Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen blir svart med streker, fryser. Windows has been stopped to prevent...

Anbefalte innlegg

Maskinen er veldig ustabil atm, noen ganger fungerer den perfekt i noen timer, og andre ganger får den dette problemet veldig ofte. Jeg sitter på pcen, og etter hvert blir skjermen svart med noe slags blåe striper på hvis jeg ikke tar feil. igår fikk den ''a problem has been detected and windows has been stopped to prevent damage to your computer''. Fikk tatt bilde av det med mobilen, men får ikke sendt over bildet til pcen, og det er for lite til å se hva slags tall som kommer etter feilmeldingen. skal være noe sånt 'STOP: 0x00000030 (0x0000000000c0000005)

Blåskjermen med den meldingen har bare kommet opp en gang, men ellers fryser skjermen og blir svart, og det er noen striper på den. Tipper det har noe med skjermkortet eller skjermen å hjøre?

Kan se om jeg får tatt et bedre bilde av blåskjermen senere hvis det er viktig å vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.dmp filer er en filtype som beskriver hva som skjedde når maskinen krasjet og blåskjermen oppsto.

De ligger i mappen \windows\minidump\

Takk, fant den. Når jeg prøver å åpne den i notisblokk eller wordpad står det ''ingen tilgang''. Hvilket program skal jeg åpne den med?

Lenke til kommentar

.dmp filene inneholder faktisk bare et bilde av "minnet" til datamaskinen din og du kan dermed ikke vente å finne noe relevant med en vanlig tekstbehandler.

Dmp filer kan tolkes av Windbg.exe som er en del av Debugging tools for windows, jeg har beskrevet hvordan det fungerer her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919442&st=0

Blir dette for vanskelig er det enkleste å zippe dmp filene og legge dem ved som vedlegg.

Lenke til kommentar

Feilen er :

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (50)

Invalid system memory was referenced. This cannot be protected by try-except,

it must be protected by a Probe. Typically the address is just plain bad or it

is pointing at freed memory.

Arguments:

Arg1: fffff980013c2c00, memory referenced.

Arg2: 0000000000000000, value 0 = read operation, 1 = write operation.

Arg3: fffff800031db681, If non-zero, the instruction address which referenced the bad memory

address.

Arg4: 0000000000000000, (reserved)

Som er sidevekslingsfeil i et område av minnet som ikke er merket som sidevekselbart.

Feilen skyldes som regel:

1.Hardware feil.

2.Problem med antivirus.

3.Korrupt NTFS volum.

Feilsøk videre etter hva du finner mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Vell, pcen har vært til reperasjon for 4 mnd siden siden hovedkortet ikke funket, og den har stått helt i ro på rommet mitt siden da. Tviler sterkt på at det kan være noe galt med hardware

Jeg hadde avast før, igår, men det funket ikke. Jeg prøvde å åpne avast men ville ikke svare. Så jeg avinnstalerte det og lastet ned nod32 isteden. Nod32 funket, og jeg ble kvitt noe virus. Etter det fungerte pcen i en hel dag, hvis jeg ikke tar feil. Så jeg trodde det var noe med virus, som det kan være, men at nod32 fikk fjernet det og fikset problemet. Idag frøs skjermen igjen-.-

NTFS volum vet jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar

Filsystemet som brukes av de fleste windows operativsystemer idag heter NTFS. (NT-FileSystem).

Når du formaterer harddisken din opprettes det en partisjon(eller flere avhengeig av valg) som settes opp med et NTFS filsystem. Disse partisjonene samles under noe man kaller et volum.

C:\ er feks standardvolumet i Windows. Du kan kontrollere tilstanden til et NTFS volum ved å kjøre chkdsk fra kommandolinjen.

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å åpne chkdsk filen kommer det bare et lite svart vindu på venstre side av skjermen, i ett halvt sekund før den forsvinner. Når jeg søker etter chkdsk kommer det tre andre alternativer på kontrollpanel bortsett fra filen som bare heter chkdsk

Lenke til kommentar

Yep, chkdsk c: /r

Da skal chkdsk gjøre en grundig kontroll av harddiskvolumet og rapportere eventuelle feil. Vær obs på at dette kan ta litt tid. Hvis c: er windows systemdisken blir du sannsynligvis spurt om å restarte maskinen slik at den kan kjøre kontrollen i oppstarten istedet.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

filsystemtypen er NTFS.

Kan ikke låse gjeldende stasjon.

Chkdsk kan ikke kjøres fordi volumet er i bruk av en annen prosess. Vil du at dette volumet skal kontrolleres neste gang systemet startes på nytt?

Så jeg skal trykke ja, så restarter pcen og den scanner c disk?

Der redigerte du posten ja:) Skal prøve det nå, takk for hjelp.

Endret av AUDUN0905
Lenke til kommentar

Restarta pcen, og før jeg kom til når jeg skal skrive inn passord for å komme inn på brukeren, sto det 'kontrollerer c: disk'' eller noe lignende. Det tok bare et sekund før jeg kom til der jeg skriver inn passord. Er det normalt at det går så fort?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet skal chkdsk-logger bli logget av hendelseslisten i Windows.

kjør hendelseslisten ved å starte : eventvwr.msc

Gå deretter inn på Windows Logger > Program og let det frem til beskjeder som har Winlogon som kilde. Eventuelle feil skal ha blitt logget av Winlogon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...