Populært innlegg TSP Skrevet 7. april 2011 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Hei! De siste to dagene har forumet vårt hatt voldsomme problemer på kveldstid, dette beklager vi på det sterkeste. Drift har nå kommet med mer informasjon om årsaken. Tirsdag kveld rundt kl 23 oppdaget vår driftsleverandør problemer med en minnebrikke på webserveren til Diskusjon.no. Etter dette tidspunktet har webserveren kjørt med halv minnekapasitet, noe som dessverre fører til at forumet har vært ustabilt og tidvis utilgjengelig. Nye minnebrikker er på vei, og vi regner med å få installert disse i ettermiddag, en gang mellom kl. 14 og 17. Bytte av minnebrikkene vil ta en liten halvtime, og vi vil komme tilbake med eksakt tidspunkt for vedlikeholdet når vi har mottatt minnebrikkene. Det er naturligvis kjedelig at det ikke var noen ekstra minnebrikker on-site, vi kommer til å ordne opp i dette for fremtiden. UPDATE: Tekniker er på vei til serversenteret nå. Det blir nedetid ca. en halvtime rundt kl. 1200. UPDATE 2: Vi er nå tilbake igjen etter ca. en halvtime med varslet nedetid. Vi har nå full minnekapasitet igjen. Problemet løst. Endret 7. april 2011 av TSP 31 Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Trudde det var nettet mitt som var problematisk eg. Ser fram til at det går smertefritt igjen. 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Flott at dere er kjappe med å fikse problemet. Hadde selv store problemer med å koble til forumet i går kveld. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Kom meg ikke inn hverken i går kveld eller dagen før det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Og minnebrikker er vel heller ikke rendundante, så da blir det nedetid mens dere skifter? Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 UPDATE: Minnebrikken er i hus, og tekniker er på vei til serversenteret for å bytte minnebrikke nå. Nedetid: Det blir en halvtimes nedetid på forumet vårt fra ca. kl. 12 00 i forbindelse med bytte av minnebrikkene. Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Og minnebrikker er vel heller ikke rendundante, så da blir det nedetid mens dere skifter? Jepp, det er (dessverre) nødvendig å skru av serveren mens minnebrikkene skiftes, men det bør gå relativt raskt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Har dere bare en server til forumet? Ettersom hele forumet må ned pga en server... Endret 7. april 2011 av aklla Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Ja, det er en server som kjører webserver (Apache) og en server som kjører databasen (Mysql). Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) . Endret 15. desember 2011 av narrie Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Og der snurrer forumet som det skal. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Flotters! Gikk rimelig fort det. Er det noen steder jeg kan lese om specs på serverparken til HW? Er litt nysgjerrig. 3 Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Deilig at det er som normalt igjen. Var til tider frustrerende da forumet var så mye nede under kampen i går. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Det var ikke bare problemer i går kveldstid, men i hele går. Ble til at jeg lagde en ny tråd om det i trackeren tom. Gledelig at det skal fungere nå da. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Disse problemene de siste dagene er ikke akkurat noe nytt. Samme problemet med å komme inn på forumet opplever jeg jevnlig, da spesielt om natten etter kl. 02:00. Reagerte ikke spesielt de siste dagene da det var normal opplevelsen for meg. Til tider utrolig treigt, ikke bare å komme inn på forumet, men ofte når man er inne å skifter kategorier og skal skrive innlegg så henger funksjonene eller regelrett kræsjer. Må alltid ta kopi av innlegg før jeg poster dem for det er alltid usikkert om forumet kræsjer før innlegg er postet. Om det er Forum Software eller Hardware som er skylden vet vel bare administrasjonen, men av 6 forumene jeg jevnlig deltar på rundt i verden så er dette forumet det enste som er så til de grader ustabilt at det er "ekstrem sport" å delta her. Siden dette vel er Norges største forum gruppe burde vel snart noen ta ansvar og få det forum tekniske til å fungere som det skal. Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Flott at problemet nå forhåpentligvis er løst! Har aldri opplevd noen særlige problemer med diskusjon.no ever, før i dag når jeg skulle prøve å klikke meg inn på denne tråden (oh the irony). Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Disse problemene de siste dagene er ikke akkurat noe nytt. Samme problemet med å komme inn på forumet opplever jeg jevnlig, da spesielt om natten etter kl. 02:00. Reagerte ikke spesielt de siste dagene da det var normal opplevelsen for meg. Til tider utrolig treigt, ikke bare å komme inn på forumet, men ofte når man er inne å skifter kategorier og skal skrive innlegg så henger funksjonene eller regelrett kræsjer. Vi er klar over at vi har ytelsesproblemer ellers, men det var dette med en defekt minnebrikke som gjorde situasjonen langt verre fra og med tirsdag kveld. Dette er nå løst, så nå kan man si at vi går tilbake til å ha "normale ytelsesproblemer". Om det er Forum Software eller Hardware som er skylden vet vel bare administrasjonen, men av 6 forumene jeg jevnlig deltar på rundt i verden så er dette forumet det enste som er så til de grader ustabilt at det er "ekstrem sport" å delta her. Det er en del ting i forumprogramvaren som er langt mer krevende enn det burde være og vi har kontaktet utviklerne flere ganger for å snakke om dette. For eksempel er systemet som passer på hvilke tråder du har lest - og sender deg til nyeste uleste svar - svært krevende. Dette er funksjonalitet som vi har fått forslag fra utviklerne om å skru av, men dette ønsker vi ikke av hensyn til dere. Vi anser det rett og slett som en såpass viktig funksjon som bør fungere - også på store forum som dette. Samtidig er vi til min kjennskap den dag i dag verdens største IPB 3.X-forum, så det er ikke lett verken for dem eller oss å forutse ytelsesproblemer og skaleringsproblemer i forkant av oppgraderinger. Siden dette vel er Norges største forum gruppe burde vel snart noen ta ansvar og få det forum tekniske til å fungere som det skal. Drift jobber med utviklingen av et nytt søk, når det blir ferdigstilt og tilgjengelig for dere, kan drift gå igang med å konvertere tabelltypene på to tabeller. Invision Power Board tar nemlig utgangspunkt i at man bruker tabelltypen MyISAM til forumet, denne tabelltypen har støtte for fulltekstsøk, det har ikke den nye tabelltypen. Men samtidig er InnoDB langt mer effektiv til å kjøre innleggs- og trådtabbellene i databasen. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Deilig at det er som normalt igjen. Var til tider frustrerende da forumet var så mye nede under kampen i går. Enig! Dessuten rakk jeg ikke fristen i min egen tippekonkurranse fordi jeg ikke kom inn. Det var kjipt det! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Takk for en godt skiltet forklaring Man kunne jo kanskje postet at det var redusert kapasitet allerede på tirsdag? Og en annen ting, kjører frontend til Norges største forum på kun én webserver av ukjent spesifikasjon? Ellers ser man ofte feilmeldinger fra databaseserveren bak og man får jo ofte inntrykk av at resursene er litt på hælene. Hvordan er egentlig dette? Og hvorfor tar det 2,5 dag å skaffe minnebrikker til norges største forum? Snakker vi 10 år gamle servere? 4 timer til NBD (Som maks med sjeldne unntak) er forholdsvis vanlig ift. seriøs serverdrift. Endret 7. april 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
amund Skrevet 7. april 2011 Rapporter Del Skrevet 7. april 2011 Er det noen steder jeg kan lese om specs på serverparken til HW? Er litt nysgjerrig. Kort info om forumserverne våre: Forumet kjører på to IBM-blade, hvor den ene er databaseserver og den andre webserver. Databaseserveren kjører MySQL og har 32 GB RAM. Webserveren kjører Apache 2 og har 16 GB RAM. Begge maskinene kjører Suse Enterprise Linux og har 8 CPU-kjerner. Utover dette har vi ikke skrevet noe utfyllende om hele serverparken, men skal se om vi kan komme tilbake med mer detaljer senere. Mvh, Amund 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå