Reeve Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Hei Jeg har tenkt lenge på å sette opp et raid-system på pcen. Jeg har aldri vært borte i raid før, med unntak av det som allerede er satt opp på min RevoDrive. Det er flere grunner til at jeg ønsker med raid. Først og fremst tenkte jeg på raid5 ettersom det gir bedre ytelse, i tillegg til økt sikkerhet ved harddiskkræsj. Det er ikke noe veldig viktig som skal ligge på diskene, men er ganske kjipt å miste noen TB med data uansett hva det er. I tillegg synes jeg det er mye enklere med én stor partisjon i stedet for slik jeg har det nå, 8 partisjoner i varierende størelse. Planen er å bytte ut alt jeg har av disker (2x500+2x1TB) med fire 2TB-disker som vil gi meg ca. 6TB for lagring, og 2TB for redudans. Det jeg lurer på er om det er noen spesielle innvendinger på dette oppsettet, generelt sett. I tillegg lurer jeg på hvilken disker som er lurt å kjøpe. Pris er aller viktigst, helst under 600 kroner stykket. Når det er sagt, ønsker jeg også harddisker som ikke spinner ned hele tiden, slik at jeg hele tiden må vente et lite sekund når jeg skal inn på partisjonen. Kort sagt ønsker jeg meg et billig RAID5-oppsett som gir meg litt bedre ytelse, gjør det lettere å organisere, og litt sikkerhet i tilfelle en av diskene får mekanisk feil. Viktig backup lagrer jeg heller online eller på eksterne lagringsmedier. Edit: Hvilken skrive- og leseytelse kan jeg forvente av et slikt oppsett? Tenker på sekvensiell, altså ren flytting av store datamenger (stort sett filer på 50MB eller større), og hvis en disk feiler, hvor lang tid tar det å bygge opp igjen oppsettet hvis jeg har ca. 4TB lagret? Endret 7. april 2011 av Zeke 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå