,-. Går du ned til 2 kjerner med en i3, så blir det enda billigere. Har du ikke SSD så vil det gi deg en markant ytelsesøkning i forhold til noe annet. Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Slik jeg har forstått det, så er; K'en for å vise at the er Sandy Bridge og pro-versjonen har bedre nettverkskort innebygget Har sammenlignet litt, og fant ut at i3 ikke ville gi så stor oppgradering som i5. i7 var derimot overkill. Hvis det er rom for overklokking, så er jo det hyggelig. Jeg er ikke en person som overklokker heftig lengre. Hvis jeg ikke klarer i klokke den lett opp så langt jeg vil ha den, ser jeg meg om etter ny. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 K'en for å vise at the er Sandy Bridge og Nei, K-en betyr at den har en ulåst multiplikator, og kan derfor lettere overklokkes. Men ja, vil du overklokke så bør du lø en -K. Det sa du ingenting om i originalposten, jeg prøvde bare å hjelpe deg å presse prisene ned litt slik at du kunne investere mere i ting som faktisk vil hjelpe på ytelsen Slik som SSD. pro-versjonen har bedre nettverkskort innebygget Nei, begge er gigabit. Forskjellen ligger i kontrolleren såvidt jeg vet - enten Marvell eller Intel. For en vanlig bruker betyr det ingenting. https://prisguiden.no/produkt/asus-p8p67-m-143411 koster 920,- og er like godt som det du valgte. Om du aldri skal kjøre SLI/CF, selvsagt. Skal du det noen gang, så er det en annen sak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Kjører vanligvis 2 Dell-skjermer med 1920 oppløsning. Ok, da bør du nok legge godt med penger i skjermkortet. F.eks kjøpe et Radeon HD 6970 2 GB (~2000 kr) eller GeForce GTX 570 1280 MB eller kanskje ennå mer. Jeg regner med du har de i bredformat ved siden av hverandre og dermed 3840 x 1200 oppløsning. http://old.prisguide.no/vis_kategori.php?cat_id=30&manufacturer_id%5B%5D=&tc%5B165%5D=select&tv%5B165%5D%5B%5D=14927&tc%5B167%5D=gt&tv%5B167%5D=&tc%5B2287%5D=bool&tv%5B2287%5D=&tc%5B166%5D=select&tv%5B166%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price http://old.prisguide.no/vis_kategori.php?cat_id=30&manufacturer_id%5B%5D=&tc%5B165%5D=select&tv%5B165%5D%5B%5D=14926&tc%5B167%5D=gt&tv%5B167%5D=&tc%5B2287%5D=bool&tv%5B2287%5D=&tc%5B166%5D=select&tv%5B166%5D%5B%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=min_price Har plenty av diskplass, vurderer SSD-innkjøp. Tenkte kansje å ha en SSD med et nytt HK. Det jeg har nå ikke støtter mer enn SATA-300. Det holder i massevis. Det er såpass liten opplevd forskjell mellom SATA 3 Gb/s og SATA 6 Gb/s at det ikke er i nærheten av å være verd pengene å oppgradere hovedkort, ram og prosessor. Lenke til kommentar
Illuvatar Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Mitt valg for oppgradering i forhold til tilsvarende bruk: + 4Gb RAM (OCZ 6400 DDR2) 1 x SSD disk (120 GB vertex 2) Nytt skjermkort (6950) 1x 1920x1200 Dette er hva jeg puttet inn i min gamle maskin (P5E, E8400, 4Gb RAM, 9800 GTX, 1x 1920x1200) Oppgraderte også fra Xp til Win7 Jeg vil påstå at det holder i lange baner for det aller meste selv om ikke hovedkort/prosessor er særlig nytt. Og skulle du en dag faktisk oppleve at disse komponentene holder igjen slik at det merkes så er ikke akkurat de få kronene brukt for å øke fra 4 til 8 Gb minne på det gamle systemet noe stort tap. Samt at du får noe som er bedre til en billigere penge om du venter til det faktisk er nødvendig å oppgradere HK/Prosessor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hovedkort, prosessor og ram yter såpass bra at det ikke er noe vits å bytte det ut i år i hvert fall. Men kanskje i 2012 eller 2013 vil det begynne å bli lite for de spillene som selges da. Da kan det være lurt å oppgradere disse tre komponentene og bruke skjermkort, harddisker og SSD fra den gamle PCen, altså det skjermkortet og den SSDen han planlegger å kjøpe i år. Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Nevnte ikke overklokking i posten, siden det ikke er noe jeg skal gjøre i stor stil. Mer hobby-klokking med enkel software. Det med HK'et kommer fra en reportasje fra newegg som tok for seg denne serien HK fra Asus. Ja, kjører bredformat med skjermene. Har ikke gjort dette i spill enda, siden det sannsynligvis er best med et oddetall skjermer i spill . Har sett på de som spiller med 3 skjermer. Ser litt stilig ut, men vet ikke helt om det er verdt pengene. Takker for fantastisk hjelp! Tror jeg venter til delene er helt utdaterte, så sparte noen kroner der. Skal se meg om etter et brukbare skjermkort, og se tiden an mot en ny SSD. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Nevnte ikke overklokking i posten, siden det ikke er noe jeg skal gjøre i stor stil. Mer hobby-klokking med enkel software. Ikke overklokk med software i operativsystemet. Hvis du bruker den medfølgende dritten så kan du faktisk ødelegge hardware. Lenke til kommentar
Snowbear Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Så det er fremdeles den gode gamle klokkingen i BIOS som gjelder? Trodde de dagene var forbi, og det kun var de som overklokket mye som måtte ut i BIOS og fikse. Men takk for rådet! Skal holde meg unna softwaren! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå