Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Horisontal flimmer på LCD

Anbefalte innlegg

Hallo!

Skjermen min, som forsåvidt er ny, flimrer ganske mye i spill som Crysis og BC2. Flimringen skjer når PC'n har høy belastning, og den ser slik ut at det oppstår horisontale striper som strekker seg over hele skjermen. Når spillet avsluttes, er det back to normal.

Jeg mistenker at jeg har feil kabel. Jeg bruker DVI kabel fra monitoren og inn i skjermkortet. Må jeg skaffe en HDMI kabel i stedet for DVI-kabelen? Eller vil det ikke hjelpe noe?

Jeg har testet PC'n med både det antatt defekte skjermkortet, et 570 GTX, og det gamle 8800 GTS kortet. Jeg har også testet om de flimrer på to forskjellige skjermer; en gammel på 1280x1024 og en ny skjerm på 1920x1080.

Konklusjonen ble at skjermen flimrer i spill bare når den nye skjermen er tilkoblet OG 570 GTX kortet er i bruk. 8800 GTS kortet funker bra på både ny og gammel skjerm. I tillegg til at 570 GTX kortet kjører bra på den gamle skjermen.

Kan dette bety at også skjermen er defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse horisontale stripene ... kan du beskrive dem bedre?

Det er ikke screen-tearing du snakker om? (vertical sync slått av?)

Ser det noe slikt som dette ut?

http://tdistler.com/wp-content/uploads/2010/07/v_sync.jpg

(hvor på skjermen linjen kutter vil fort endre seg og fremdstår mest som en flimring)

Hvis dette er det du snakker om så er det ikke en "feil", men bare en bieffekt av vanlig dobbel framebuffring. Å "fikse" det er så enkelt som å sette på vertical sync i spillets options (eller evt. tvinge det på i driverinstillingene dersom spillet ikke har valget) - men dette vil senke den gjennomsnittlige frameraten litt fordi den kaster bort halvferdige frames i stedet for å vise dem.

-Stigma

Lenke til kommentar

Disse horisontale stripene ... kan du beskrive dem bedre?

Det er ikke screen-tearing du snakker om? (vertical sync slått av?)

Ser det noe slikt som dette ut?

http://tdistler.com/wp-content/uploads/2010/07/v_sync.jpg

(hvor på skjermen linjen kutter vil fort endre seg og fremdstår mest som en flimring)

Hvis dette er det du snakker om så er det ikke en "feil", men bare en bieffekt av vanlig dobbel framebuffring. Å "fikse" det er så enkelt som å sette på vertical sync i spillets options (eller evt. tvinge det på i driverinstillingene dersom spillet ikke har valget) - men dette vil senke den gjennomsnittlige frameraten litt fordi den kaster bort halvferdige frames i stedet for å vise dem.

-Stigma

Nei, stripene ser mer sånn ut:

Acer al1916w monitor problems

Så det er altså ikke screen tearing. Forskjellen er at det bare oppstår i spill, eller når maskinen jobber hardt.

Lenke til kommentar

Hmmm, dette er noe jeg ikke har sett før.

Jeg ville nesten sagt det så ut som et jordingsproblem - men for en CRT. Det er sikkert ikke det for en LCD.

Det skjer altså uavhengig av 3D og 2D modus? kan du fremprovosere det ved å kjøre et rent CPU benchmark?

Jeg har desverre ingen forklaring på dette fenomenet. Det eneste jeg kan råde deg til er søke deg frem til så godt så mulig hva som fremprovoserer feilen. Om det virkelig er en sammenheng mellom hvor hard maskinen arbeider og når det oppstår så vil jeg jo tro at det ikke er skjermen i seg selv det er noe galt med. Dette kan du selvfølgleig også teste ved å sjekke skjermen på en annen maskin.

Hvis du får bekreftet at skjermen er ok, er det vel nærliggende å tenke på å teste med et annet sjermkort dersom du kan det - og se om det kan være noe galt i den delen. Det høres dog litt merkelig ut om det var skjermkortet dersom det skjer både i 2D og 3D, men ikke hele tiden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmmm, dette er noe jeg ikke har sett før.

Jeg ville nesten sagt det så ut som et jordingsproblem - men for en CRT. Det er sikkert ikke det for en LCD.

Det skjer altså uavhengig av 3D og 2D modus? kan du fremprovosere det ved å kjøre et rent CPU benchmark?

Jeg har desverre ingen forklaring på dette fenomenet. Det eneste jeg kan råde deg til er søke deg frem til så godt så mulig hva som fremprovoserer feilen. Om det virkelig er en sammenheng mellom hvor hard maskinen arbeider og når det oppstår så vil jeg jo tro at det ikke er skjermen i seg selv det er noe galt med. Dette kan du selvfølgleig også teste ved å sjekke skjermen på en annen maskin.

Hvis du får bekreftet at skjermen er ok, er det vel nærliggende å tenke på å teste med et annet sjermkort dersom du kan det - og se om det kan være noe galt i den delen. Det høres dog litt merkelig ut om det var skjermkortet dersom det skjer både i 2D og 3D, men ikke hele tiden.

-Stigma

Ja, jeg gjorde som du sa, testet skjermen på en annen datamaskin, og resultatet var at skjermen fungerer knirkefritt. Det må altså være noe i veien med enten skjermkortet eller noe annet.

Skjermen er altså OK, og du foreslår å teste med et annet skjermkort. Det har jeg allerede gjort, ref. min første post. Problemet oppstår altså kun når skjermkortet (570 GTX) er en del av PC'n. Jeg planlegger å sende kortet inn for reklamasjon. Hva tror du/dere?

Lenke til kommentar

Hvis du hadde en annen maskin å teste skjermen på - kanskje nete steg er å teste skjermkortet i den andre maskinen (mot en alternativ skjerm om du har det?) og om det fremdeles da oppstår så ligger jo feilen nødvendigvis i skjermkortet - og det er da på tide å kjøre en reklamasjon på det vil jeg si.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du hadde en annen maskin å teste skjermen på - kanskje nete steg er å teste skjermkortet i den andre maskinen (mot en alternativ skjerm om du har det?) og om det fremdeles da oppstår så ligger jo feilen nødvendigvis i skjermkortet - og det er da på tide å kjøre en reklamasjon på det vil jeg si.

-Stigma

OK, jeg testet nettopp skjermkortet på den andre maskinen. Problemet er der også, bare ikke i like stor grad. Så jeg velger å sende driten til rep/reklamasjon ASAP. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen Stigma :D

Bare hyggelig. Håper det ordner seg :)

Jeg annbefaler at du skriver en detaljert forklaring av hva du allerede har testet osv. når du leverer inn varen. I tilfelle den skal testes så hjelper det ofte godt på for å forhindre misforståelser og dermed forsinkelser. Kanskje en link til denne tråden er nok.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...