Gå til innhold

[Løst] Ny OS. Backup eller kloning av gammelt OS og filer?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har planer om å gå fra Windows XP til Windows 7 (ren installasjon), men jeg vil gjerne ivareta alt av filer og XP om det går skjeis. Jeg har en ekstern HDD (WD Elements 2 TB) og EASEUS Todo Backup (Home) til disposisjon. Spørsmålet er om jeg skal klone hele diskene (to av de, system+program & lagring) eller om det er lurest med en backup? Jeg er litt usikker på forskjellen og hva som er enklest å reinstallere med (eller resturering av settinger).

Altså kloning eller backup av gammelt OS og filer?

Takk på forhånd.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering er som regel ikke anbefalt (Beholde eksisterende instillinger og filer).

Spesielt om du går fra 32 bits XP til 64 bits windows 7.

Har du 2 partisjoner er det ingen ting i veien for å formattere windows partisjonen og installere windows 7 på nytt.

Jeg antar du har oppgraderinglisens, da kan du oppgradere, til 64 bits ved å sette inn 64 DVD platen i boot, også formatere XP partisjonen og dermed få windows 7.

Hvis du i tilleg ønsker XP utsende og muligheter kan du vurdere å kjøpe ny harddisk hvis det er til stasjonær og bruke både XP og windows 7. (Jeg gjør det på den måten i vertfall).

Lenke til kommentar

Du kan uansett ikke oppgradere direkte fra XP til Windows 7. Du må gjøre en "clean install" så programmer, innstillinger osv blir ikke beholdt.

Når du oppgraderer PCen fra Windows XP til Windows 7, må du velge alternativet Egendefinert under installasjonen av Windows 7. En egendefinert installasjon bevarer ikke programmer, filer eller innstillinger. Det er derfor det ofte kalles en "ren" installasjon.

En tilpasset installasjon er mer komplisert, og kan ta opptil et par timer å fullføre. Vi har laget denne fem-trinns veiledningen for å hjelpe deg igjennom prosessen.

Les mer her hos Microsoft...

Så ta backup av alle viktige filer osv, kloning har ikke noe for seg, siden du ikke får brukt den til noe.

Programmer osv må du ha liggende, sammen med lisenser. De blir ikke behold i prosessen.

Lenke til kommentar

Nei, nei, så klart ikke en direkte oppgradering fra Windows XP (32) til Windows 7 (64). Feil ordbruk der, ja. ;)

Det er snakk om en ren installering av Windows 7, med begge interne harddisker formatert. Jeg bare ønsker å få bevare Windows XP, i allefall instillingene om det er mulig, i tillegg til filene på en ekstern harddisk.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare bruke ekstern harddisk også:

kopierefiler2.gif

kan ikke garantere, det vil fungere, siden registeret på 32/64 bits operativsystemer ikke er helt like.

Også operativsystemene, så forbred deg på at du kan risikere å få en ustabil maskin.

Jeg hadde heller gjort instillingene manuelt, og heller laget et image av harddisken til senere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det virker som det har oppstått en misforståelse et sted her. Det er ikke snakk om å videreføre instillingene fra XP til Windows 7. Det handler kun om lagring av instillinger (register, drivere, etc.) og filer (bilder, program, etc.) fra forrige OS (XP) visst jeg en gang skulle vurdere å reinstallere XP (enten på denne maskinen eller en annen). Men spørsmålet var om en backup eller kloning av de interne harddiskene var det beste for denne typen lagring.

Jeg tenker som så at jeg kloner begge de interne harddiskene som er programmer, bildet, osv. og backup* av Windows XP

*(Det er her jeg er litt usikker på hva en backup inneholder)

Jeg beklager at det kunne virke som om jeg var ute etter noe annet, men men.. :blush:

Takk for at dere prøvde å forstå i allefall.

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Det virker som det har oppstått en misforståelse et sted her. Det er ikke snakk om å videreføre instillingene fra XP til Windows 7. Det handler kun om lagring av instillinger (register, drivere, etc.) og filer (bilder, program, etc.) fra forrige OS (XP) visst jeg en gang skulle vurdere å reinstallere XP (enten på denne maskinen eller en annen). Men spørsmålet var om en backup eller kloning av de interne harddiskene var det beste for denne typen lagring.

Jeg beklager at det kunne virke som om jeg var ute etter noe annet, men men.. :blush:

Takk for at dere prøvde å forstå i allefall.

Ikke så lett å skjønne nei, når du blander videreføring av innstillinger og lagring av innstillinger.

Vurderer du å legge tilbake XP ved en senere anledning, er jo kloning best, for da kan du jo bare legge tilbake imaget du har klonet, og vips er alt det gamle tilbake.

Ellers er det jo ikke behov for å klone noe annet enn OS partisjonen, da dette er den eneste som blir slettet ved en clean install.

Jeg bruker begrepet backup når jeg kopierer filer som bilder, musikk, programfiler etc fra en disk til en annen (eller online backup, DVD plater etc). Backup = mer enn en kopi av samme filer, helst på en egen disk, eller ett annet sted.

Kan gjøres så enkelt at man bare kopierer en mappe fra en disk til en annen. Kloning inkluderer jo vanligvis et eget program som tar å lager en image fil, eller kopierer over absolutt alt.

Lenke til kommentar

Yep, der var det jeg var ute etter. Mange takk til begge :)

Ikke så lett å skjønne nei, når du blander videreføring av innstillinger og lagring av innstillinger.

'Ivareta' og 'bevare' var vel ord jeg brukte, men videreføring ble aldri nevnt. Jeg er enig at "Jeg er litt usikker på forskjellen og hva som er enklest å reinstallere med (eller resturering av settinger)." kunne indikere at jeg skulle bruke disse instillingene på Windows 7. Det er beklagelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...