pstub Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Heisann! Sitter nå med en HTC Desire som jeg kjøpte ny i mai i fjor. Syns nå det er på tide å utforske root'ing verdenen og ta steget inn i pepperkakeland. Jeg ønsker altså å roote min telefon, og legge inn en ROM med Android 2.3.x, gjerne med HTC Sense som jeg egentlig er veldig fornøyd med (antageligvis fordi jeg ikke vet bedre). Har funnet ut at Unrevoked antageligvis er det enkleste/beste verktøyet for å roote med. Men så gjelder det jo valget av ROM da. Virker jo som det finnes omtrent 300.000 forskjellige å velge mellom! Og en del av disse har jo info om at kamera ikke virker, bluetooth ikke virker osv... Derfor velger jeg nå å prøve meg blant de kloke hodene her, og se om det er noen som kan være så snill å hjelpe meg!!! Hvilken ROM skal jeg velge og hvordan gjør jeg det? Har sett at det finnes en HTC Desire HD ROM med 2.3.3 man kan legge inn som ser veldig bra ut. Noen som har noen erfaringer med denne? Ellers er det bare å ønske meg selv lykke til med dette, og håpe at det finnes noen snille og erfarne sjeler der ute som har lyst til å gi meg en hjelpende hånd! 1000 takk for hjelpen på forhånd! Lenke til kommentar
Blubba10 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 For min del har Oxygen 2.03 vært en svært fornøyelig affære. Har fulgt AdamG siden OpenDesire så jeg er kanskje litt fan men.. Lite lagg, stabil, kult utseende Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Du har rett, unrevoked er den enkleste måten å roote på! Alle 2.3 rom's er ufullstendige, og de mangler gjerne funksjoner eller stabilitet. Den du linket til har vel ikke sense, men denne har: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=988570 Selv har jeg versjon 3.4 av den du linket til, og er veldig fornøyd med det! Det er ikke vanskelig å legge inn ROM. Etter du har rootet, så kopierer du ROM'en (en .zip-fil) til minnekortet, og skrur av telefonen. Skru på telefonen ved å holde inne volum ned samtidig som du trykker på på-knappen. Velg recovery på menyen. Da kommer du til en annen meny med grønn tekst. Velg WIPE data/cache! VIKTIG! Velg install zip from memorycard, og velg ROM'en. Alt annet går av seg selv. Telefonen starter etterhvert opp, dette tar laaaaang tid, som oftest... Vær tolmodig. Når telefonen starter igjen må du sette opp alt igjen. Hvis du har google-konto, og bruker myhtc/htchub (tror jeg), så kommer kontakter og sms inn på telefonen av seg selv igjen. På de ROM med A2SD eller D2EXT eller D2WE må du formatere og partisjonere minnekortet ditt først. Dette gjøres enklest med en minnekortleser. Her er jo en veldig fin guide til ALT SAMMEN! http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1016084 Endret 6. april 2011 av jale Lenke til kommentar
pstub Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 For min del har Oxygen 2.03 vært en svært fornøyelig affære. Har fulgt AdamG siden OpenDesire så jeg er kanskje litt fan men.. Lite lagg, stabil, kult utseende Har du noen link hvor jeg kan lese om denne? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Tusen takk for all help så langt! Visste at jeg skulle få gode svar her! En liten ting til jeg glemte å spørre om: Kan jeg kjøre unrevoked og roote telefonen uten at alt på telefonen blir slettet? Blir alt slettet først når jeg legger in ny ROM, eller allerede ved rootingen? :nerdalert: Har nemlig akkurat klart 3 stjerner på ALLE baner på ALLE AngryBirds spillene og vil nødig miste all denne info :nerdalert: Er det mulig å ta en FULLSTENDIG backup av alt på telefonen som man senere kan kjøre en recovery fra? Vet det er noe som heter Titanium Backup, men det funker jo først etter at telefonen er rootet og det hjelper meg jo lite om alt slettes ved rooting... Lenke til kommentar
teitur Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Heisann! Sitter nå med en HTC Desire som jeg kjøpte ny i mai i fjor. Syns nå det er på tide å utforske root'ing verdenen og ta steget inn i pepperkakeland. Jeg ønsker altså å roote min telefon, og legge inn en ROM med Android 2.3.x, gjerne med HTC Sense som jeg egentlig er veldig fornøyd med (antageligvis fordi jeg ikke vet bedre). Har funnet ut at Unrevoked antageligvis er det enkleste/beste verktøyet for å roote med. Men så gjelder det jo valget av ROM da. Virker jo som det finnes omtrent 300.000 forskjellige å velge mellom! Og en del av disse har jo info om at kamera ikke virker, bluetooth ikke virker osv... Derfor velger jeg nå å prøve meg blant de kloke hodene her, og se om det er noen som kan være så snill å hjelpe meg!!! Hvilken ROM skal jeg velge og hvordan gjør jeg det? Har sett at det finnes en HTC Desire HD ROM med 2.3.3 man kan legge inn som ser veldig bra ut. Noen som har noen erfaringer med denne? Ellers er det bare å ønske meg selv lykke til med dette, og håpe at det finnes noen snille og erfarne sjeler der ute som har lyst til å gi meg en hjelpende hånd! 1000 takk for hjelpen på forhånd! Nå kommer offisiell 2.3 oppdatering høyst sannsynlig i løpet av en måneds tid, sånn i tilfelle du ikke er klar over det. Egentlig bare en fordel uansett om du velger å roote eller ikke mtp ev snags med eksisterende roms. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Den du linket til har vel ikke sense, men denne har: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=988570 Og det var et godt eksempel på noe jeg ikke er interessert i: Known bugs: Camera (dont click on it, causes soft reboot) Streaming video slow quadrant (feels very very fast tho) Hot Spot, use the included Wireless Tether. you tell me... Vil gjerne ha noe der alt funker... Men tusen takk for all den andre hjelpen! Lenke til kommentar
pstub Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Nå kommer offisiell 2.3 oppdatering høyst sannsynlig i løpet av en måneds tid, sånn i tilfelle du ikke er klar over det. Egentlig bare en fordel uansett om du velger å roote eller ikke mtp ev snags med eksisterende roms. Joda, har fått med meg at det er noe nytt på gang i løpet av en måned eller to. Hvor enkelt er det egentlig å gå tilbake til orginal-ROM, både nåværende og fremtidige oppdateringer, og eventuelt un-roote telefonen? Kan man installere den nåværende ROM'en igjen uten å un-roote også, og allikevel ha tillgang til OTA oppdateringer? Men da vil jeg tro at man må roote på nytt kanskje? Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) kjører selv cyanogenmod 7 som er i release candidate, som betyr uferdig, men stabil nok for daglig bruk. Denne har ikke sense, men er android 2.3.3 det som er flott med cyanogenmod er at det er ett relativt bra supportsamfunn der og de har en supergrei guide for rooting og rom oppgradering som du finner her les mer om cyanogenmod her EDIT: hvis du innstallerer den originale ROMen så vil telefonen ikke være rootet lenger, men tror du må i tillegg flashe original recovery for å gå helt tilbake til original stand Endret 6. april 2011 av Stagga89 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Tusen takk for all help så langt! Visste at jeg skulle få gode svar her! En liten ting til jeg glemte å spørre om: Kan jeg kjøre unrevoked og roote telefonen uten at alt på telefonen blir slettet? Blir alt slettet først når jeg legger in ny ROM, eller allerede ved rootingen? :nerdalert: Har nemlig akkurat klart 3 stjerner på ALLE baner på ALLE AngryBirds spillene og vil nødig miste all denne info :nerdalert: Er det mulig å ta en FULLSTENDIG backup av alt på telefonen som man senere kan kjøre en recovery fra? Vet det er noe som heter Titanium Backup, men det funker jo først etter at telefonen er rootet og det hjelper meg jo lite om alt slettes ved rooting... Du kan fint roote uten å miste all data. Root gir deg superbruker på telefonen, men du mister ingenting. Hvis du så laster ned Titanium, kan du lage backup av de illsinte fuglene dine, og alle andre programmer. Når du evt flasher ny rom må du wipe telefonen helt, men ikke før. En ting som kan være greit å vite, er at når du har rootet telefonen uten legge inn ny rom (beholder vanlig rom), kan du ikke oppdatere med oppdateringer fra HTC. Du får melding om ny tilgjengelig oppdatering, men de lager stort sett bare krøll om du prøver å installere dem. Jeg ønsket og å legge inn Sense-rom med 2.3. Endte opp med å prøve Redux som er en ganske nedstrippet rom uten Sense, og har ikke savnet Sense i det hele tatt. Gingerbread er såpass mye penere enn tidligere versjoner, at jeg ikke ser behovet for Sense. Redux er stabil og fin og du finner du her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=896213 Endret 7. april 2011 av learntofly Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Tusen takk! Virket som om det mer eller mindre automatisk ble lagt inn en custom-ROM når man kjørte Unrevoked, men det er kanskje valgfritt? Redux virket absolutt intressant, får lese mer om den i kveld! Regner jeg går for den eller Cyanogenmod 7 RC4, selv om det virket som det var noen problemer med den i forhold til RC2. Noen som vet noe om hva disse "Nightly builds" er for noe? Skal man heller legge inn det enn RC-versjonene? Er det mulig å "unroote" senere så man kan få inn 2.3 fra HTC når den kommer? Tusen takk igjen for mange bra svar! Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 En RC er en nightly build som er mer fokusert på stabilitet enn på ny funksjonalitet Lenke til kommentar
pstub Skrevet 7. april 2011 Forfatter Del Skrevet 7. april 2011 Telefonen er nå rootet og S-OFF'ed! Da var det bare resten igjen... Tror jeg kommer til å prøve meg på Redux nå i første omgang! Wish me luck!!! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Dersom du ikke har kontaktene dine lagret som google-kontakter, må du huske å ta backup av disse. Angående redux, så anbefaler jeg non-themed versjonen. Liker ikke helt grønnfargen på den andre, men det er forsåvidt bare min personlige smak. Lykke til Lenke til kommentar
pstub Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Det ble Cyanogen Mod 7 RC4 Ser ut til å funke som det skal, stort sett. Får ikke koblet til BlueTooth handsfree, får norsk tastatur, men ikke norsk ordbok! Vil jo gjerne få opp andre ordforslag enn de som står i telefonboken (person-navn, firma-navn osv...) Noen som vet om dette er lett å få til og hvordan jeg kan løse BlueTooth problemet? Kobler den til bilen HVER dag til og fra jobb... 1.000 takk igjen til alle glade sjeler som har hjulpet meg her! Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Gingerbread Keyboard laster du ned fra market. Du kan da videre laste ned norsk ordbok. Når det gjelder Bluetooth, så vet jeg ikke. Fungerer fint for meg i Redux. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 8. april 2011 Forfatter Del Skrevet 8. april 2011 Har også oppdaget at det ikke går å få GPS-fix... Står bare og venter på GPS-signal... Tips? Lenke til kommentar
pstub Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Testet Redux en liten stund, og da funket både Bluetooth og GPS uten problemer. Dog var det visse funksjoner i CM jeg likte bedre og jeg var villig til å gi den et forsøk til. Da jeg gikk tilbake til den funket både Bluetooth og GPS uten problemer! Jeg var kjempefornøyd!!! Oppgraderte idag til siste versjon (ikke RC) og da var problemet tilbake. Kjørte en ny clearing av alle caches osv og installerte på nytt, og nå virker i hvert fall GPS! Syklet til jobben idag så får ikke testet BT, men regner da med at den funker også! Er nå strålende fornøyd eier av en Desire med CyanogenMod 7.0.0! Tusen takk for all hjelp nok en gang! Om jeg kommer over flere problemer så skaper jeg en ny tråd. Anser nå denne som løst!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå