Phyx Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Flott at det kommer en artikkel på dette, for RAID er noe som bør bli mer utbredt. Nja. For den vanlige man i gata så skal, synes jeg, holde seg unna. Men det er artig for oss nerder (snakker om "vanlige" hjemmebrukere). Dokumenter og bilder etc er alltid lurest og ha en backup løsning på. En minnepenn er lurt med kryptering (om du mister denne). Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Flott at det kommer en artikkel på dette, for RAID er noe som bør bli mer utbredt. Nja. For den vanlige man i gata så skal, synes jeg, holde seg unna. Men det er artig for oss nerder (snakker om "vanlige" hjemmebrukere). Dokumenter og bilder etc er alltid lurest og ha en backup løsning på. En minnepenn er lurt med kryptering (om du mister denne). Vanlige mannen i gata er greit, men det er ikke så utbredt i min "nerdegjeng" om man kan kalle det for det. Jeg har aldri tenkt tanken på RAID før, og angrer mye på det nå! Håper det kan bli litt mer opplyst om det, for det er jo latterlig enkelt å sette det opp den dag idag også! Lenke til kommentar
oelbox Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det som er litt viktig når man ikke kjører software-raid og ikke har Raid-edition disker er problemstillingen rundt TLER Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg har god erfaring med å kjøre store disker sammen som et sk LVM volume. Har en SSD til OSet og så kjører jeg bilder, filmer, musikk etc på LVM-vulumet. Det består nå av to 2TB-disker, som OSet ser som en disk. LVM kan lett ekspanderes med nye disker og tre linjer i terminalen. Linux.com har en bra artikkel om det som er verd en titt *Artikkel* PS! Husk å bruke "bind" i fstab for å linke mapper i /home til relevante mapper på LVM-volumet ditt. Da får man et svært fleksibelt opplegg! Dette er risky! Standarden er å kjøre raidede volumer i LVM. Husk at hvis en PV ryker, ryker hele VG'en. T. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Viktig å poengtere ut at dersom du benytter hovedkortets sitt innebygget RAID controller også vil kjøpe/bytte til et nytt hovedkort så vil ikke dette fungere selv om du bytter til samme type hovedkort. Dette er fordi RAID conrollerene har anderledes ID. Jeg lærte dette den vonde måten når jeg skulle få nytt sandy-bridge kort.....mistet alt. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Viktig å poengtere ut at dersom du benytter hovedkortets sitt innebygget RAID controller også vil kjøpe/bytte til et nytt hovedkort så vil ikke dette fungere selv om du bytter til samme type hovedkort. Dette er fordi RAID conrollerene har anderledes ID. Jeg lærte dette den vonde måten når jeg skulle få nytt sandy-bridge kort.....mistet alt. Hæ? Så om HK ryker, så har alt gått til helvette? Lenke til kommentar
Lucifer24 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Endret 7. april 2011 av Lucifer24 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det som er litt viktig når man ikke kjører software-raid og ikke har Raid-edition disker er problemstillingen rundt TLER Hmm, det var interessant informasjon. Har faktisk opplevd at raidet har kastet ut disker og at jeg har måtte restarte for å få kontakt med raidet. Muligens dette kan være grunnen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Å kjøpe en ekstra harddisk for å sette i Raid0 er en fattigmannsløsning for bedre diskytelse. Har man råd til SSD i passelig kapasitet* så gir det mye bedre ytelse. Både sekvensielt (~2 ganger bedre enn HDD) og på mindre filer (~100 ganger bedre enn HDD).Det er en overforenkling. Hva som er det beste valget avhenger av minst tre faktorer: hvor stor ytelse man ønsker når det gjelder fart, hvor stor ytelse man ønsker når det gjelder kapasitet og hva man har råd til. 2 TB effektiv diskplass i RAID0 koster 1-2 tusen, men 2 TB effektiv diskplass med SSD koster rundt 20 tusen. For mange er det derfor et bra kompromiss å ha SSD for OS-disk og store harddisker i RAID for lagring. Det er en forenkling, men ikke overforenkling. De aller fleste trenger ikke hundrevis av GB med SSD-ytelse. Har man plass til Raid i maskina så har man også plass til SSD + HDD (med unntak av de aller største lagringsbehovene, der man gjerne bør bruke en dedikert filserver/NAS med passende Raid-nivå) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Dette er noe jeg aldri har tenkt på før, så fint at jeg fant det ut nå først som sist. Hva vil skje med software-raid om HK ryker? Får vurdere å investere i en raidkontroller, eller en ekstern disk som jevnlig henter ut backup av hele RAID oppsettet mitt. Mulig det siste vil være billigere og enklere, i og med at jeg allerede har serveren oppe og går med OS og hele pakka. Lenke til kommentar
imgaerion Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 her bli det liv, raid-raid! haha, huff, nå må jeg komme meg hjem fra jobb... 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Men om jeg har HW-raid1 og kontrolleren ryker (billigsak, tviler på den har noe egen prosessor), vil jeg kunne hente ut data fra diskene ved å koble til en av de til hovedkortet som vanlig? Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Siden plassutnyttelse ikke er helt uvesentlig, har jeg valgt RAID 5 med tre disker. Har to stk 1.5 TB-disker fra før, og den tredje kom i posten i går, sammen med en 128 GB SSD som OS skal inn på. I den forbindelse lurer jeg på følgende: - Vil det være mye å hente på å velge hardware RAID kontra software RAID i Windows 7? Jeg tenker både lese-/skriveytelse og hvorvidt det lar seg gjøre/hvor enkelt det er å flytte hele arrayet over på en annen maskin om det skulle bli aktuelt, uten å miste data. Hovedkortet mitt støtter RAID 5, det samme gjør Windows. - Hvis jeg lander på hardware RAID, vil det være trøblete dersom RAID ikke allerede er påskrudd hardwareside? Hvis jeg skrur dette på hardwareside, vil det kunne påvirke OS-disk, som ikke er del av noe RAID-array? Vil jeg da måtte reinstallere OS? Grei artikkel, synes dog man kunne lagt litt mer fokus på software RAID og fordeler/ulemper med dette kontra hardware RAID 1. bruker man ssd disk til os så er raid 100% overflødigt pga. Os er på jakt etter best mulig aksesstid i tilleg til litte granne overføringshastighet, men hovedtyngden her ligger på aksesstid. ved og sette opp 2 ssd disker i raid(hvilken som helst raid type) så vil man øke aksesstiden til vanlig os jobbing.derfor vil os foretrekke 1 ssd disk. men når det kommer til ekstra disker for lagring. så er det ikke store forskjellen på det du kaller for software og hardware raid, kontrollere som ligger på hovedkortene er i nesten alle tilfeller en form for software raid pakken inn med in liten bios i starten av maskinen. Så ytelse messikt så skal det ikke være så stor forskjell. men og bruke raid kontrolleren på hovedkortet gir jo litt fordeler som at raid sette vill alltid være der når du reformarterer os disken, eller lignende. og tar mindre arbeid og få raidet oppe og gå, jeg vet at man kan importere ett gammelt raid sett rett inn igjen i lvm(linux). er litt usikker på om windows klarer dette. for selve raid oppsette om du bruker bios raid eller windows raid blir lagret på selve diskene. bios raid vil også kunne ta raid sette over til neste hovedkort så sant du bruker hovedkort med samme type kontroller. eksempel er intel sin soutbridghe som heter ich9 eller noe i den dur, ich10. alle disse ville kunne lese raid opssette ved og plugge til diskene Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Men om jeg har HW-raid1 og kontrolleren ryker (billigsak, tviler på den har noe egen prosessor), vil jeg kunne hente ut data fra diskene ved å koble til en av de til hovedkortet som vanlig? Ja men du må mest sannsynelig bruke ett raid recovery software. Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Dette er noe jeg aldri har tenkt på før, så fint at jeg fant det ut nå først som sist. Hva vil skje med software-raid om HK ryker? Får vurdere å investere i en raidkontroller, eller en ekstern disk som jevnlig henter ut backup av hele RAID oppsettet mitt. Mulig det siste vil være billigere og enklere, i og med at jeg allerede har serveren oppe og går med OS og hele pakka. Det du sier her er bare sprøyt. for det første så trenger ikke hovedkortet være helt likt så lenge det er noenlunde samme chip. nvidia i forskjellige versioner funker overens. også intel i forskjellige versioner funker også overens. og skulle ikke det hjelpe så er det ikke verre enn at du kopblet alle diskene til helt vanlig uten og sette de opp i raid. og bruker et raid recovery software til og virtualisere raid settet og kopiere ut data fra det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Dette er noe jeg aldri har tenkt på før, så fint at jeg fant det ut nå først som sist. Hva vil skje med software-raid om HK ryker? Får vurdere å investere i en raidkontroller, eller en ekstern disk som jevnlig henter ut backup av hele RAID oppsettet mitt. Mulig det siste vil være billigere og enklere, i og med at jeg allerede har serveren oppe og går med OS og hele pakka. Det du sier her er bare sprøyt. for det første så trenger ikke hovedkortet være helt likt så lenge det er noenlunde samme chip. nvidia i forskjellige versioner funker overens. også intel i forskjellige versioner funker også overens. og skulle ikke det hjelpe så er det ikke verre enn at du kopblet alle diskene til helt vanlig uten og sette de opp i raid. og bruker et raid recovery software til og virtualisere raid settet og kopiere ut data fra det. Det beroliget meg mye. Syntes det var rart at det var så tungvint. Hva slags raid recovery software anbefales isåfall? Lenke til kommentar
dagtveit Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Dette er noe jeg aldri har tenkt på før, så fint at jeg fant det ut nå først som sist. Hva vil skje med software-raid om HK ryker? Får vurdere å investere i en raidkontroller, eller en ekstern disk som jevnlig henter ut backup av hele RAID oppsettet mitt. Mulig det siste vil være billigere og enklere, i og med at jeg allerede har serveren oppe og går med OS og hele pakka. Det du sier her er bare sprøyt. for det første så trenger ikke hovedkortet være helt likt så lenge det er noenlunde samme chip. nvidia i forskjellige versioner funker overens. også intel i forskjellige versioner funker også overens. og skulle ikke det hjelpe så er det ikke verre enn at du kopblet alle diskene til helt vanlig uten og sette de opp i raid. og bruker et raid recovery software til og virtualisere raid settet og kopiere ut data fra det. Det beroliget meg mye. Syntes det var rart at det var så tungvint. Hva slags raid recovery software anbefales isåfall? husker desverre ikke hvilken jeg brukte det er lenge siden. bank i bordet.... men det finnes flere alternaitver. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jepp, opplevd det selv. Varierer litt hvor mye til helvete det går. Jeg var heldig å fikk opp igjen RAID-settet mitt med et annet hovedkort som hadde samme raidkontroller. Ikke så lett å få tak i flere år etter at det var gått ut av produksjon, men fant et i Danmark. Bruker man en form for hardware raid, så er man avhengig av å ha et ekstra kontrollerekort tilgjengelig for å få den sikkerheten RAID kan gi. Med software RAID så slipper man hele problemstillingen. Dette er noe jeg aldri har tenkt på før, så fint at jeg fant det ut nå først som sist. Hva vil skje med software-raid om HK ryker? Får vurdere å investere i en raidkontroller, eller en ekstern disk som jevnlig henter ut backup av hele RAID oppsettet mitt. Mulig det siste vil være billigere og enklere, i og med at jeg allerede har serveren oppe og går med OS og hele pakka. Det du sier her er bare sprøyt. for det første så trenger ikke hovedkortet være helt likt så lenge det er noenlunde samme chip. nvidia i forskjellige versioner funker overens. også intel i forskjellige versioner funker også overens. og skulle ikke det hjelpe så er det ikke verre enn at du kopblet alle diskene til helt vanlig uten og sette de opp i raid. og bruker et raid recovery software til og virtualisere raid settet og kopiere ut data fra det. Det beroliget meg mye. Syntes det var rart at det var så tungvint. Hva slags raid recovery software anbefales isåfall? husker desverre ikke hvilken jeg brukte det er lenge siden. bank i bordet.... men det finnes flere alternaitver. Den er greit. Mulig Intel har noe software. Skal sjekkes ut! Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Nyeste fra Intel heter RST ( tidligere Intel Matrix ). Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Men om jeg har HW-raid1 og kontrolleren ryker (billigsak, tviler på den har noe egen prosessor), vil jeg kunne hente ut data fra diskene ved å koble til en av de til hovedkortet som vanlig? Ja men du må mest sannsynelig bruke ett raid recovery software. Hvis det er hardware raid1 så er det vel bare å ta ene disken og koble til en pc som vanlig, og jeg ville vel kjørt en checkdisk, og kanskje en må fikse mbr, men raid recovery software trenger en nok ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå