Gå til innhold

Elektriker på land v.s mongstad/nordsjøen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått to jobbtilbud, og sliter litt med å bestemme meg for hva jeg vil. Ene jobben tilbyr meg firmabil og en grei lønn, altså en vanlig 8-4 jobb. Eneste er at firmaet skiller seg litt ut ettersom de driver mye med såkalte "smart" hus. Styre huset via telefonen etc.

Det andre firmaet begynner jeg på mongstad og jobbe, og deretter regner jeg med at jeg skal klare å komme meg ut i offshore.

Er ingen tvil om at lønn er i fokus her. Men samtidig må jeg tenke langsiktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har fått to jobbtilbud, og sliter litt med å bestemme meg for hva jeg vil. Ene jobben tilbyr meg firmabil og en grei lønn, altså en vanlig 8-4 jobb. Eneste er at firmaet skiller seg litt ut ettersom de driver mye med såkalte "smart" hus. Styre huset via telefonen etc.

Det andre firmaet begynner jeg på mongstad og jobbe, og deretter regner jeg med at jeg skal klare å komme meg ut i offshore.

Er ingen tvil om at lønn er i fokus her. Men samtidig må jeg tenke langsiktig.

Jeg ville tatt sistnevnte gjorde nettopp et lignende valg selv, den 8-4 jobben der kan du alltids klare å få tak i senere når du er lei mongstad/offshore :)

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt avhengig av livssituasjonen din, men trur ikkje du vil angre på å gå for oljeindustrien og eventuelt offshore. Det er veldig greit å jobbe offshore, men på lang sikt blir det nok jobb på land for min del. Ville nok ikkje gjort det andre veien.

Lenke til kommentar

trur det er et lurt valg. siden firmaet mitt ikke har kontrakter på flere skip enn Fugro Symphony som skal leveres nå i mai, så har vi komt oss inn i utleie markedet for å holde på ansatte og få en fot innenfor. det fleste kom til verftet på stord, også kalt kjøttein. der jobber de på produksjonskipet Skarv som skal bore etter olje gjennom en åpen moonpool antar jeg. mens en del kom på mongstad. på mandag reiser flere dit. mens jeg må bli igjen til læretida er ved verftet. men hører de ikke har lov til å ha med seg mobil inn på området, noe som vil gjøre hverdagen for noen vanskelig.

så har jeg blitt litt lei installasjon på skip. liker ikke sentraler, stikk og belysning. det er så enkelt at jeg hater det. noe pga. hvordan ting skal utføres og noen ting om hvordan ting er bygd. og at du får beskjed at det manger tilførdsel eller kabler til noe utstyr som skulle vert fikset for noen måneder siden. så må man åpne alle branntettinger og stripse mye på nytt igjen. noen ganger må man opp med stålplater på gulvet mens andre plasser, ned med takplater. disse platene er noe dritt. så jeg har snust litt på bolig installasjon, som jeg egentlig hater. men alt som gir en forandring er en god ting. :thumbup: men jeg kan ta skipselektriker utdanningen og. trenger litt fartstid og da. men jeg vil ikke jobbe på et fast skip hver dag på sjøen i mangen måneder i strekk. jeg vil lære opp andre i skipsinstallasjon og jobbe som bas på nybygg, enten i maskinrommet med MSB eller bro. vi trenger flere montører på skipsinstallasjon. vi har en noen som truer jobbene våre. det er polakkene som kommer i bøtte å spann. jeg har opplevd å føle meg helt råtten der jeg ser at verftet nedbemanner å nordmenn rydder skapet sitt og går ut porten for godt. mens neste dag kl 9 kommer det polakker med flyet som tar over jobbene. det er for jævlig. da statsministeren var på besøk så sa an at han ikke kunne gjøre noe. staten kunne ha startet et eget rederi som fraktet olje. det var jo det vi bygde skip for. rustfrie tankere. norge bygger ikke skip som de gjør i asia. der ligger ferdige standard skip liggende side og side ved kai. billige skip for de som vil ha. men kvalitet er det nok ikke. pengene får de som subsidie gjennom sin stat. noe som ikke er lov. i norge for vi ingenting.

så sats på mongstad å gå offshore. men jeg syns smarthus og de nye løsningene er veldig bra. vil jobbe med dette selv, men trur det er bare store firmaer som tilbyr dette fordi de mindre firmaene ikke har kompetansen og vil satse på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...