Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil motoren ta skade av å vaske den med høytrykkspyler?

Anbefalte innlegg

Poenget med en høyttrykkspyler er å fjerne løstsittende skitt når vannet treffer skitten.

Du får ikke renere bil ved å spyle bilen med hageslangen, nettopp pga det jeg skriver over.

Likevel. Hvis du har bilen full av såpeskum, vil den store vannmengden fra hageslangen gjøre det lettere å fjerne såpeskum med hageslangen enn med høytrykksspyleren,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker alltid høytrykksspyler. Aldri hatt noen problemer med det. Ikke dekker jeg til noe heller. Du trenger selvfølgelig ikke å å fokusere vannet på det elektriske heller da. Jeg er elektriker også. Reint vann skal ikke kortslutte noe, men om det er mye skitt kan det skje. noe av det verste som kan skje er at du får vann i fordeleren, og bilen ikke vil starte. Da er det å vente til det har tørket, eventuelt ta av lokket og tørke der.

Lenke til kommentar

Høytrykksspylere har høyt dynamisk trykk, men lavt statisk trykk, da vannet kommer som individuelle perler.

Hageslagen har lavt dynamisk trykk, men høyt statisk trykk, da vannet kommer "samlet".

Når perlene fra høytrykksspyleren blir stoppet, stopper de fort, mens vann fra hageslangen vil fortsette og trenge inn, da vannet bak presser på.

Nei. Det er faktisk nøyaktig omvendt. Og det er nettopp momentet, bevegelsesenergien, dvs det "dynamiske trykket" til vannet fra høytrykksspyleren som kan gjøre mest skade.

Ta et kar med størrelse 1x1 meter.

Trekk denne med gjennomtrengelig tekstil.

Legg sand el. over tekstilen.

Spyl av alt sandet med høytrykksspyler og mål vannmengden i karet.

Gjør det samme med en hageslange og sammenligne vannmengden i karet med forrige forsøk.

En høytrykksspyler gjør jobben raskere, og bruker mindre vann pr min.

En hageslange gjør jobben mindre effektiv og bruker mere vann pr min.

For det første, når det gjelder løs sand på en duk, så vil nok hageslangen fjerne denne mest effektivt, dvs på kortest mulig tid, mens den totale vannmengden brukt antakelig vil være omtrent den samme. Så erstatter vi den gjennomtrengelige tekstilen din med en membran som tåler et visst vanntrykk, f.eks. 10 bar; hva skjer da, tror du?

Eksempelet med grus var litt dårlig; spyl på gressplenen i stedet. Vannet fra hageslangen preller av og trenger ikke gjennom torva, og gjør derfor ingen skade, men det gjør strålen fra høytrykksspyleren.

2pcs6004-2rs-2.jpg

Spyler du på et slikt lager som dette med hageslange trenger kanskje noen dråper inn, med høytrykksspyleren forsvinner fort hele gummitetningen før du vet ordet av det.

Poenget med en høyttrykkspyler er å fjerne løstsittende skitt når vannet treffer skitten.

Nei. Å fjerne løstsittende skitt er poenget med hageslangen. Trykket i høytrykksspyleren løsner skitten (og trenger også inn i for dårlig beskyttede komponenter), mens stor vannmengde transporterer den mest effektivt bort. Både høyt trykk og stor vannmengde er derfor å foretrekke, vel å merke så lenge underlaget man spyler på tåler trykket.

Lenke til kommentar

Det meste i motoren tåler en høytrykksspyler. Man trenger jo ikke akkurat å holde den 5 cm fra motoren heller. Løsner ting i motorrommet, har du et bilmerke som har gjort en for dårlig jobb. Tenk på all den ristingen og gnagingen av all den humpete kjøringen da. Ting sitter, og løsner det, ville det nok snart ha falt av uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...