Gå til innhold

Oppdatert: Det defekte minnet er nå byttet ut!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse problemene de siste dagene er ikke akkurat noe nytt. Samme problemet med å komme inn på forumet opplever jeg jevnlig, da spesielt om natten etter kl. 02:00.

Reagerte ikke spesielt de siste dagene da det var normal opplevelsen for meg. Til tider utrolig treigt, ikke bare å komme inn på forumet, men ofte når man er inne å skifter kategorier og skal skrive innlegg så henger funksjonene eller regelrett kræsjer.

Må alltid ta kopi av innlegg før jeg poster dem for det er alltid usikkert om forumet kræsjer før innlegg er postet.

Om det er Forum Software eller Hardware som er skylden vet vel bare administrasjonen, men av 6 forumene jeg jevnlig deltar på rundt i verden så er dette forumet det enste som er så til de grader ustabilt at det er "ekstrem sport" å delta her.

Siden dette vel er Norges største forum gruppe burde vel snart noen ta ansvar og få det forum tekniske til å fungere som det skal.

Lenke til kommentar

Disse problemene de siste dagene er ikke akkurat noe nytt. Samme problemet med å komme inn på forumet opplever jeg jevnlig, da spesielt om natten etter kl. 02:00.

Reagerte ikke spesielt de siste dagene da det var normal opplevelsen for meg. Til tider utrolig treigt, ikke bare å komme inn på forumet, men ofte når man er inne å skifter kategorier og skal skrive innlegg så henger funksjonene eller regelrett kræsjer.

Vi er klar over at vi har ytelsesproblemer ellers, men det var dette med en defekt minnebrikke som gjorde situasjonen langt verre fra og med tirsdag kveld. Dette er nå løst, så nå kan man si at vi går tilbake til å ha "normale ytelsesproblemer".

Om det er Forum Software eller Hardware som er skylden vet vel bare administrasjonen, men av 6 forumene jeg jevnlig deltar på rundt i verden så er dette forumet det enste som er så til de grader ustabilt at det er "ekstrem sport" å delta her.
Det er en del ting i forumprogramvaren som er langt mer krevende enn det burde være og vi har kontaktet utviklerne flere ganger for å snakke om dette.

For eksempel er systemet som passer på hvilke tråder du har lest - og sender deg til nyeste uleste svar - svært krevende. Dette er funksjonalitet som vi har fått forslag fra utviklerne om å skru av, men dette ønsker vi ikke av hensyn til dere. Vi anser det rett og slett som en såpass viktig funksjon som bør fungere - også på store forum som dette.

Samtidig er vi til min kjennskap den dag i dag verdens største IPB 3.X-forum, så det er ikke lett verken for dem eller oss å forutse ytelsesproblemer og skaleringsproblemer i forkant av oppgraderinger.

Siden dette vel er Norges største forum gruppe burde vel snart noen ta ansvar og få det forum tekniske til å fungere som det skal.

Drift jobber med utviklingen av et nytt søk, når det blir ferdigstilt og tilgjengelig for dere, kan drift gå igang med å konvertere tabelltypene på to tabeller.

Invision Power Board tar nemlig utgangspunkt i at man bruker tabelltypen MyISAM til forumet, denne tabelltypen har støtte for fulltekstsøk, det har ikke den nye tabelltypen. Men samtidig er InnoDB langt mer effektiv til å kjøre innleggs- og trådtabbellene i databasen.

Lenke til kommentar

Takk for en godt skiltet forklaring :) Man kunne jo kanskje postet at det var redusert kapasitet allerede på tirsdag?

Og en annen ting, kjører frontend til Norges største forum på kun én webserver av ukjent spesifikasjon? Ellers ser man ofte feilmeldinger fra databaseserveren bak og man får jo ofte inntrykk av at resursene er litt på hælene. Hvordan er egentlig dette?

Og hvorfor tar det 2,5 dag å skaffe minnebrikker til norges største forum? Snakker vi 10 år gamle servere? 4 timer til NBD (Som maks med sjeldne unntak) er forholdsvis vanlig ift. seriøs serverdrift.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det noen steder jeg kan lese om specs på serverparken til HW? Er litt nysgjerrig. :)

Kort info om forumserverne våre:

Forumet kjører på to IBM-blade, hvor den ene er databaseserver og den andre webserver.

Databaseserveren kjører MySQL og har 32 GB RAM. Webserveren kjører Apache 2 og har 16 GB RAM. Begge maskinene kjører Suse Enterprise Linux og har 8 CPU-kjerner.

Utover dette har vi ikke skrevet noe utfyllende om hele serverparken, men skal se om vi kan komme tilbake med mer detaljer senere.

Mvh,

Amund

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...