Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hei! Jeg er ikke noen gastronom, men har fått litt sansen for kjeks med ost. En dag jeg sjekket ostedisken, hadde de en myk, hvit ost med blåmugg. Den var delt opp som kakestykker og innpakket i plast. Jeg la merke til at noen av "kakestykkene" hadde mer enn en muggsopp i seg. Denne fremmede muggsoppen var grå, og konsentrert til den buede delen av kakestykket. Jeg antar at denne var utgått på dato? Hvordan ser man egentlig om en muggost er blitt for gammel? En annen ting jeg lurer på er om muggsoppen i muggost fortsatt lever, og om den kan smitte andre matvarer som ligger i kjøleskapet. Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Ser på datoen på osten sm er pakket. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Det samme gjelder alle varer. Men noen er ødelagt før datostemplingen pga. feil på emballasjen, produksjonsfeil, oppbevaring osv... Det er derfor jeg spør. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det er lettere å lukte det enn å se det. For gammel blåmuggost lukter ammoniakk. I tillegg er de ofte gråbrune, men det varierer litt fra ost til ost. Det er forresten ikke noe fare for at muggen "smitter", det er en annen muggsoppart enn det som gjør at andre ting mugner. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ost er en vare hvor datostempel er til liten hjelp.Ost er ofte best etter "best før dato". men dette forutsetter korrekt lagring. En blåskimmelost skal som navnet sier har blå områder med blåskimmel-muggen. Men den skal ikke ha skjegg! Da er det snakk om annen type mugg og ikke den osten skal ha (for å gi smak). Forskjellig ost har forskjellig type mugg. men ingen oster skal ha "skjegg". Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) den er muglet Endret 7. april 2011 av medlem-211409 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Den dagen du går ut på kjøkkenet og muggen fra osten har blitt et mugmonster og engriper deg med børdkniven er osten for gammmel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå