kristoffer2k Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hei. Siden igår kveld når jeg slo av PCen min har dette poppet opp på skjermen min. " Keyboard interface/error USB device over current status detected! System will shut down after 15 seconds." Hva i alle dager... Har aldri hatt problemer med denne PCen (NOTE: stasjonær selvbygd) Har en bror som tror det kan ha med hovedkortet eller virus å gjøre. Den er virusfri. Igår kveld støvesugde jeg på rommet, løftet opp pcen for å støvesuge litt under den, og tok den rolig på plass igjen (silkefint).. Etter dette begynnte det å lukte brent på rommet mitt uten videre... Noen her som ser sammenhengen? Hver kommentar er verdt mye! Thanks in advance, -Fortvilet bruker Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) current = strøm/ampere over current detected = noe plugget inn i en USB port som trekker alt for mye strøm Kople fra alt av usb utstyr inkl mus. Bytt ut USB tastaturet ditt til et annet - evt helst til et PS2 tastatur om hovedkortet har PS2 keyboard utgang og test pånytt. Edit: løftet opp pcen for å støvesuge litt under den Etter dette begynnte det å lukte brent Lukte svidd er ikke noe godt tegn - mye tyder på at noe er ødelagt eller iferd med å bli det. Noe kabel,skrue,metallspon e.l kan kanskje ha løsnet inne i kabinettet og kortsluttet til gods - åpne og sjekk inni kabinettet. Endret 6. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
kristoffer2k Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 (endret) jeg bruker Logitech G19 atm, og det trekker 0 strøm fra hovedkortet - siden det har en egen strømforsyning... Bruker og Mx518 så ser ikke virkelig grunnen til at det skal skje anyhow *EDIT* Har og selfølgelig prøvd å starte opp maskinen uten tastatur tilkoblet. Hva skjer da? - Da står der nettopp samme erroret, med "NO KEYBOARD DETECTED" i midten av det. Endret 6. april 2011 av kristoffer2k Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Halt on keyboard kan slås av i BIOS settings (slik at systemet fortsetter å boote til OS uten kb). Uansett om G19 har egen strømforsining er alt som skal til en overledning i usb kablen nok til at det blir strømgang tatt ut ifra USB port/hubben. Samme med mus. Det kan også være kabler internt som er tilkoplet USB headere til f.eks kabinett USB utganger. Eller selve kabinett USB utgangene som har metallspon e.l inni connectoren som skaper overledning. Forslaget mitt går ut på å eliminere alle usb tilkoplinger både interne usb headere på hovedkortet og utstyr du har tilkoplet kabinett utganger eller I/O shield utgangene. Først da finner du ut om det er blitt noe galt utenfor selve komponent nivået og PCB til selve hovedkortet. Er problemet fremdeles tilstede etter denne testen er det selve hovedkortet feilen ligger på og ikke tilkoplet utsyr/kabinett. En annen test er selvfølgelig å demontere PCen , legge hovedkort på et trebord med kun PSU og skjerm tilkoplet - senere også inkl keyboard(såkalt barebone test for å teste at hovedkort POST er ok) Endret 6. april 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå