snakkesss Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Men da prøver jeg det først nå idag Holder det å bare ta ut batteriet i 30 sek, eller må jeg til å styre med jumperene osv også? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det holder nok å fysisk ta batteriet ut, men ut fra det du har fortalt så langt så er muligens problemet ditt ikke bios men heller windows istallasjonen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Bare husk å ta ut strømkabelen fra veggen også. Moderne PCer bruker 5V standby spenningen fra veggen til å opprettholde dataene fra BIOS og derfor spare på batteriet. I gamle dager ble batteriet brukt 24/7 om det var strøm tilkoblet eller ei. Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Blir så forvirret når noen sier BIOS og andre sier det mest sansynlig er Windows innstallasjonen som er fucka ;p GAH! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Om det er noen trøst så er det svært sjeldent at vi kan sette fingeren på det og si at "DET er det som er feilen" Med PCer er det mye prøving og feiling som er involvert i å finne feilen og fikse den. Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Her er jeg igjen. Fikk tak i en Ubuntu cd, og den starter flott opp når jeg booter ubuntu OS fra denne. Hva vil dette si meg? At det er windows innstallen min som er fucka? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Hva vil dette si meg?At det er windows innstallen min som er fucka? Det vil si at tja.. Selve windows installasjonen i seg sel er ikke fucka. Men det er en enhets driver (installert i din windows instans) som etter endring på hovedkortet ifb med bios oppdatering kommer i konflikt og forårsaker bluescreen under win-load. Mange måter å rette dette på , men det vil kreve at du er istand til å idenfifisere hva som forårsaker crash. Det er tildligere nevnt disk kontroller AHCI modus eller IDE modus. Vet du med sikkerhet hva som var aktivt på disk kontroller settings - før du flashet til ny bios versjon ? Noe jeg har lært meg over tid er at det er stort sett tre ting som forårsaker BSOD ved endringer: 1) Driver for nettverk/ethernet 2) Driver for lyd 3) Driver for raid/sata/disk kontroller og modus. 1) og 2) Kan du sjekke ut ved å disable integrert lydbrikke og integrert ethernet i BIOS settings. 3) Er litt værre med. Har du forsøkt å boote windows i safe mode med og uten nettverk. Det bør du isåfall prøve da safe mode loading av windows aut disabler det meste av enheter og drivere untatt det aller nødvendigste for å boote opp en windows instans. Kommer du inn i safe mode kan du ved hjelp av f.eks nirsoft bluescreen viewer analysere memory dump fila/filene for de mislykkede forsøkene og få listet opp program/sys/dll som forårsaket BSOD. I safe mode kan du også selvfølgelig i enhets behandlig disable ting som lyd , ethernet kontroller wifi o.l - for å prøve en normal boot etterpå. Reinstallasjon av windows (siden ubuntu live-cd funker fint) vil jo selvfølgelig løse problemet da man starter med en fresh installasjon uten hovedkort/system spesifikke programmer og drivere. Du får kanskje en bsod senere i oppsettsprosessed om du installere spesifikke drivere og kommer til den spesifikke problemdriver/program som er samme som ligger der idag - men da vet du ihvertfall også hvem som er synderen. Til sist! Windows OEM går ikke i bluescreen om det er lisens problem relatert til "detektert nytt hovedkort" etter flash. Den vil boote som normalt men du får disse varslene om at windows trenger reaktivering , not genuine osv. Edit: Link til bluescreen viewer http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html Endret 9. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Kommer inn inn i safemode nei, så tror jeg går for en windows reinnstallasjon da? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) Om du ikke kommer inn i safe mode - virker det for meg som disk kontroller problem. Sikkert at den ikke sto som raid eller ahci før flash ? Siden ubuntu live funker fint må man anta et alt av hardware er ok - og en windows reinstallasjon vil nok gå bra. TIP! Under reinstallasjon kan du velge "keep filesystem intact" - da vil du finne igjen at av filer på C disken etterpå. Kun C:\Windows mappen som blir overskrevet.Vel og merke ved reinstallasjon fra CD/DVD. Endret 9. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Jeg er 99 % sikker ja. Har bare en vanlig standard Seagate disk som jeg kjører sata på. Ingenting raid eller ssd disker eller noe. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 (endret) At du har standard snurredisk med sata betyr ikke nødvendigvis det ene eller det andre. Litt enkelt forklart: + hovedkortet satakontroller i bios settings satt til native sata/ide modus vanlige standard drivere kommuniserer med kommandosett mot kontrolleren med ordinær ide/sata. + hovedkortet satakontroller i bios settings satt til AHCI modus nytt kommandosett benyttes mellom kontroller og OS og mellom kontroller og disk krever at windows installasjonen er installert med en AHCI driver (enten microsoft ahci eller intel ich ahci driver) mismatch forårsaker bluescreen + hovedkortet satakontroller i bios settings satt til RAID modus Et tredje kommandosett benyttes mellom kontroller og OS og mellom kontroller og disk krever at windows installasjonen er installert med en intel raid driver Man må ikke ha raid for å benytte "singel disk" med raid drivere og raid modus på kontroller mismatch forårsaker bluescreen En fordel med AHCI modus (kom med Vista og Windows 7) Er at man får enablet Native Command Queing (NCQ) mot bufferet til harddisken - som kan gi en liten ytelsesøkning kontra standard "native sata"/ide modus. Endret 9. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Men da kan jeg prøve ahci osv å se, kjører win 7 osv. bare prøve meg litt frem før jeg formaterer ;p Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 9. april 2011 Forfatter Del Skrevet 9. april 2011 Sammenlignet med min bror som har samme komopenter i sin pc og sjekket hans innstillinger og ingenting hjalp ;p Så nå prøver jeg med en reinnstallering as we speak Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Ser ut som alt er oppe å kjører nå etter en reinnstallering ;p Lenke til kommentar
snakkesss Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Jap, nå er det jo bare få alt av drivere og tull opp igjen ;p Få pcen til å føle seg som sin egen igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå