Perre Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Hei! Jeg skal snart gå til innkjøp av ny PC og tenkte i den sammenheng å "omforme" min nåværende PC til en NAS-løsning med backup som hovedfunksjon. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke FreeNAS, men jeg er litt usikker på om det er mulig å bruke hibernate på en slik løsning. Derfor tenkte jeg at et alternativ er å installere Windows XP på serveren og så benytte meg av et eller annet backup-program (genie9, macrium etc.). Her vil vel hibernate fungere? Målet med løsningen er å kunne sette den gamle maskinen inn på gjesterommet og så la den trådløst ta backup av min nye maskin, dama sin maskin, telefoner etc. For at backup-serveren ikke skal stå å dure dagen lang ønsker jeg at den er i dvale helt fram til den skal gjøre dagens backup og så går i dvale igjen etterpå. Er dette mulig i det hele tatt? Og et lite spørsmål til, finnes det løsninger (som støtter hibernate ) og i tillegg henter dataene fra maskinene i leiligheten uten at disse trenger å ha et program som aktivt overfører data? Altså at NAS'en kobler seg til maskinene som skal det skal tas backup av og så tar kopi, uten at maskinene aktivt må starte et program som sender dataene til NAS'en. Endret 6. april 2011 av Perre Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Alle maskinene jeg har fiklet med har en funksjon i BIOS som gjør at du kan sette den til å våkne på en bestemt tid. Da er det bare å kjøre backup på oppstart og så skru maskinen av når jobben er ferdig. Lenke til kommentar
Perre Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Hmm... det må jeg sjekke. Men det betyr jo samtidig at jeg må skru på maskinen igjen (den kan vel ikke autostarte?) hver gang jeg ønsker at den skal kjøre backup. Dvale er jo mer "elegant" siden maskinen kan starte opp igjen på egenhånd. Edit: skriveleif Endret 6. april 2011 av Perre Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 http://www.inspectmygadget.com/2009/01/08/little-known-bios-features-wake-up-a-computer-on-a-schedule/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå