rymdgris Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 På en eller annen måte har harddisken i min kanskje 3 år gamle Dell XPS tatt kvelden. Jeg har prøvd å starte opp fra USB-minne med Ubuntu og kjøre oppvåkning og den SmartDoctor-testen men de bare feiler tvert. Har også prøvd å sette inn harddisken i en annen maskin med samme strategi for å sjekke om det kunne være kontaktproblem eller noe, men med samme utfall. Noen som vet om det går å åpne opp og ta ut selve harddisken for å sette den inn i en annen, eller noe annet? Trenger å redde massevis av greier! Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Noen som vet om det går å åpne opp og ta ut selve harddisken for å sette den inn i en annen, eller noe annet? Trenger å redde massevis av greier! Lykke til med det du Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Åkei, tenkte meg det. Det går nok ikke. Men er det noen man kan sende bort/gi harddisken til som kan redde data på en ødelagt disk? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 http://www.ibas.no/?psearch=Google_NO_Recovery_Ad2 http://ahlbergdata.com/no?gclid=CM7Yo5CPiqgCFZZE3godgSPOBg http://www.reconsult.no/?gclid=CMejz5GPiqgCFUOFDgodnEBGCw vær beredt på at det koster Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Du kan prøve SpinRite Et program som sjekker alle sektorene på disken, og hvis en er skadet, sier den til disken at den skal sebortifra den. Fikset min disk som hadde 1 skadet sektor. 1 Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Prøvde å starte opp fra USB-minne med SpinRite, men glemte før jeg gikk igang med hele greia at maskina ikke engang får kontakt med harddisken så jeg er like langt. Men takk for svar! Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Hei. Om disken dukker opp i operativsystemet, så kan det være en del ting du kan gjøre selv. Om det er veldig viktige data det er snakk om, er mitt tips da å bruke et disk klone program, for å lage en klone av den ødelagte disken. Så gjemmer du unna den originale disken, og jobber med kopien. Da unngår du å ødelegge mere data om du gjør noe feil. Dette forutsetter som sagt at du har tilgang til disken i operativsystemet. Det finnes da en hel del gode programmer for å hente ut alt av info som er lesbart fra disken, en del av de er gratis. Har selv brukt GetDataBack med stort hell et par ganger. Neste alternativ er å betale for en data recovery hos et firma med programware, f.eks. Elkjøp, Lefdal og lignende. Om det er en fysisk skade på disken med lesehoder eller lignende, bør du ikke prøve å gjøre noe med den selv! Da kan feilen bli større, og flere filer ødelagt. Da er eneste løsning dyr data recovery fra f.eks. IBAS og lignende firma. Har selv brukt de en gang etter ødelagt maskin grunnet overspenning (lyn), og tror det kom på 7-8000 kroner for en disk på 500Gb. Gikk heldigvis på forsikringen da..... Lykke til! EDIT: Så akkurat i siste innlegget ditt at du ikke hadde kontakt med disken. Om du ikke finner den i BIOS på noen andre maskiner heller, er jeg redd det blir en dyr fornøyelse. Samme feil jeg fikk på en disk, IBAS hentet ut all data på den. Men det kostet....... Endret 7. april 2011 av Nettulf Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Om du ikke får kontakt med disken kan du være så heldig at det bare er kretskortet som er gåent. I så fall kan du prøve å finne en identisk disk (identisk ned til siste partnummer fra produsent) og så skifte over, det er kanskje et par loddepunkter, men er mulig. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Regner med at det er prøvd med ulike kabler til disken? Om du har prøvd den i en annen maskin med samme kabelen, kan det jo være feil på den også..... Det med å bytte kretskort prøvde jeg den ene gangen på disken jeg hadde, og da funket det ikke. Men uansett, om det er viktige ting så ikke rot for mye med disken. Da kan det bli mere feil som sagt. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Dette fungerer for meg på 8 av 10 disker. totalt har jeg vel gjort dette med godt over 100 stk. Legg disken din i en ziplock bag, ha minst mulig luft i. Sleng disken i frysen din i 24 timer. gjør maskinen din klar, enkleste er usb docking, hvis ikke, åpne opp døren på kabinettet ditt. Ta harddisken ut av frysen, koble den fort til maskinen. Hvis maskinen nå reagerer på disken, har du 10 til 20 minutter på å hente ut så mye data du kan. Grunnen til dette fungerer er at kulden får platene til å trekke seg sammen igjen, og når de utvider seg igjen grunnet varme vil problemene komme tilbake. Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Ser lett ut som det kan bli en baksmell #2 det her ja. Noen som forresten veit om det er noen slags garanti på slike saker? Som sagt så tok den bare kvelden uten at noen hverken mista maskina i bakken eller at lynet slo ned. Føler at noen (les: Samsung) skylder meg en gratis data-recovery... EDIT: Skal lett prøve ut den fryser-idéen så fort jeg kan! Endret 7. april 2011 av rymdgris Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Dette fungerer for meg på 8 av 10 disker. totalt har jeg vel gjort dette med godt over 100 stk. Legg disken din i en ziplock bag, ha minst mulig luft i. Sleng disken i frysen din i 24 timer. gjør maskinen din klar, enkleste er usb docking, hvis ikke, åpne opp døren på kabinettet ditt. Ta harddisken ut av frysen, koble den fort til maskinen. Hvis maskinen nå reagerer på disken, har du 10 til 20 minutter på å hente ut så mye data du kan. Grunnen til dette fungerer er at kulden får platene til å trekke seg sammen igjen, og når de utvider seg igjen grunnet varme vil problemene komme tilbake. Merk at dette er suicide run, og har stor sannsynlighet for å forverre skadene kraftig når disken igjen blir varm, ikke noe å gjøre om du vurderer ibas. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvis du tenker på muligheten for fuktskade og medfølgende skade under "oppvarming"? Muligheten er der, jeg har greid å gjøre dette med en disk 3 ganger før det røk, men de fleste lar deg gjøre det 1 til 2 ganger før det sier stopp. ` Stod ikke noe i førsteposten om at dette var verdifulle familiebiler eller signerte Nakenbilder av Claudia Schiffer, så tenkte ærlig talt ikke på IBAS Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Produsenten skylder deg ikke recovery nei, backup må du sørge for selv. For husk, en harddisk kan leve 5 sekunder eller 5 år før den konker, du vet aldri og det er derfor vi betaler ekstra for å gjemme unna viktige data på andre steder, så konker den, så sender du den inn får en ny disk og rekonstruerer fra backupen. Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Jeg fikk en idé om å koble til harddisken via USB og kjøre oppstartsreparasjon med Vista DVD'en. Eneste problemet er at den har stått og gått i 10 timer nå og sier fortsatt "Reparerer diskfeil. Dette kan ta over en time å fullføre" Er det noe poeng å vente mer? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Prøver du å la Windows reparere en Windows installasjon på disken? Er redd for at den kan ødelegge mer enn du fikser.... Men jeg syntes du sa disken ikke ble funnet i systemet? Da spiller det jo ikke noen rolle om du kobler den til via USB, den skal jo fortsatt ikke kunne bli funnet..... Lenke til kommentar
rymdgris Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Den finner den ikke når jeg kobler til internt (i noen maskin), men jeg åpna en ekstern harddisk og brukte den til å koble til disken til maskina via USB og da fant maskina disken men ville at jeg skulle formatere den + fant ikke noe innhold, men den dukka opp som en stasjon riktignok. Gikk desverre dårlig med diskreperasjonen til Windows, jeg ga den nesten 20 timer men det skjedde aldri noe. Ser ut som en sak for IBAS eller liknende ja, eller for fryseren... Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Problemet da er jo om diskrep til windows faktisk klarte å skrive noe til disken.... Da hjelper vel neppe hverken fryseren eller IBAS. Alle slike firma som driver med data recovery sier at man ikke skal tukle mere med disken selv, da det kan ødelegge mere. Men igjen kommer det an på hvor viktige dataene er........ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 IBAS får ut det aller aller meste nesten uansett hva slags uhell du har hatt, med mindre platene i seg selv er knust. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå