Gå til innhold

ujevn bakgrunns belysning på min laptop, selv med led skjerm?

dan83

Anbefalte innlegg

hei

har nyrlig annskaffet meg en acer aspire 7741zg, men har merket at det er litt ujevn bakgrunnsbelysning;hvor det helt ytters i høyre siden av laptopen er litt lysere en venstre side! Dette er kanskje noe en normal forbruker ikke hadde lagt merket til så godt, men jeg er veldig pirkete og hvis det er noe feil, så merker jeg dem raskt! Det syntes derimot kun når bakgrunnen er mørk/sort!

Men jeg trodde at dette var et problem eldre lcd skjermer hadde og ikke en ny laptop med Led bakrunnsbelysning? Er dette et relatit normalt problem fortsatt, eller har jeg bare vært litt uheldig! Jeg har jo ikke kjøpt noe dyr laptop, så man får kanskje det man betaler for?

Har også det samme problemet med min relativt nye samsung tv(5 serien), men på den syntes det enda bedre, spesielt hvis det er helt mørkt i rommet!Begynner å lure på om dette er et relativt normalt problem eller om jeg bare har hatt ekstremt uflaks med produktene jeg har kjøpt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste forskjellen mellom eldre LCD-tv'er/skjermer med katode-lampe og nyere med LED er nettopp det. Systemet er helt likt og de samme problemene med at kantene er lysere i forhold til midten er fortsatt tilstede. Eneste løsningen er tv/skjerm med LED bakgrunnsbelysning, altså belysning bak panelet og ikke fra kantene.

Lenke til kommentar

Belysningen skjer med hvite LED's som er montert rundt kanten av skjermen, derfor er de ofte lysere rundt kantene, og i noen tilfeller lysere på ene siden enn andre.

RGB LED skjermene skal være bedre på dette, men de er også dyre. Dell tilbyr dette som alternativ på noen modeller.

Lenke til kommentar

Belysningen skjer med hvite LED's som er montert rundt kanten av skjermen, derfor er de ofte lysere rundt kantene, og i noen tilfeller lysere på ene siden enn andre.

RGB LED skjermene skal være bedre på dette, men de er også dyre. Dell tilbyr dette som alternativ på noen modeller.

ja, takk for svar! Gjorde litt resarch selv og fant info om forskjellen på kant LED og bakgrunnbelyst LED(over hele panelet)! Virker som det jeg opplever er et relativt normalt problem med kant-led, så jeg får vell leve med det:) Går vell ut ifra at de fleste laptoper med LED skjerm har kant-led belysning, slik som de fleste tver har?(etter hva jeg har forstått)

Vet at dell levere RGB led skjermer og neste laptop kjøp skal garantert ha enn RGB led skjerm med full HD oppløsning, men det koster jo deretter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...