Gå til innhold

Bildetråd: Islam, fredens religion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg spørre ts hvorfor han valgte akkurat islam? Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at islam som religion er noe mer anti-demokrati enn noen andre. Det er vel heller menneskene bak?

Demokrati er menneskeskapte lover som bygger på at noen mennesker har makt over andre. Det strider med det islamske grunnprinsippet "la ilaha illallah", det finnes ingen gud utenom Gud. Dette er en tankegang som krever litt for å forstå. Sayyid Qutbs bok "Milepæler" vil hjelpe deg stort dersom målet ditt er å forstå hvordan islamister tenker.

Kort fortalt - demokrati er en uislamsk og vestlig menneskeskapt ideologi som fundamentalistiske muslimer avviser som jahiliyya - hedenskap.

@ iChristian

Med andre ord det skjedde ikke, men et forsøk...

Jeg ser ikke hvor jeg sa noe feil...

Statistikken sidestiller forsøket på å sprenge et passasjerfly med over 200 uskyldige, med en varslet IRA bilbrenning med 0 sårede og 0 drepte.

Muslimske terrorister forsøker å drepe og lemleste så mange som mulig, mens IRA og FTA ofte utfører "markeringer" av en politisk art. Å gi alle terrorhandlinger 1 poeng, og så summere og konkludere blir raspende feil.

Hvor er IRAs Beslan, World Trade Center, 2002 Nord-Ost siege, London Subway Bombing, Madrid Train Attack, Bali Disco Bombing etc..?

Endret av Huggslangen
Lenke til kommentar

Nei, Jeg påstår at det er mye mer normalt å være imot ytringsfrihet og støtte terrorisme når man er muslim enn f.eks Jødisk, Kristen, Buddhist.

Joda, men det har vel mer sammenheng med hvordan situasjonen er i mange muslimske land. Århundrer med konflikt og diktatur hjelper vel ikke på å underbygge demokrati og menneskerettigheter. Jeg mener bare det blir feil å skylde på Islam eller Koranen som grunn til disse holdningene. Vi i vesten må vel også ta på oss noe av skylden for hvordan situasjonen er idag?

Lenke til kommentar

Nei, Jeg påstår at det er mye mer normalt å være imot ytringsfrihet og støtte terrorisme når man er muslim enn f.eks Jødisk, Kristen, Buddhist.

Joda, men det har vel mer sammenheng med hvordan situasjonen er i mange muslimske land. Århundrer med konflikt og diktatur hjelper vel ikke på å underbygge demokrati og menneskerettigheter. Jeg mener bare det blir feil å skylde på Islam eller Koranen som grunn til disse holdningene. Vi i vesten må vel også ta på oss noe av skylden for hvordan situasjonen er idag?

Et par høye herrer fra England og Frankrike som døde på 1800-tallet, kanskje. Vi som bor her nå, nei.

Islam og holdningene i Koranen har definitivt kneblet demokrati i muslimske land, men er selvsagt ikke bare Islam sin feil.

Lenke til kommentar

320x.jpg

MASSEMORD VAR MÅLET: Separatistene i Europa tar ikke så mange menneskeliv, mens den sjeldne, islamistisk motiverte terrorismen har massemord som mål. I jula i fjor ble en nigerianer som gikk på et fly i Amsterdam arrestert for forsøk på å sprenge flyet. Bildet viser trusa han smuglet eksplosivene i.

Dette er poenget mitt. Å sammenligne muslimsk terror med IRA og FTA sin terror er feil, fordi de har vidt forskjellige metoder, ambisjoner og mål.

@ Bass Boy

Jeg legger skylden for "Århundrer med konflikt" på islam. Dette er nemlig noe muslimer har valgt som en del av å følge profeten Muhammeds eksempel. Det er ikke kolonialisme og vestlig terror som er tredd ned over hodet på dem. Muslimsk terror herjet i europa før Amerika var oppdaget av Colombus.

Hva gjelder menneskerettigheter og islam så må du lese deg opp på CDHRI - Cairo Declaration of Human Rights in Islam. Du bør også lese deg opp på OIC - Organization of Islamic Conferrence. Dette er en islamsk paraplyorganisasjon med 57 medlemstater - alle avviser FNs universelle menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre ts hvorfor han valgte akkurat islam? Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at islam som religion er noe mer anti-demokrati enn noen andre. Det er vel heller menneskene bak?

Demokrati er menneskeskapte lover som bygger på at noen mennesker har makt over andre. Det strider med det islamske grunnprinsippet "la ilaha illallah", det finnes ingen gud utenom Gud. Dette er en tankegang som krever litt for å forstå. Sayyid Qutbs bok "Milepæler" vil hjelpe deg stort dersom målet ditt er å forstå hvordan islamister tenker.

Kort fortalt - demokrati er en uislamsk og vestlig menneskeskapt ideologi som fundamentalistiske muslimer avviser som jahiliyya - hedenskap.

Det samme om Gud står vel i Kristendommen også, som er statsreligion i fredelige Norge. Vil påstå at muslimske land ligger noen århundrer tilbake på utvikling, de samme tilstandene så vi jo i europa før. Europereer har jo mye av skylden for situasjonen er slik i muslimske land, og at fundamentalister kan utnytte en religion på den måten.

Ser at jeg ikke greier å svare på alt du skriver, og langt ifra sitter inne med nok kunnskap. Gir meg derfor i denne diskusjonen, poenget mitt var bare at jeg synes det er teit å sitte på et forum å latteligjøre muslimer når vi vesten langt på vei er skyld i at religiøse skrullinger kan utnytte svake mennesker.

Lenke til kommentar

Et par høye herrer fra England og Frankrike som døde på 1800-tallet, kanskje. Vi som bor her nå, nei.

Islam og holdningene i Koranen har definitivt kneblet demokrati i muslimske land, men er selvsagt ikke bare Islam sin feil.

Vel, slik jeg ser det er kolonalisme osv. mye av grunnen til at diktatorer og slik at har satt en stopper for demokrati i muslimske land. Med så mye underutdannet folk er det veldig lett å tre en tullete bok over hodet til folk når det ikke vet bedre og utnytte det. Uansett, gir meg nå i fare for å bli helt pissa på i mangel på kunnskap. :tease:

Lenke til kommentar

@ Bass Boy

Du er ydmyk og du går ikke frem som en verdensmester. Det liker jeg. Ikke ta det noen sier for god fisk, inkludert meg. Ikke ta noe for gitt i islamdebatten. Finn objektive bøker og lær om islam helt fra grunnen. Jeg anbefaler Kari Vogts bok "Hva er islam" som en grei innføring. Se på alt som legges ut, både av fanatiske muslimer og hardbarka antiislamister. Eksponer deg for alt og tenk kritisk. Du vil finne tema ekstremt interessant etterhvert som du begynner å skrelle islam som en løk, jeg garanterer det.

En god plass å begynne er å se islamkritiske dokumentarer. Det er spennende og lærerikt. Husk å ha ett kritisk syn på alt, også det som er islamkritisk.

Dokumentarer jeg anbefaler:

What the west needs to know, Obsession, The Third Jihad, Relentless: the struggle for peace in the middle east, Blood and Tears, The Cult of the Suicide Bomber...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, de holder opp plakater som foreslår å kappe hodene av de som er uenige med de? De holder opp plakater ala "death to..." etc.

Det høres ikke veldig fredelig ut.

Dette er ikke en diskusjonstråd, så vennligst ikke post uten bilde.

Endret av Ideal
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...