pagedown Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jobber med skissefasen av forretnings/utviklingskonsept (webbasert tjeneste med apps for android / IOS) der jeg må ha inn en eller flere utviklere. (det kommer et annet spørsmål i "generell"-gruppa om dette) Jeg programmerer ikke selv, min styrke ligger hovedsakelig på ideutvikling / forretningskonsept men har solid bakgrunn fra design og visuell kommunikasjon, og behersker illustrator / photoshop relativt greit. Jeg tar sikte på å stå for GUI / webdesign for løsningen. Spørsmålet jeg nå står ovenfor er om jeg skal lære meg HTML/CSS for å ikke kun levere fra med "dumme" photoshopfiler, og å kunne delta mere aktivt i det rent tekniske utviklingsarbeidet. Jeg har kun mulighet til å fikle / lære dette i noen uker (på kveldstid) før det jeg må begynne å produsere. "Hvor stor er en fisk" - spørsmålet mitt er: Hvor bratt / lang er læringskurven på HTML/ Css før man kan ha forhåpning om å kunne betraktes som brukbar ikke kun på de helt enkleste jobbene? Er det vel så stor fare for at jeg som nybegynner (noe vimsete og uten å ha programeringsgenet, dog med absolutt evne evne til å tenke struktur og system )lager mere røre og rot enn å bidra med viktig arbeid? (Jeg nevner bevisst ikke javascript her, det vil være å strekke ambisjonene mine vel langt...) Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Enkelt og greit: Ja, lær deg HTML/CSS. Litt mer detaljer: Jeg jobber med mye av det samme som deg, men jeg har kommet over fra webutvikling/-design over til GUI/UX. Jeg ser helt klart en fordel med å være oppdatert og kunne faget, på den måten får man bedre forståelse for mulighetene og rammene rundt det man designer for. Du kan også levere fra deg en mer helhetlig prototype, og være i stand til å teste ideer på egenhånd, uten å legge beslag på utviklingsressurser. Jeg vil anslå at du etter en måneds tid vil være i stand til å levere mindre komplekse løsninger, som ikke tar høyde for indeksering, dynamiske elementer og slikt. Jo mer tid du legger i dette jo bedre blir du, det handler like mye om å finne hva du vil spesialisere deg på: Vil du ha dette som spisskompetanse? Om du skal ha kjennskap til alle tweaks og triks som bør ligge til grunne for effektivt å kunne levere 95 % løsninger, regner jeg at du bør belage deg på 6-12 måneders selvstudie om det skal foregå ved siden av en 100 % stilling. Kan jeg spørre hvilke firma du jobber for? Lenke til kommentar
pagedown Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Cbastus: Takk for oppløftende svar! Dette blir nok ikke en spisskompetanse hos meg, kanskje det heller bør kalles å ønske å kunne fuske litt i andres fag, tilsvarende det det jeg vil gjøre med GUI / webdesign. Håpet mitt er å kunne bli såpass brukbar på det på et enkelt / (middels?) nivå at jeg kan være til nytte, (og ikke rote det til) samt å ha oversikt over hva som finnes av muligheter, selv om det kanskje ikke er jeg som gjennomfører det som ikke er helt basic. Jeg vil kanskje anta at om jeg (som fusker i faget)bevisst holder meg unna indeksering og dynamiske elementer osv, og konsentrerer meg helt basis (oppsett / layout/ grafiske preferanser) og at dette er så optimalt skrevet/strukturert som mulig, vil det være enklere for andre å gå inn å tilføye mer avansert funksjonalitet, samtidig som det øker sjansene for at alt har bra nok kvalitet ? Jeg er ikke ansatt noe sted, men freelanser (egentlig sivilarkitekt, med litt annet i tillegg) og i denne sammenhengen grunder. Det innebærer mange hatter, og skiftende fokus, og noe av grunnen til at jeg må veie tungt hvilke roller / nye ferdigheter jeg skal tilegne meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå