Gå til innhold

Hvem har det mest stillegående systemet?

Anbefalte innlegg

Vet det er mange her som drømmer om et ultrastille system, selv gjør jeg hvertfall det. Ofte blir det litt komprimiss mellom ytelse og støy, men jeg vet det lar seg gjøre. Ofte trenger man både cash og litt modde egenskaper for å skape det idelle systemet... Så derfor spør jeg hvor stillegående ditt system er? Og hva er hemmeligheten bak underverket?

Selv har jeg ikke noe som er så veldig til å skryte av.

Thermaltake v2000+ m syv innebygde vifter (bråker desverre for mye)

xp 2000 m/volcano 11

geforce 4 ti4400 m/thermaltake vifte (skulle gjerne hatt vifteløs)

2 + WD 80gig SE

Thermaltake 420WSilent Purepower m/aktive PFC

Ønsker meg disse forbedringene da:

Nytt kabinett, kanskje lian li sitt lydisolerte (selv om det koster litt for mye cash, men det får gå)

Seagate hardisker

Kjøleribbe med en rolig papst

Tenker på å bytte ut hele skjermkortet og kanskje gå for vifteløs ATI...9800 kanskje:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling er vel et must for de som vil ha stillegående system, Ac airplex 360 evo radiator i toppen skal ikek trenge vifte, så vannkjøles alt og man putter f.eks to svært stillegående papst 120mm vifter i kabinettet (en i sidedør og en foran harddisker hvis disse ikke vannkjøles) til å blåse luft inn slik at man får luftsirkulasjon. Luften vil gå ut igjennom radiator. Har tenkt på dette selv, men har ikke penger :(

Lenke til kommentar

hvor stille mitt system er blir vel litt vanskelig å si.. hvis jeg sier "veldig stille", så sier ikke det så mye. :)

uansett, vannkjøling på cpu, gpu og chipset, 2x120mm vifter@7v på radiatoren, 2x80mm vifter@5v i psu'en, og 2x seagate 80gb harddisker.

det billigste du kan gjøre, er å kjøre alle viftene ned på 7v. du merker stor forskjell når det kommer til lydnivå, men ikke så mye dårligere kjøling. alternativt kan du bytte ut viftene med større. har du litt penger å bruke, er vannkjøling definitivt å anbefale. ikke spar penger på radiatoren.. er den god, kan du uten problemer bruke en 120mm vifte på 5/7v uten at kjølingen blir dårligere.

og, såklart, ingen lydløs maskin er komplett uten seagate-disker.. :)

Lenke til kommentar

jeg har selv, i dag, brukt en del timer på å surfe etter "de perfekte komponenter".

kan lages kraftig/mindre kraftig etter behov, men vil være meget stille:

- p4 (800bus) 2,8 el 2,4

- lydløs PSU (http://www.silentmaxx.net/silent_products/power_supplies/proSilence_power_supply/proSilence_350pcs/prosilence_350pcs.html)

- HK m ribbe på chipp (eventuellt http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp)

- ettellerannet radeon kort m ribbe

-en zalman på prosessor (http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp)

-Hardisk kjøler med viberasjons demping fra Zalman 2stk,

- til 2 stk samsung harddisker (umda133, 160GB) m/noise guard

- +++++ atl det andre

prisantydning (da en sitter med alt i fanget) = 17 000 NOK

EDIT: ser at linkene ikke virket slik de skulle, putt putt, dere får lete dere frem, også vil jeg legge til at DeTTe absolutt ikke er noe jeg har råd til! (, men bare spons meg :p )

Lenke til kommentar

Leste en test på et tysk nettsted en gang, de testet airplex 360 evo radiatoren. Den stod øverst i kabinettet, og klarte fint å kjøle pc'en uten vifte, pc'en var en helt normal, litt overklakket sak (lenge siden jeg leste det, så husker ikke helt) med en eller to vifter som blåser inn nede så vil luften bli presset ut av radiator i toppen, si ifra hvis de finnes en mer stillegående måte å kjøle pc på.......

Lenke til kommentar

heisann. tror jeg har en av de mest stillegående pcene 8)

noice control på hdd . utrolig stille hdd

zalman chip kjøller

zalman heat pipes på grafikkortet.

ingen kabb vifter :yes:

moddet glacialtech silent breeze m/viftekontroll :woot:

ultrasilent psu

asfalt matter i kabbis

seriøst. jeg hører den ikke når jeg ligger i senga og skal sove :woot:

lurer på om den er på :shrug:

hvis jeg stikker hodet inn i maskina hører jeg svak vibrasjon fra

hdd :evil:

grunnen til at jeg ikke har på pcn om natta er at det er så f*** VAAARMT her, med pc på blir det ikke bedre :o

liker ikke støy fra pc 8)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke èn vifte i hele pcèn min, jeg :woot: ...... Vannkjøling og strømforsyning uten vifte

Dette høres helt fantastisk ut. Kan du fortelle hvilke komponenter du bruker og hvordan du har "designet" systemet. Gjerne litt om idle og load temperaturer også :yes:

Lenke til kommentar

Mitt begynner å ta form..

Black Silence cpu kjøler(19dB)

Seagate 7200.1 HDD (25dB)

Moddet PSU med en 12dB Papst vifte -> er temeraturregulert(følger med Suntek kabinettet)

7V på viften til Asus GF4 Ti4200

7V på 92x92mm papst kabinettvifte(23dB@12V)

7V på den gamle psu viften(80x80mm) som nå blåser på harddiskene(rundt 20dB ca)

(har riktignok en flymotoer av en WD disk, men windows slår den av etter 5 min -> brukes bare til lagring av filmer ol..)

Fikk bare plass til en matte(50x50 cm) med Noisecontol i kabinettet :-(

Nettopp fått inn seagaten og støydempingsmatten.. får se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 kjøleskap og 1 x 80mm thermaltake på ½ fart..

der har du støyen min.

(klistre radiator til kjølinga inni kjøleskapet.. an fryse alt an e borti)

dvs..

sgo ha bytta ut SCSI harddisken min..

an tygge for fjorten maskiner

bide i meg litt der sånn plotselig ja..

det blir og støy fra 2 PSUer.. peltier trekker strøm gitt..

bruker thermaltake sine 80mm vifter der.. de høres nesten ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har en superstille PC. Jeg har med flere anledninger slått av pc'n for jeg trodde den var av.

Hvordan gikk jeg frem?`

Har en GF Ti kort med Zalman kjøler UTEN vifte.

Byttet viften i PSU med en 12 db Zalman vifte. Den bråker for mye i utgangspunket så en Zalman Fanmate blir brukt for å kjøre ned hastigheten helt ned til den nesten stopper. (100 omdreininger i minuttet kanskje). (den er med andre ord ikke temp regulert)

CPU kjøler er byttet ut med Zalman. Viften til den blir styrt av en DR.Doc + at den er kjørt ned i hastighet. Har seagate disker i strikk ramme.

Lenke til kommentar

Har en ganske stille PC her også. Den består av:

Seagate Barracuda V - høres ikke

GeForce 4 4600 med ZM80A-HP passiv kjøler - høres ikke

1 stk Enermax 80mm 7V inn med regulator på lav, dvs ca 3-4V - høres ikke

1 stk Coolermaster billigvifte 80mm, 7V - høres ikke

1 stk Chieftec vifte 80mm, 7V - høres ikke

1 stk KX7-333R Northbridge vifte - høres ikke så lenge en bruker Q-Tips på den en gang i blant. :) Hvis jeg glemmer det begynner den å hvine litt, noe som er en ganske irriterende høyfrekvent lyd!

1 stk EKL prosessorkjøler m/25dB vifte - svak brum, ikke irriterende lyd.

Med såpass lav kabinettemp kjører 360W Chieftec psuen vifta si på et fåtall volt som gir den et utrolig lavt turtall (den går så vidt rundt), noe som gjør den lydløs.

Har kutta ut grillene forann viftene slik at det ikke blir noe suselyd fra luftstrømmen, derfor det lave støynivået. Viftefilter forann alle inn-viftene bidrar til enkel rengjøring og enda litt mer nedsatt luftflyt (mindre støy). En grill forann dørvifta for å redde fingra til lillebroren min sine besøkende.

Forresten låner jeg en WD disk som blir som et jetfly i forhold til alt annet. :)

Lenke til kommentar

Hehe, mange bra tips her, men min erfaring er at pc'er kan ALDRI dempes nok til at de blir uhørbare.

Jeg har en XP2100 som jeg har prøvd å dempe, men til ingen nytte. Jeg har prøvd matter fra Microplex, kun en kabinettvifte på 7V, (det ble mildt sagt varmt inne i kabinettet!!) 12db CPU-vifte (til blodpris), novibes, Barracuda 40Gigg disk (den var 0.2 db lavere enn 60 og 80 Gb), vraket bra skjermkort til fordel for et skralt ATI 9000 Pro med passiv kjøling.... boksen ble skrekkelig mye stillere, for all del, men fortsatt var den hørbar i samme rom hvis man f.eks. ser på tv eller har besøk.

Kun en ting hjalp: 10 meter skjermet vga-kabel, og trådløst Logitech mus/tastatur - og boksen godt plassert øverst i garderobeskapet!! :lol: :lol: :lol: Og det funger alldeles glimrende!! Litt plunder når man skal brenne en cd kanskje, men absolutt verdt det.

På jobben har vi ett par Shuttle SS51G med Celeron 1.7, det er faktisk det laveste "ikke-dempede" pc'ene jeg har vært borti.... praktisk talt uhørbart på 1 meters avstand! Dvs, helt til du putter i en P4 2.8 og et 9800 kort vel og merke...... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...