Gå til innhold

Stopper under oppstart etter flashing av bios.

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sitter på et Asus P6T Deluxe v2 og fant i går natt ut at jeg skulle flashe bios fra

0406 til 1108, jeg gjorde dette med Asus eget program for flashing av Bios.

Selve flashingen skjedde og jeg fikk beskjed om å starte maskinen på nytt.

Ved oppstart ser jeg at det nå står en ny bios revisjon, men jeg kommer nå ikke lengre

inn på maskinen, den stopper under hver windows loading screen og crasher med en kjapp blue screen og starter på nytt å gir meg deretter beskjed om at windows må prøve repaires noe som ikke funker...

Er det noen som har noen lure råd til hvordan jeg skal gå frem nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har sannsynligvis gått helt fint å oppgradere BIOS.

Du trenger altså ikke få panikk.

Det du må gjøre er å resette bios til defaults. Gå inn i bios, og velg reset to default settings.

Dette har jeg opplevd flere ganger selv, maskinen har vill panikk og fungerer bare ikke etter bios update.

Noen ganger vil den ikke engang starte opp så man får bios skjerm.

Da er det selvfølgelig ikke mulig å gå inn i bios for å loade defaults.

Da må du enten ta ut batteriet på hovedkortet (dette må gjøres uten at strøm er koblet til), i ca 30 sekunder, eller bruke reset-jumperen på hovedkortet.

Prøv denne fremgangsmåten, og gi tilbakemelding!

1. Gå inn i bios og velg "load default settings" eller "load failsafe settings" (pleier å hete en av delene)

dersom det ikke lykkes å starte bios meny

2. bruk reset-jumper på hovedkort

dersom du ikke vet hvilken det er, eller det ikke virker

3. ta ut klokkebatteriet i 30 sekunder (det er det flate blanke batteriet)

Lenke til kommentar

Kommer veldig greit inn i BIOS og alt sammen, og den jobber seg videre til det windows "flagget" begynner mekke seg sammen, så klikker den midt i det med en liten fin bluescreen :D

Var jo inne i bios, og alt så ut som det automatisk stod default?

Men jeg skal prøve å sette alt til default med ei gang jeg kommer hjem for å se om dette funker :D

Hvem faen får ideen om å plutselig begynne flashe bios klokka 0200 på natten? :S

(Kun fordi du følte din versjon var så gammel?:S:S:S:S)

Lenke til kommentar

Hmm, prøvde å loade defaults nå noe som ikke fungere særlig bra.

Maskinen kommer bare forsatt til det punktet hvor de tingene er på vei i sammen for

å forme windows logoen, så stoppen den med en kjapp bluescreen for deretter å starte på nytt.

Bør jeg prøve å flashe den på nytt via usb pinne, eller bør jeg bare gå rett å resette den ved å ta ut batteriet?

Lenke til kommentar

Vel, prøv å ta ut batteriet først.

Dersom ingen endring skjer, ser det ut til at bios oppdateringen kan ha endret hvordan enkelte hovedkortdrivere reagerer.. da er det såfall windows installasjonen som ikke går overens med dette.

Sjekk forresten innstillingene til CPU og RAM i bios. Kan det være noe krøll der?

Lenke til kommentar

Det kan være tilfeldig, det kan også være en sammenheng.

Windows tagger seg til hovedkortet ditt. Kan ha fått fnatt og tror det er et annet hovedkort og at du må reaktivere på nytt.

Kan da ha fått spader og vil ikke starte.

Prøvd å boote fra en Ubuntu live CD?

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noen slik cd tilgjengelig :\

Okai, så da er valgene:

Reinnstallere windows med ei gang

Batteri ut av bios og resette hele shitten

Prøve flashe bios på nytt?

Alt er akkurat det samme for meg.

Hvor er det best å begynne?

Lenke til kommentar

Det kan også ha skjedd en feil under flashingen, men Ideal har et poeng, du kan feks ikke installere os på en hardisk i en maskin og flytte hardisken til en annen maskin med andre deler i uten at du må reinstallere os.

men det er ikke mye stress, det tar maks 1- 1,5 timer og installere windows 7 på en generell maskin. Vis du har problem med og finne drivere til hardware så kan SIW (system informarion for windows) si deg navn osv. på hardware'n din og da er det bare og google de

Lenke til kommentar

Reset av BIOS har minst ringvirkninger på resten av systemet enn en reinstall.

Feiler dette, kan du forsøke en reinstallering for å se etter, er også mulig du kan ha pådratt deg en hardware feil (Bra timet med BIOS flashen altså, ikke noe du eller flashen har forårsaket.) men da må du også prøve andre ting for å feilsøke etter reinstall forsøket.

Lenke til kommentar

Nei, men bios innstillingene vil gå tilbake til innstillinger som skal fungere.

Dersom det er noen innstillinger i bios, fra den forrige versjonen, som er i konflikt med den nye bios oppgraderingen, så vil de bli borte.

Det er derfor du har blitt rådet til å ta ut batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...