Gå til innhold

Billig vidvinkel-konverter, hvordan funker det i praksis?

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på ideene om å skaffe en billig vidvinkel-konverter til et objektiv jeg har (0,45x-0,7x), men jeg har aldri vært borti konseptet før, så jeg vet ikke helt hva som skal til. Det er ikke lagd noen dedikert konverter til mitt objektiv (olympus m.zuiko 9-18mm), men det virker som at man i prinsippet kun trenger gjengeovergang for å kunne bruke et hvilket som helst, men det må jo være noen begrensinger her? En maksimal vidvinkel man kan få? Kan jeg virkelig få 4mm med en 0,45x-konverter på 9-18mm-objektivet? Skulle tro selve glasset på adapteren begrenser hvor vidt det kan bli?

Og hvor mye kvalitetstap får jeg med en sånn løsning? Skjønner det ikke blir optimalt, men er mest for å ha det litt moro med, regner med ganske mye distorsjon, men hva med andre ting? Vil det feks bli uskarpt?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Distorsjon, kromafeil, softhet, krumt fokusplan, vignettering, uskarphet med mere - alle ting du kan få fra dårlig glass. Er det dårlige greier ligner det mer en lensbaby-effekt.

Det er ikke alltid de fungerer så godt til optikken du putter på - har hørt om noen som kjøpte vidvinkelconverter til LX3 - problemet var at optikken fra før av ga videre og bedre bilde enn hva du fikk gjennom converteren - du fikk bare en masse distorsjon og en seriøs vignettering.

Lenke til kommentar

Det jeg har opplevd med og bruke telekonverter en at man får kraftig vignettering nå man setter objektivet på på maks vidvinkel, for og unngå det må man bruke en større brennvidde og da forsvinner endel av meningen med disse konvertere, det at bildekvaliteten blir dårlig, forvrengningene kan bli rare utifra kvalitet og forstørring samt autofokus kan tulle og fargestikk i bildene er også noe man får med på kjøpet :)

Du finner mange bildeeksempel, på flickr for eksempel, her med x-0,45

En 8mm fisheye er uaktuelt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...