Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en tråd om autosensur som nå er stengt, er det noe jeg lurer på. I hvor stor grad forekommer autosensur? Er det mulig å se noe sted at en post har vært utsatt for dette?

Jeg skjønner igrunn at sånt kan trengs på dette forumet, siden det har høy umodenhetsfaktor blandt brukerne. Det jeg derimot ikke syns noe om, er å bruke tid på å lese poster som ikke er det de gir seg ut for å være, dvs laget av den som skrev innlegget. Jeg ville heller foretrukket **** slik at jeg så det var sensurert. Kanskje det også kunne bidra til at kvaliteten på postingene gikk opp, siden enkelte sikkert ville fått så mange stjerner at de selv så at ingen kunne lese det de skrev. Hvis **** ikke er mulig hva med ****(mer passende ord).

Denne posten er ikke for å ta opp den latterlige diskusjonen fra den stengte tråden, men for å få klarhet i bruken av autosensur. Hvis f.eks ordet "Kjøss" som jeg synes høres helt ufattelig harry ut, egentlig er et annet som er sensurert ville jeg absolutt heller sett ****.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du holder deg til et voksent språk tror jeg ikke autosensur blir noe stort problem for deg.

Forøvrig kjenner man igjen autosensur når man ser det da setningene som regel blir litt teite.

Mulig jeg ikke fikk frem poenget mitt, men det er det siste jeg ikke liker, å bruke ordene selv har jeg ingen planer om. Det er greit at enkelte har problemer med å skrive lesbart, men hvis autosensur videre skal bidra til at det blir uleselig, uten at jeg vet det, er noe jeg ikke liker. Med **** ser jeg at det er noe som er tatt bort, men hvis ordet bare byttes blir det bare teit.
Lenke til kommentar
Hvis du holder deg til et voksent språk tror jeg ikke autosensur blir noe stort problem for deg.

Forøvrig kjenner man igjen autosensur når man ser det da setningene som regel blir litt teite.

Tro det eller ei, jeg har hørt voksne folk banne.. :o

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, jeg har hørt voksne folk banne.. :o

Sanne ord. **** er mye bedre enn alskens lame "erstatningsord", som bare ødelegger uansett. Hva er vitsen?

Lenke til kommentar

Helt ok at noen synes det blir morsommere å lese, men jeg er ikke så sikker på om det gjør Hardware.no til et bedre forum. Da er vel et bedre alternative å legge inn menyvalg for geekalizer (eller hva de nå heter alle de festlige oversetterne :) ).

Jeg hadde håpet på og gjør det ennå, at en moderator eller medlem i styret som det snakkes så mye om, kunne gi meg noen fakta. Vil gjerne vite i hvor stor utstrekning dette brukes, for som sagt jeg synes ikke noe om det.. At de ikke kan ha et forum fullt av upassende ord er en ting, men at det skjer i det skjulte er noe helt annet. Dette er ikke et forsøk på å krisemaksimere eller lage enda en usaklig debatt helt uten mål og mening, men å få høre hvordan dette faktisk brukes.

Håper det kommer noen fornuftige svar :)

Lenke til kommentar

Spør du meg har sensur motsatt effekt. Spesielt på tv der det erstattes med piiip. Hvis det ikke sensureres legger du egentlig ikke merke til det, men når du hører piiping hele tiden, er det jo akkurat banningen som får oppmerksomheten. Begynner f.eks å tenke hva de egentlig sa... :roll:

Derfor er det egentlig litt genialt av hw.no å bare bytte ut ordene med "mindre støtende" ord, slik at det ikke er så lett å legge merke til det.

Lenke til kommentar

For å presisere ytterligere. Jeg vil ikke at sensuren skal bort, jeg vil bare vite når den har vært brukt.

For å sette det veldig, veldig på spissen: Jeg tror ikke f.eks. Eminem og andre artister ville satt pris på at noen forandret tekstene etter at cd'n var ferdig produsert (la oss tenke oss at det var mulig). Det er vel derfor slike sanger enten blir sensurer med et pip, med stillhet, eller ved at det lages en "Clean" utgave. Sistnevnte lages da av artisten selv og ikke av andre synsere.

Dette ble veldig satt på spissen, men det virker ikke som poenget mitt kommer frem...

En ting jeg synes er rart når dette først praktiseres er at ikke "!!!!!" blir byttet ut med en enkelt "!". Det hadde nok forhindret at endel poster sporer av fordi enkelte henger seg opp i den unødvendige bruken.

Dette er kanskje helt meningsløst å ta opp, for når jeg ser på ordbruken i endel topics bør jeg innse at jeg ikke lenger passer inn i målgruppen her...

Men det er en annen diskusjon som jeg har hengt meg på i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Her er listen - det er satt inn et mellomrom etter første bokstav i hvert ord:

Ord  	Erstatning

a nalsex  	Baknytelse 

b alle    	kjepp 

d ildo    	kvinnens beste venn 

f aen    	kjøss 

f aens    	sørens 

f ingrefitte            Selvhjulpen kvinne 

f itte    	forlystelsessenter 

f ittesaft    ***** 

f uck    	søren ta 

f _aen    s_kitt 

H elvetes    sørens 

h elvette    søren 

h omse    mann som liker menn 

h ore    	********** 

h oreknull    betalingskvinne 

h ælvete    Gåseby 

h ælvete    varmere strøk down under 

j ævla    fordømte 

j ævlig    sinnsvakt 

k litoris    kvinnepunkt 

k nulle    nyte 

k uk    	kjepp 

k ukk    	kjepp 

k ukkhue    kjeppdel 

k ukksuger    ymse nytelse 

k uksuger    ymse nytelse 

l espe    	dame som liker damer 

m ongo    ***** 

n igger    sort mand 

o nanere    Ha det gøy med seg selv 

p akkis    etnisk nordmann 

P ikk    	penis 

p ikk    	penis 

p ikksuger    ymse nytelse 

p ule    	nytelse 

p ussy    kvinnens beste del 

r ass    	bak 

r asshøl    bakende 

r ompehull    bak 

r ompehøl    bak 

r onke    egenhendig nytelse 

r æv    	bakende 

R ævspikker  	bakpunkt 

Dette er de ordene vi mener er irrelevant å smøre utover forumet. Enkelte ord er greie nok - men blir erstattet pga. humor. :)

Lenke til kommentar

Takk, for endelig å publisere de svartelistede ordene.

Ehh.. så vidt jeg vet har ikke ordet "l e s p e" noe som helst med damer som liker andre damer å gjøre. Tror dere forveksler med ordet "lesbe", og ordet dere her sensurerer er noe som personer med talevansker tilknyttet bokstaven s gjør (ingen grunn til å sensurere dem, vel?).

Registrerer også at sensuren som utføres legger større vekt på humor enn faktisk å nøytralisere forumet for vulgære ord ved å erstatte dem med mer "ufarlige" og objektive synonymer. Prøver med dette ikke å få diskusjonen til å utarte utover de ønskede rammene nok en gang, men jeg synes det bør være tillatt å komme med synspunkter (les: kritikk) til sensuren når listen endelig har blitt offentliggjort. I følge min nese lukter dette lite gjennomført og delvis usaklig sensurering.

Og hvorfor skal man sensurere ordet "d i l d o"? Har dere ikke hørt om hardware? Jeg foreslår en seriøs overhaling av lista deres ...

Lenke til kommentar
Her er listen - det er satt inn et mellomrom etter første bokstav i hvert ord:

Ord  	Erstatning

a nalsex  	Baknytelse 

..masse stygge ord...

R ævspikker  	bakpunkt 

Dette er de ordene vi mener er irrelevant å smøre utover forumet. Enkelte ord er greie nok - men blir erstattet pga. humor. :)

Etter å ha uttalt meg i forrige post ang. dette temaet er det vel ingen som gidder å høre på meg men...

Er det faktisk noen som synes dette er humor? Jeg trodde dette var et data-forum, og ikke et humor-forum... Mulig jeg tok feil da?

Baq - "****"-tilhenger

Lenke til kommentar

Må si meg enig med baquero.

Jeg synes at sensur skal være sladding, og at omskrivning er forkastelig. Det kan også være krenkende for folk som bruker f eks "kjøss" til vanlig. Det kan dermed være vanskelig å skille mellom om et ord har blitt omskrevet eller ikke.

Jeg mener det bør være enten eller: Sladding eller ikke.

Dessuten krever det mye mindre oppfinnsomhet fra deres side om dere skulle komme over flere uegnede ord.

Det var min mening,og den er ikke dårligere enn noen andres.

En annen spørsmål til dere som kan phpbb inn og ut: Hvor foregår string replace'en angående sensur av ord? Idet posten legges til i databasen eller for hver gang en post hentes ut ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...