wiggacard Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Har en 98-modell Primera. Vil motoren ta skade av å vaske den med høytrykkspyler? Vet at litt eldre biler ikke er så glad i det.. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Litt usikker, men det er en fordel å ikke pøse på med vann i det elektriske systemet. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Dekk til el- og tenningssystem med plast, spray på avfetting/motorvask, bruk en kost også spyl av med høyttrykkspyler. Pass også på at du ikke spyler direkte på elkomponenter. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Har en 98-modell Primera. Vil motoren ta skade av å vaske den med høytrykkspyler? Vet at litt eldre biler ikke er så glad i det.. Hvis du skal vaske med høytrykk så bør de dekke over elektriske komponenter med plast. Det tryggeste og enkleste hvis du skal pynte i motorrommet er noen engangsfiller dynket i vann. 10 minutter med støv og oljetørk så kommer du langt. Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Har en 98-modell Primera. Vil motoren ta skade av å vaske den med høytrykkspyler? Vet at litt eldre biler ikke er så glad i det.. Hvis du skal vaske med høytrykk så bør de dekke over elektriske komponenter med plast. Det tryggeste og enkleste hvis du skal pynte i motorrommet er noen engangsfiller dynket i vann. 10 minutter med støv og oljetørk så kommer du langt. okey, supert. Takk for svar :-) Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Jeg spylte med vanlig hageslange rett i motoren på en 92 Lancer. Dekket kun til fordeleren. Startet helt normalt etter vaskinga. Med høytrykkspyler er det kanskje mer risky. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Hmmm...jeg tror ikke det er vannmengden som er risky. Mer skummelt med trykket som kan røske og rive i komponentene. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Hmmm...jeg tror ikke det er vannmengden som er risky. Mer skummelt med trykket som kan røske og rive i komponentene. Jeg pleier å legge inn motorer med Tix Sunclean. Lar det virke i 5 - 10 minutter. Så steamer motoren med 70c for å få ett perfekt resultat. Men pass på å dekke til dynamo, fordeler og sikringsboks. Bruk hodet når du vasker. Ikke sett strålen rett på ømfintlige komponenter. Etter vask pleier jeg å blåse av motoren med luft fra en kompressor. Spessielt ved sensorer og andre litt ømfintlige ting. Luftfiltere er heller ikke spessielt glad i vann. Har kun opplevd ett par ganger at man har fått start problemer etterpå. Men det har forekomet. Har sikkert steamet noen 1000 motorer. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Hmmm...jeg tror ikke det er vannmengden som er risky. Mer skummelt med trykket som kan røske og rive i komponentene. Hva blir du våtest av? Å bli truffet av en vannpistol eller å få en tønne vann over deg? Prøv å fyll en bøtte med høyttrykkspyler, så ser du hvor lite vann det faktisk kommer ut av den. Endret 20. april 2011 av ChristR Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Hmmm...jeg tror ikke det er vannmengden som er risky. Mer skummelt med trykket som kan røske og rive i komponentene. Hva blir du våtest av? Å bli truffet av en vannpistol eller å få en tønne vann over deg? Prøv å fyll en bøtte med høyttrykkspyler, så ser du hvor lite vann det faktisk kommer ut av den. Hva er poenget ditt? Jeg betviler ikke at en høytrykksspyler bruker mindre vann, men som jeg klart og tydelig(?) skriver så tror jeg ikke det er vannmengden som kan skade komponenter, men selve trykket fra en høytrykksspyler. 1 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Jeg er langt mer bekymret for større vannmengder som trenger inn i elektriske komponenter enn at små vannperler blir sprutet på el-komponenter. Det er dermed ikke sagt at man skal sprute direkte på el-komponenter med hverken hageslange eller høytrykksspyler, men det er fort flere ting som kan gå galt med hageslange, selv om man er forsiktig. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Gode råd fra Broom http://www.tv2underholdning.no/broom/motorvask-dette-kan-du-komme-til-aa-angre-paa-3478943.html?vbseourl=adserver/www/delivery/ck.php Anbefaler bruk av hageslange i motorrom i stedet for høytrykk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Holder du handa nært foran høytrykksspylerdysa går strålen rett gjennom huden og du får et åpent sår, du kan i verste fall få blodforgiftning og måtte amputere, gjør du det samme med hageslangen blir du bare våt. Hva er verst? Poenget mitt er at strålen fra en høytrykksspyler trenger mye lenger inn på steder det ikke skal være vann, som f.eks. "tette" kule og rullelagere, elektronikk som ikke er innstøpt i epoxy o.l. Du kan gjerne si "ikke spyl der, der, der og der", men så er det kanskje en siste ømfintlig ting du ikke er obs på som du kommer litt for nær, som vannet trenger inn i, noe det antakelig ikke ville gjort med hageslange-trykk. Høytrykksspyleren kan spyle bort lakk, særlig om det er et bittelite rustangrep under, det skal du være særdeles aggresiv for å klare med hageslange. En høytrykksspyler med litt størrelse på gir 8-10 liter i minuttet, eller 5-600 i timen, en vanlig hageslange i beste fall det dobbelte. Forskjellen i mengde er ikke så voldsom. Med en litt lang (25m) hageslange, og litt lavt trykk på nettet har jeg opplevd at det ikke var nok; m.a.o. at buffertanken med flottørventil på spyleren gikk tom regelmessig under spyling. Altså, spyleren ga mer vann ut enn det kom inn gjennom hageslangen som var tilførsel. Lenke til kommentar
OpelSenator Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Høyttrykkspyler er tryggere enn vanlig hageslange, da mengden vann som kommer ut av en høyttrykkspyler er relativt mindre. Hmmm...jeg tror ikke det er vannmengden som er risky. Mer skummelt med trykket som kan røske og rive i komponentene. Hva blir du våtest av? Å bli truffet av en vannpistol eller å få en tønne vann over deg? Prøv å fyll en bøtte med høyttrykkspyler, så ser du hvor lite vann det faktisk kommer ut av den. Helt riktig for det kommer nesten bare damp ut av en høyttrykkspyler... Lenke til kommentar
OpelSenator Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 E ikke skadelig for motorn nei, så lenge det ikke er elbil xD har gjort det 100 ganger før men hageslange, Men ikke start bilen rett etter vasking, vent 1 eller 2 timer så det lar seg tørke Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Holder du handa nært foran høytrykksspylerdysa går strålen rett gjennom huden og du får et åpent sår, du kan i verste fall få blodforgiftning og måtte amputere, gjør du det samme med hageslangen blir du bare våt. Hva er verst? Poenget mitt er at strålen fra en høytrykksspyler trenger mye lenger inn på steder det ikke skal være vann, som f.eks. "tette" kule og rullelagere, elektronikk som ikke er innstøpt i epoxy o.l. Du kan gjerne si "ikke spyl der, der, der og der", men så er det kanskje en siste ømfintlig ting du ikke er obs på som du kommer litt for nær, som vannet trenger inn i, noe det antakelig ikke ville gjort med hageslange-trykk. Høytrykksspyleren kan spyle bort lakk, særlig om det er et bittelite rustangrep under, det skal du være særdeles aggresiv for å klare med hageslange. En høytrykksspyler med litt størrelse på gir 8-10 liter i minuttet, eller 5-600 i timen, en vanlig hageslange i beste fall det dobbelte. Forskjellen i mengde er ikke så voldsom. Med en litt lang (25m) hageslange, og litt lavt trykk på nettet har jeg opplevd at det ikke var nok; m.a.o. at buffertanken med flottørventil på spyleren gikk tom regelmessig under spyling. Altså, spyleren ga mer vann ut enn det kom inn gjennom hageslangen som var tilførsel. Heldigvis er ikke motorkomponenter laget av hud Høytrykksspylere har høyt dynamisk trykk, men lavt statisk trykk, da vannet kommer som individuelle perler. Hageslagen har lavt dynamisk trykk, men høyt statisk trykk, da vannet kommer "samlet". Når perlene fra høytrykksspyleren blir stoppet, stopper de fort, mens vann fra hageslangen vil fortsette og trenge inn, da vannet bak presser på. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Neste gang du kommer over en høytrykkspyler: Prøv å sett strålen rett ned i grus eller gress og se hva som skjer. Så sammenligner du med å gjøre det samme med en hageslange. Hvilken gjør mest skade? 1 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Hvis man spyler nærme og direkte mot grusen vil høytrykksspyleren lage et lite hull i bakken. Hageslagen vil lage et større, men grunnere hull da dette vil fylles rask opp med mye vann. Men dette kan jo ikke sammenlignes med å spyle en motor da man aldri spyler lenge direkte mot et punkt. Hvis man absolutt skal komme med andre praktiske eksempler: Ta et kar med størrelse 1x1 meter. Trekk denne med gjennomtrengelig tekstil. Legg sand el. over tekstilen. Spyl av alt sandet med høytrykksspyler og mål vannmengden i karet. Gjør det samme med en hageslange og sammenligne vannmengden i karet med forrige forsøk. En høytrykksspyler gjør jobben raskere, og bruker mindre vann pr min. En hageslange gjør jobben mindre effektiv og bruker mere vann pr min. Mer vann og mer tid gjør mer skade. At vannet fra høytrykksspyleren beveger seg raskere gjennom luften har lite og si, da vannet ikke har like mye moment. Endret 29. april 2011 av ChristR Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Så hva er da poenget med en høyttrykkspyler? Er det bare for å få mindre vannmengde og dermed mindre vaskeeffekt? Eller påstår du at ved å ta av dysa på hageslangen og spyle bilen med den blir den renere fordi "vannet har mer moment"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå