Gå til innhold

Multiskjermoppsett med forskjellig skjermoppløsning?

Joffer

Anbefalte innlegg

På mitt gamle Geforce 8800GT får jeg greit windows desktopen utover min 1x30" 2560x1600 + 1x20" 1600x1200, hvor 20" står på høykant for å få samme antall pixler i høyden (og til en viss grad også fysisk tilpassing).

Vurderer å oppgradere til enten HD 6000-serien eller GTX 500-serien. I så måte, sett fra både AMD (Eyefinity) og Nvidia (3D Souround (??)), vil det fungere i spill? Altså 3760x1600 oppløsning? Det vil muligens se litt rart ut hvor senter ikke blir midt på 30", men dog..

Eventuelt 1x30" 2560x1600 + 2x20" 1600x1200, altså en 20" på høykant på hver side, for å få 30" i senter; 4960x1600. (om jeg skaffer meg en 20" til).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mitt alternativ nr 2 fungerer finfint i spill, med native (totalt) oppløsning på 4960 x 1600?

[1][2][3]

1 - 20" 1200x1600 (4:3 skjerm på høykant)

2 - 30" 2560x1600

3 - 20" 1200x1600 (4:3 skjerm på høykant)

Totalt oppløsning 4960 x 1600

På AMD med Eyefinity støttes tre skjermen, men er det fortsatt slik at jeg må ha to GTX500 kort (evt 590) for å få det til på Nvidia?

Update: Ser jo helt sjef ut dette:

Da blir det å skaffe seg en god gammel 20" LCD 4:3 fra finn/qxl/jobb ja, så jeg får synkronisert oppsettet mitt.

Spørsmålet rundt Nvidia og 3 skjermer er fortsatt åpent..

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Skal du ha flere skjermer er det fortsatt ATi som er kongen rett og slett.

Driveren og innstillingene er mest utviklet i den røde leiren, men det er fortsatt litt som gjenstår og noe vi smått savner.

Hos NV derimot er det stort sett kaos, med profiler som ikke funker osv, om du ikke er ren enkeltskjerm spiller og gjør ingenting annet og heller ikke betaler strømregningen selv, så hadde jeg ikke vurdert NV personlig.

Lenke til kommentar

Er en casual gamer, men når jeg først gamer så vil jeg også ha et greit bilde uten hakking og helst high quality settings.

Men føler Nvidia her mer features som kan være nyttig; PhysX og Cuda. Hvor mye spiller PhysX eller mangel på sådan inn? Er det noe særlig støtte for AMD sin Stream (?) eller hva de kaller sin "Cuda" i apps, type encoding/transcoding?

Vurderer å kjøpe en single 6970 eller 570 (muligens 580) i dag, og vente med SLI/CF til senere, da min nåværende, litt aldrende rig (Q6600@3GHz, 8GB RAM, 2x X25-M 80GB Raid-0), sansynligvis ikke gir nok juice uansett til SLI/CF/Dual-Chip løsning.

Lenke til kommentar

PhysX? Det er NV's største gimmick og er kun det, en gimmick.

Er en del spill som bruker PhysX ja, men de som kjører dette i hardware (Hvor ett NV kort vil hjelpe deg) og hvor det faktisk betyr noe kan du telle på en hånd.

Anandtech har en gammel artikkel om PhysX i hardware, den ståa der har ikke forandret seg noe særlig siden artikkelen kom ut og ser heller ikke ut til å forandre seg i fremtiden.

Eneste nykommerne som tar for seg PhysX er Metro 2033 (Er ellers topp uten også) og Mafia 2.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Nvidia må ha tre like skjermer med lik oppløsning for å kjøre surround, PhysX er en "feature" du finner i:

Mirror's Edge, Batman Arkham Asylum, Cryostasis, Mafia 2 og Metro 2033. Rett meg hvis jeg glemte noen viktige :)

CUDA er noe du skal bry deg om hvis du trenger å kjøre massivt paralelliserte programmer som du kan utvikle selv. Disse programmene må i tillegg kreve rimelig mye prosessortid for at det skal lønne seg å utvikle en CUDA-utgave, da utvikling på CUDA er visstnok forferdelig tregt og komplisert.

Folding@home kan begge sider gjøre ganske likt nå, og i spill produserer de samme bilder

Lenke til kommentar

Da ser jeg nesten for meg at et 6970 muligens er tingen nå, og heller vurdere en til i CrossFire til høsten når jeg sansynligvis kommer til å oppgradere resten av PCen. Mulig jeg må vurdere å kjøpe en bedre strømforsyning samtidig, og ta høyde for to 6970.. Har bare en 450W Chieftec sak i dag.

Vel, ser jo faktisk ut til at min PSU holder til en 6970 i følge Anandtech: http://www.anandtech.com/bench/GPU11/233

Full load i Furmark = 361W, og da testsystemet en [email protected] og X58.

Selv om jeg vil ha så bra bilde som mulig, så er det jo sikkert ikke nødvendig å kjøre AA på full-max.. Er jo ikke nødvendigvis at jeg må spille på tre skjermer heller.. 30" er jo stort og fint alene det..

Lenke til kommentar

Furmark stresser ikke CPU i det hele tatt, det betyr at du kan legge på 100W og 50W ekstra siden du sikkert kjører en ekstra HDD eller vifter. Da er du oppe i 500W.

Om du vil, kan du prøve, men ikke forvent at ting blir veldig stabilt under spilling med en 450W-strømforsyning fra Chieftec (som har et dårlig rykte blant strømforsyninger).

Lenke til kommentar

Chieftec er heller ikke de beste PSUene heller.

Hadde du hatt en Corsair 450W så hadde jeg klinet til og gamblet på ett 6970 oppsett.

Mitt treveis CF system liggger på 260 til 280W tomgangsforbruk og kan strekke seg opp til 600W under tung last.

Lenke til kommentar

Mens jeg surfet og skriv litt om en annen her, så har jeg blit fristet av 6950 CF. Utrolig at hadde jeg bodd i USA så hadde jeg fått to 6950 for prisen av en i norge .... Og når det kanskje er mulig å flashe 6950 til 6970 så smiler jeg bare. Må bli strømforsyning også da...

Men mye av det jeg leser når jeg søker rundt PLP-oppsett (portrett-landskap-portrett) på diverse forum, så sier mange at 4960x1600 støttes kun i windowed mode, og da støttes ikke CF. Stemmer det, eller er det gammel info for 5000-serien/var slik før?

Update: Merkelig. Enten har jeg sjekket prisen på feil kort i USA ellers så var det et enestående tilbud som nå er borte (sjekker ofte på newegg.com). Jaja.

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...