Trondster Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Bruker: Trondster Utstyr: Zeiss 50mm, 20D og 5D. Deltakernivå: Pingle Utfordring: Zeiss matters - for det meste bilder med 50mm. Mulig jeg tar bilder med andre brennvidder også, så lenge størrelsesforhold/skala er med i bildet. Var lenge i tvil om jeg skulle være med - har egentlig nok å gjøre, men tenkte jeg like godt kunne ta et par bilder mens jeg bestemte meg. Sendte inn kameraet (5DmkII) til reparasjon like før aprilfesten skulle starte - var usikker på om det ville komme tilbake i tide - men jeg hadde jo min gode gamle 20D! Og - umiddelbart før utfordringen skulle starte - fant jeg også laderen. Tok bilder de par første dagene med 20D, og merket tydelig at jeg savnet stor søker, skjerm som kan brukes til å bedømme skarphet og ikke minst liveview. Og - stor var gleden da jeg fikk huset tilbake den 6. - nå med fungerende lysmåler og med nyrenset sensor. Mmmh. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Var ute på tur med barna for å mate fugler - gjess, ender og ikke minst svaner. ..Og kom fram til at 50mm på crop egentlig er en glimrende portrettbrennvidde - men så var det det å treffe med fokus, da, med liten søker og vanlig mattskive.. 2. April - Svanesang ISO 100, 50mm, f/2, 1/6400s Og joda - objektivet er glimrende på full åpning også på 20D - bildet er nesten ikke oppskarpet. Bonusbilde: ..Og det er vår! Endret 6. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Må innrømme det - har sansen for veggmaleriet på en bygning rett rundt hjørnet - det er nettopp renset for klatreplaner, som allikevel snart kommer tilbake utover sommeren og vil dekke til nesten hele. 4. April - Vårnymfen ISO 100, 50mm, f/4, 1/1600s Endret 6. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Tenkte jeg skulle prøve meg litt på makro - ikke lett med mørk søker, uten liveview og (med mellomringer) en cm eller så fra fronten av objektivet og ned til motivet. Men - allikevel spennende å se detaljer i pengeseddelen, selv om fokus er ujevn - hadde rett og slett ikke strukket ut seddelen flatt nok.. 5. April - En hund(rings) ISO 100, 50mm, f/6.3, 1/60s Morsomt så mange smådetaljer det er - og at det er lettere å se hva motivet er i thumbnail enn i det fulle bildet.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Yay! 5D-huset er tilbake! Feirer dette med makro - fant ut at i 1:4 (eller var det 1:3?) med 36mm mellomring så ble motivet ganske nøyaktig 36mm bredt, og dermed 1:1 makro. Så - det ble en gjenganger - en tørket (og ganske nedstøvet) bukett. 6. April - Det sa brura også ISO 200, 50mm, f/5.6, 4s Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Oi, skal si det var en skarp svane! Det er vel ingen tvil om at Zeiss'en betyr noe nei Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg trodde ikke det var mulig å vriste det "andre" objektivet ut av hendene dine. Men nå har du altså blitt zeissmolog. Svanebildet så ganske ordinært ut inntil man så på det i full størrelse. _Da_ forsto jeg hva Hr. layne snakket om. Utrolig skarpt og detaljrikt. Mener å ha sett denne vårnymfen før, men et gjensyn skader ikke. Kommer bra til sin rett i dagens utgave. Øh, den seddelen må sies å ha blitt fotografert i nærområdet. Utrolig detaljrikt. Er det fremdeles den samme buketten? I så fall holder den seg bra. Må jeg misunne deg enda et objektiv nå eller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Takker for kommentarer! Joda - er glad i 50mm'en min - den er skarp som pokker fra full åpning, er god på avstand og blir bare enda bedre opp mot nærgrensen.. Buketten holder stand enda - den er fra - (sjekke i ringen) - mai '05. Fordelen med Zeiss Makro-Planarene framfor Voigtländeren er at de er i produksjon - er ikke APO-korrigert, men skarpe og nydelige som pokker. Anbefales på det varmeste. Nuvel. Det viste seg at pjokken ville være med på fest denne gangen også, så her er han: 7. April - Pølse! ISO 1600, 50mm, f/2, 1/60s For anledningen konvertert i DPP - liker best å bruke ACR, men DPPs behandling av farger og støy er snadder, selv jeg foretrekker betjeningen i ACR.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Her er en kjenning som har vært med før, men denne gang med fastoptikk: 8. April - Vår!! ISO 200, 50mm, f/5.6, 1/125s DPP denne gangen også - syntes det ble så fint og bløtt i bakgrunnen.. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 (endret) "Urettferdig"!!*) Lillejenta ble sur da tvillingbror var med i festen og ikke hun, så her er hun også - gøy med lekeslott, selv om man bare såvidt rekker opp! 9. April - Titt-tei! ISO 100, 50mm, f/2, 1/800s Må innrømme det - liker optikk som er skarp på full blender. Slenger med et bonusbilde også. *) Vel, hun kan ikke snakke enda, men hvis hun kunne hadde hun sikkert sagt det.**) **) Vel - hvis hun i det hele tatt hadde brydd seg om det, da. Endret 10. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 (endret) ..Og så er man endelig ajour - så lenge det varer, i alle fall. Har kikket i andre tråder, og ble inspirert av andre genrer, så her er mitt 10. April - High key-bilde ISO 100, 50mm, f/2, 1/2000s Endret 10. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Dagens nøkkelbilde er god gammeldags Trondster-humor. Mon tro om det heller er low key? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 Ja, jo - jeg har kanskje et litt spesielt forhold til nøkkelknippet mitt.. 1 Lenke til kommentar
egilh Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Må si du får pene resultater med Zeiss'en .. Som ett par andre her sier, den svanen var ufattelig skarp! Mye fint her, likte fargene i 8. april Virkelig morro med jentungen i 9., falt for dette Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. april 2011 Forfatter Del Skrevet 10. april 2011 (endret) Siden det var litt interesse for det - her er bonusbilde av svanen: Utsnitt i 100% @ f/2: ..Det er ikke mye dybdeskarphet her, nei! Edit: Forøvrig tatt med 20D. Endret 11. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. april 2011 Del Skrevet 10. april 2011 Svanen skarpt og fint! Me like! Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Her var det kreativitet og humor som vanlig. Vårnymfen var skikkelig vårlig og fager i fargene...og "pølsegutt" og "titt-tei" (7. og 9.) var naturlige og flotte barnebilder Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Takk igjen for kommentarer. I dag ble det et fort og gæli høyttaler-portrett - Dynaudio Focus 140 i kirsebær - en aldeles nydelig høyttaler. Har et gammelt Manfrottostativ som ikke går lavt nok for bilde "nedenfra", så jeg prøvde meg på første forsøk "håndholdt" med ryggen lent inntil en Fatboy i naturlig lys i mørk kjeller (se spoiler) - men gikk til slutt for et mer "tradisjonelt" bilde med stativ og blits. 12. April - Manuell Focus ISO 100, 50mm, f/5.6, 1/30s Bonusbilde ISO 1600, 50mm, f/3.5, 0.3s Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Fin høyttaler ja! Jeg må nok si at jeg foretrekker bonusvarianten. Tøft perspektiv! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Det skal Dynaudio ha - de lager saker som ser like lekkert ut som de låter. (Men det samme mener jeg om mine dynaBel Exact, så jeg er vel neppe uhildet ...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå