zanaelo Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Fra jeg var 9 år til jeg var rundt 11-12 år ble jeg seksuelt misbrukt av min egen far. I årene som har gått har jeg prøvd å fortrenge det hele, men jo eldre jeg blir, desto mer skjønner jeg av hva som skjedde og hvor feil dette er. Nå som jeg snart runder 20, føler jeg at jeg har mot nok til å komme ut med det - men er det noen vits? Helst vil jeg se han bak lås og slå, dømt for alt han har gjort mot meg. Han har også en historie med pedofili, han var lærer og forelsket seg i en 14-årig elev (som attpåtil var barnevakten min), sendte henne CD-er hvor han spilte piano og sang "du er så deilig". Han ble stilt for retten og dømt for dette, og satt vel i fengsel 6-8 uker om jeg husker rett. Mtp dette har jo jeg en sterkere sak, men jeg har jo nada med bevis? Det nærmeste jeg kommer bevis er vel at moren min fant seksuelle tegninger jeg tegnet i 6. klasse. Siden 7. klasse har jeg nektet å være med ham (guess why), og nå har vi kuttet all kontakt, selv om han har hatt et par fåfengte forsøk på å "bringe oss sammen igjen" ved å sende brev over facebook, mailer, gjestebøker på noen av mine hjemmesider og liknende. Bør jeg gå rettens vei? Er det stor sjanse for at dette går i min retning? Jeg har ikke utrolig mye penger, så om jeg blir dømt til å betale saksomkostninger kommer det til å ta knekken på mitt personlige liv i mange herrens år framover. Noen som har noen råd og tanker om dette? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Det er mulig at saken er foreldet. jeg har vært borti en tilsvarende, men mindre alvorlig sak, hvor saken var foreldet. Jeg ville tatt kontakt med en av støttesentrene mot incest for å forhøre meg med dem om det er noen vits. Du vil også få god juridisk støtte av bistandsadvokaten din hvis du anmelder det. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) De fleste advokatkontorer tilbyr 1 time med gratis konsultasjon. Denne timen leder ikke til så mye, da man som oftest trenger betydelig mer tid til å kikke litt nøyere på saken, men likevel får man en pekepinn på hvordan det ligger an. Hadde det ikke vært for at dette dreier seg om en straffesak, så kunne du henvendt deg til slikt som jushjelpa eller jussbuss. De kan selvsagt komme med råd, men de kan ikke bistå. EDIT: Saken er ikke foreldet. Når det angår seksuell omgang med barn under 14 år begynner ikke foreldelsesfristen å løpe før man er fylt 18 år, jf. Strl. § 68 første ledd, med videre henvisning til lovens §§ 195 og (196). Lovens § 195 litra C og D åpner for strengere straff, helt opp til maksimumstraff på 21 år. Litra D er i følge den fornærmede allerede oppfylt. Likeså gjelder for så vidt litra C. Det at overgrepene har blitt utført av egen far og derfor en tillitsperson vil også tale for en strengere vurdering. Endret 6. april 2011 av SLIguy 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Alle norske statsborgere har krav på enten en halv eller hel time gratis konsultasjon med advokat. Uansett, anmeld faren din. Han har ingenting å gjøre ustraffet for det han gjorde mot deg. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det at overgrepene har blitt utført av egen far og derfor en tillitsperson vil også tale for en strengere vurdering. Vil ikke det at han er blitt dømt for lignende tidligere også styrke hennes sak? Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Vel om du anmeler ham for overgep og det blir en straffesak ut av det så kan du ikke bli idømt saksomkostninger. Det kan kun skje i sivil rett. Saksomkostning regelen gjelder primært for sivil rett som en kontroll funksjon. I strafferett så kan kun den anmeldte og ikke anmelder bli funnet skyldig til å betale saksomkostninger. Om jeg da husker rettslæra fra videregående rett. Dog det er mange tilfeller hvor folk har blitt funnet skyldig eller uskyldig i starfferett og så har sivilretten kommet fram til det motsatte. de to styggeste sakene er vel birgitte tengs saken og en sak fra 2009 om en 8 årig jente. men du skal ikke bekymre deg for saksomkostninger i en straffesak. Om du burde anmelde ham? Dette er en vanskelig ting å avgjøre. Det er noe du til slutt må avgjøre selv. Det kan rippe opp i gamle sår og være veldig belastende, men i det lange løp tror jeg at det er det beste. Det blir et slags oppgjør og selv om han skulle bli funnet uskyldig så har man fortsatt fått gjort noe med det. Følt at han i allefall ble stilt til veggen for det han har gjort. Og det gir deg en sjangs til å legge det bak deg. Ikke glemme det men heller ikke bruke de neste 20 åra på angre på at du aldri gjorde noe. Birgitte tengs saken ble fettern funnet uskyldig i strafferett og skyldig i å betale erstatning til familien i sivilrett. I saken om den 8 år gamle jenta ble faren funnet skyldig i strafferetten' date=' men hun entdte opp med å betale 2000 kroner i saksomkostninger i sivil saken [/quote'] Endret 8. april 2011 av J-nome Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Vi har en lov om fri rettshjelp: http://www.lovdata.no/all/tl-19800613-035-001.html#1 Fri rettshjelp etter denne lov er en sosial støtteordning med formål å sikre nødvendig juridisk bistand til personer som ikke selv har økonomiske forutsetninger for å kunne ivareta et rettshjelpsbehov av stor personlig og velferdsmessig betydning. Ser ingen problem til at du ikke skal kunne ta opp saken. Lenke til kommentar
J-nome Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 fri rettshjelp er irrelevant for den som anmelder en straffesak. ettersom du leverer en anmeldelse til politiet som etterforsker saken og så henlegger de enten saken eller så blir det reist tiltale av politiadvokaten og så blir det en straffesak ut av det. Fri rettshjelp blir så en aktuell problem stilling for den tiltalte. iirc så ligger grensen for å motta fri rettshjelp på rundt 250 000 i årsinntekt. det du egentlig må vurdere er om du vil anmelde ham til politiet eller gå til privat søksmål. du kan også bruke http://dinraadgiver.no/dinraadgiver/gratis-radgivning/?gclid=CPC6kYKbjKgCFcQH3wodc0HACQ eller andre gratise online rådgivnings tjenester. Såklart ville en advokat ha et mer realistisk syn på hvordan saksgangen vil være og evt dine sjangser for å få en domfellelse. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Det at overgrepene har blitt utført av egen far og derfor en tillitsperson vil også tale for en strengere vurdering. Vil ikke det at han er blitt dømt for lignende tidligere også styrke hennes sak? Jo, og dette fremgår klart i lovteksten som jeg henviser til i mitt første innlegg i denne tråden. Jf. Strl. § 195 litra D. Endret 8. april 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det er ufattelig enkelt å anmelde noen for diverse påståtte straffbare handlinger. Ring politiet og fortell dem at du vil anmelde en sak. Du får da et tidspunkt du må møte for å avgi forklaring. Din far vil - om du anmelder han - mest sannsynelig bli varetektsfengslet en stund, sannsyneligvis en måneds tid i første omgang. Om han har jobb så kan han nok vinke farvel til den. Så du vil uansett kunne lage masse helvete for han bare ved noe så enkelt som å innlevere en anmeldelse. Om han blir dømt avhenger av om retten velger å tro på deg eller ikke. Beviser utover ditt vitnemål er strengt tatt ikke nødvendig. Om du har psykiske problemer eller rusproblemer, så er dette en absolutt fordel idet retten vil se dette som en følge av handlingene du hevder å ha blitt utsatt for. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Nåja, ettersom det er en stund siden så vil det nok ikke innebære vareteksfengsling. Særlig ikke hvis det slik jeg tror er foreldet. Lovendringen som gir lengre anmeldelsestid for ofret er relativt ny og ikke tilbakevirkende. Men det er bedre å anmelde selv om det blir henlagt enn å ikke gjøre det mener jeg. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Det har aldri vært lov å overgripe mindreårige, og denne loven er til gunst for de skadelidte, som består av barn under 14 år. EDIT: Dessuten dreier dette seg om noe som angivelig er å regne som grove overgrep der gjerningspersonen kan dømmes til fengselstraff inntil 21 år. Dette betyr en foreldelsesfrist på hele 25 år etter at den straffbare handlingen ble fullbyrdet, jf. Strl. § 67. Uansett betyr dette, som sagt tidligere, at saken ikke er foreldet. Endret 8. april 2011 av SLIguy Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Dette er ikke primært et juridisk spørsmål, men et spørsmål om trådstarter ønsker å gjennomføre en opprivende og langvarig straffesak for å få sin far dømt. Det er et spørsmål bare trådstarter kan besvare. Prosessen er enkel: Du går til politiet og anmelder forholdet. Det er liten økonomisk risiko her. Det kan tenkes at faren tilstår, hvilket naturligvis forenkler det hele. Men det er slett ikke sikkert. Kanskje bør du prøve å gå til politiet og se hvordan det er å snakke om det? Da finner du kanskje ut om dette er noe du vil gå videre med. On a side note: Jeg er grunnleggende skeptisk til rådene om å gå til advokater som tilbyr "én time gratis". Alle advokater jeg kjenner som er verdt skjorta si, har så mye å gjøre at de ikke gir gratistimer. 1 Lenke til kommentar
jaydee711 Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er viktig at du aller først skaffer deg et støtteapparat. Søk først støtte og hjelp, så gå til anmeldelse. Dette trenger ikke medføre noen stor utsettelse, men det er viktig at du under prosessen har personer du kan snakke med og støtte deg til. Jeg er i slutten av jusstudiet og jobber på et krisesenter, så jeg snakker av erfaring. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Kanskje bør du prøve å gå til politiet og se hvordan det er å snakke om det? Da finner du kanskje ut om dette er noe du vil gå videre med. Tullesvar! Om vedkommende går til politiet og fremsetter påstander om overgrep, så plikter politiet å opprette straffesak helt uavhengig av hva fornærmede ønsker. Forholdet krever ingen påtalebegjæring fra fornærmede. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Tullesvar! Om vedkommende går til politiet og fremsetter påstander om overgrep, så plikter politiet å opprette straffesak helt uavhengig av hva fornærmede ønsker. Forholdet krever ingen påtalebegjæring fra fornærmede. Men den fornærmede kan glatt takke nei til å ha noe med det å gjøre siden. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Og gjennom det nekte å forklare seg... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Det finnes bedre måter og straffe folk på en Fengsel Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Det finnes bedre måter og straffe folk på en Fengsel Ikke i pedofilisaker. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Det finnes bedre måter og straffe folk på en Fengsel Ikke i pedofilisaker. Selvgjort er vellgjort. Men såklart, uten at eg skal sette meg inn i en lignende situasjon noke som er umulig for noken som ikkje har opplevd det skjøl. Så vil eg tru at det og sette noken i fengsel rett og slett ikkje hadde vært nok. No snakker eg ikkje om mord, bare en liten omgang med skikkelig deng, for også muligens få poliet til og ta seg av formalitetene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå