Qumad Skrevet 11. juni 2011 Del Skrevet 11. juni 2011 (endret) Hei Jeg er ny her og fikk min transformer i går :-) Jeg prøver å kobler til en ekstern harddisk med tanke på å tømme kamera i ferien. Jeg finner "removable" i utforsker, men den kommer opp som tom. Noen som vet noe jeg ikke vet? Jannicke Pussig. Den eksterne hardisken din har muligens filsystemet FAT32 ev. exFAT.? Slik som jeg har lest det så tar ikke transformeren dette filsystemet den må ha NFTS for at transformeren skal fungere sammen med den. Jeg formaterte SD kortet mitt til NTFS og det fungerer fint og lege filer på det og funket hel fint. [Edit] Jeg sjekket akkurat med en 4 GB minnepinne nå som har FAT32 filsystem og den fungerte fint i TFen, fant enheten og jeg finner og kan åpne filene som er på den. Muligensdet er exFAT filsystem? Det skal den ikke like i det hele tatt. Prøvd begge USB inngangene, at det ikke er noe kluss med den ene inngangen? Endret 11. juni 2011 av Qumad Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Har nå hatt TFen min i 24 timer. Her kommer en minianmeldelse av denne lille godbiten. Har forøvrig skrevet alt dette på Transformeren (på docken). HW Hardwaremessig er jeg imponert over TF. Den føles som et kvalitetsprodukt; den er passe tung, skjermen er meget klar, lyssterk, med god betrakningsvinkel som peiser på med flotte farger, mens tastatur-docken fungerer meget bra. TF er laget for docken og visa versa -og det vises. De fungerer sømløst sammen; en trenger bare trykke TFen inn i docken, til en hører et klikk, hvorpå docken fungerer sømløst fra første sekund. I tillegg til å fungere perfekt med Honeycomb, gjør docken Transformeren til en mye mer nyttig gadget. Som enkeltstående tablet fungerer TF veldig bra, men etter en har holdt og brukt den som en tablet en stund, og en begynner å kjenne det i armen(e), eller om en vil ha begge hender ledige, er det bare å stappe TFen ned i docken, og kjøre på. Dette gjør TF til mer enn en tablet - jeg vil si strekke meg til å karakterisere Transformer m/ dock som både en tablet, laptop, medieserver og spillkonsoll i ett. Kommer tilbake til sistnevnte litt senere. For å konkludere; om du vurderer å kjøpe Transformer - gå for versjonen med dock. Du kommer til å være sjeleglad for å ha gjort det! Et lite minus til slutt på hardwarefronten; venstre høyttaler er mer eller mindre helt stum, hvorpå en får følelsen av et en har kun en enkeltstående høyttaler. Dette skal dog være et simpelt kodeproblem; TF-fantaster har allerede fikset dette på sine rootede TFer, så jeg regner med at Asus vil dytte ut en fiks for dette relativt snart. Håper de i tillegg øker volumet på høyrehøyttaleren, da maksvolumet er litt i laveste laget for denne herrens ører. SW + apps + spill Sofwaremessig må jeg berømme TF og Honeycomb. Et par sekunder etter første oppstart fikk jeg beskjed om at Honecomb 3.1-oppdateringen ventet på meg, hvorpå jeg sporenstreks oppdaterte så fort batteriet nådde 50%. I tillegg fikk jeg beskjed om at docken også trengte en oppdatering -som jeg gladelig aksepterte. Honeycomb 3.1 er virkelig lekkert, og en meget kjapp og responsiv opplevelse på TF, fullt på høyde med den raske, flytende følelsen en får når en leker med en iPad 2. Inkludert i Honeycomb er oppussede widgets - en kan nå interaktere med disse direkte fra skrivebordet, samt gjøre de bredere/høyere. Dette fungerer veldig bra. Har nå, tilsynelatende, GMail liggende på skrivebordet - dette er dog kun en widget som fungerer som et "vindu" mot GMail - men likeså et veldig fungerende vindu. Over til applikasjoner. For å nevne noe av det som befinner seg på TFen 'per default' først; Polaris Office fungerer som du forventer en kontorapplikasjon skal fungere. En kan skrive dokumenter, lage regneark og presentasjoner. Dette er ikke tidenes mest avanserte kontorprogram, men det fungerer greit. Sitter nå å skriver denne minianmeldelsen i programmet, og det er en forholdsvis bra måte å jobbe på. Minus for at en ikke har 'Delete'-knapp for å slette bokstaver foran skriveblinkeren - dette er dog et dockproblem og ikke programmet sin feil. YouTube fungerer som forventet; SD og HD-klipp spilles av uten problemer. Forøvrig digg å utforske YouTube på en såpass stor og bra skjerm! Av andre ferdiginstallerte programmer verdt å nevne kan jeg si to ord om Movie Studio. Her kan en importere videoklipp, legge inn overganger, effekter, lyd, tekst og bilder, hvorpå en kan eksportere den ferdige filmen - også i HD. All funksjonalitet fungerer bra. Movie Studio er rett og slett en veldig kul, og potensielt nyttig, applikasjon! Ok, over til applikasjoner som ikke er installerte på TF når en får den. Maskinen har en Tegra 2-brikke, som muliggjør spill som undertegnede aldri har sett maken til på en Android-maskin. Verdt å nevne her er Bang Bang Racing, som er et meget severdig og morsomt bilspill til den nette pris av 32,- NOK. Jeg koblet TFen opp til plasmaskjermen i stuen med en HDMI-kabel, og vips så hadde jeg Bang Bang Racing på en 42" skjerm -hvorpå TFen ble omgjort til en stor, ja, men meget fungerende spillkontroller. Dette fungerte overraskende bra. Veldig kult! Sistnevnte kabeltriks blir forøvrig brukt til mer enn spill; jeg sitter nå å nyter filmer og videoklipp på 42" i stuen som jeg tidligere, av ulike grunner, måtte se på PCen. Enklere Flash-spill fungerer også bra på Transformeren - dette avhenger dog av hvor mye som skjer på skjermen (les: animasjoner). Av andre mer vanlige applikasjoner, kan jeg si tre ord om Spotify. Dette musikkprogrammet fungerer greit - det er dog visse problemer med GUIet, da utviklerne tydeligvis ikke har laget en Honecomb-spesifikkvariant enda. Men; kjernefunksjonaliten fungerer bra. Tror jeg skal stoppe her. Som dere skjønner er jeg meget godt fornøyd med Transformeren min. Dette er den beste (og kuleste) maskinen jeg noen gang har hatt. Gleder meg til å fortsette å finne ut hva denne kan - og ikke kan. Anbefales!! Endret 12. juni 2011 av djorgen 3 Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg koblet TFen opp til plasmaskjermen i stuen med en HDMI-kabel, og vips så hadde jeg Bang Bang Racing på en 42" skjerm -hvorpå TFen ble omgjort til en stor, ja, men meget fungerende spillkontroller. Kan nevne at du kan bruke xbox360 og ps3 kontrolleren på transformeren Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 ...venstre høyttaler er mer eller mindre helt stum, hvorpå en får følelsen av et en har kun en enkeltstående høyttaler. Dette skal dog være et simpelt kodeproblem; TF-fantaster har allerede fikset dette på sine rootede TFer, så jeg regner med at Asus vil dytte ut en fiks for dette relativt snart. Håper de i tillegg øker volumet på høyrehøyttaleren, da maksvolumet er litt i laveste laget for denne herrens ører. ... Minus for at en ikke har 'Delete'-knapp for å slette bokstaver foran skriveblinkeren - dette er dog et dockproblem og ikke programmet sin feil. ... Flott review av TFen. Om de hadde muligheten for og gi mer guff til høytalerene var det færste jeg også tenkte på når jeg så at fix'en for venstre høytaleren var og fjerne en null i koden, fjerne enda en null og en null i koden for høyre høytaleren så muligens det blir bra. Men med så liten plass så er det vel muligens begrenset hva de får plass til av køytalere. Jeg er fornøyd med den som vi har kjøpt men jeg har noen tanker som kunne gjort den enda bedre. Som Du sier så savner jeg en [Delete] og savnet av "Multitask" knapp er definitivt til stede. USB på selve nettbrettet og en fysisk knapp/bryter som hadde låst orienteringen hadde vært greit og hatt. En ting som man må passe på er at låsemekanismen er helt til venstre før man begynner og sette brettet sitt ned i docken. Selve låsene har en skrå på seg så man skulle tro at den vil skli ned og i lås uansett men den gang ei, og den hopper av og til i "låse modus" litt for fort slik at man må dra den tilbake og så trykke brettet skikkelig ned. At Asus er så treg med og få ut ekstra utstyr til enheten er også dumt, men etter hvert som tiden går blir jo dette bare bedre og bedre og man får mer på markedet av både offisiellt og uofisiellt utstyr. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg koblet TFen opp til plasmaskjermen i stuen med en HDMI-kabel, og vips så hadde jeg Bang Bang Racing på en 42" skjerm -hvorpå TFen ble omgjort til en stor, ja, men meget fungerende spillkontroller. Kan nevne at du kan bruke xbox360 og ps3 kontrolleren på transformeren Er klar over dette. Dog, det er visse rapporter som tilsier at Xbox 360-kontrolleren ikke fungerer med TF. Kan du evt avkrefte dette? Har dessverre mine tvil om en kontroller fungerer med bilspillet nevnt over, da en trykker på brettet for å styre bilene. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 vil bare tipse om at NRK tv appen fungerer meget bra Lenke til kommentar
kadabriel Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 besilte denne på ebay faktisk, siden jeg ikke klarer og vente hvordan vil dere si tastaturet er i størrelse? er det for lite eller er dette en tilvenningsak? og er det noen som vet noe om når de kommer til og selge norske tastaturer i "løs-salg"? Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Tastaturet er i prinsippet like enkelt/vanskelig og bruke som en vanlig 10" nettbook laptop. Da jeg hørte med komplett og PS før TFen kom til landet så viste ikke Komplett mens PS hadde fått beskjed om at det kunne komme i løpet av Juni. Har Du ikke kjøpt med dock? I så fall hvis Du har kjøpt løst brett så har jo Komplett TF uten dock på lager i bøtter og spann så får man Norsk kjøpslov og alt på kjøpet. 1 Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Det ble nevnt i denne eller i Den store tablet-tråden! at det nå ikke var sikkert at det ville komme modeller med 3G av Transformeren men jeg ser at de allerede har tatt høyde for dette i bruksanvisningen. 1 Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 vil bare tipse om at NRK tv appen fungerer meget bra Takk for tipset! Lenke til kommentar
kadabriel Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Tastaturet er i prinsippet like enkelt/vanskelig og bruke som en vanlig 10" nettbook laptop. Da jeg hørte med komplett og PS før TFen kom til landet så viste ikke Komplett mens PS hadde fått beskjed om at det kunne komme i løpet av Juni. Har Du ikke kjøpt med dock? I så fall hvis Du har kjøpt løst brett så har jo Komplett TF uten dock på lager i bøtter og spann så får man Norsk kjøpslov og alt på kjøpet. Jeg kjøpte ikke med dock, min tab reiste ifra Chicago igår. Jeg kunne kjøpt tastatur og men vil vente til jeg får muligheten til og kjøpe et skandinavisk tastatur. Jeg Hadde ikke råd til og kjøpe en her i Norge og Norsk kjøpslov bryr jeg meg ikke noe serlig om ettersom Asus har en BRA garanti med senter over hele verden, har selv send inn min PC der. Endret 13. juni 2011 av kadabriel Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg Hadde ikke råd til og kjøpe en her i Norge og Norsk kjøpslov bryr jeg meg ikke noe serlig om ettersom Asus har en BRA garanti med senter over hele verden, har selv send inn min PC der. Vil ikke påstå at garantien er spesielt bra, tvert i mot: Asus garanti på Eee Pad Transformer = 2 år Norsk reklamasjonsrett på Eee Pad Transformer = 5 år Lenke til kommentar
kadabriel Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Jeg Hadde ikke råd til og kjøpe en her i Norge og Norsk kjøpslov bryr jeg meg ikke noe serlig om ettersom Asus har en BRA garanti med senter over hele verden, har selv send inn min PC der. Vil ikke påstå at garantien er spesielt bra, tvert i mot: Asus garanti på Eee Pad Transformer = 2 år Norsk reklamasjonsrett på Eee Pad Transformer = 5 år om 2 år har jeg uansett oppgradert om 5 år er jeg 100% sikker på att jeg har byttet ut pad'en 2 ganger jeg betaler heller 20-30% mindre når det er snakk om 2-5år reklamasjon. men det varierer jo fra person til person Endret 13. juni 2011 av kadabriel Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Så du er altså enig i at garantien fra Asus ikke er spesielt bra? Lenke til kommentar
kadabriel Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Så du er altså enig i at garantien fra Asus ikke er spesielt bra? nei ikke ifølge min erfaring ! Lenke til kommentar
jaknik Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Pussig. Den eksterne hardisken din har muligens filsystemet FAT32 ev. exFAT.? Slik som jeg har lest det så tar ikke transformeren dette filsystemet den må ha NFTS for at transformeren skal fungere sammen med den. Jeg formaterte SD kortet mitt til NTFS og det fungerer fint og lege filer på det og funket hel fint. [Edit] Jeg sjekket akkurat med en 4 GB minnepinne nå som har FAT32 filsystem og den fungerte fint i TFen, fant enheten og jeg finner og kan åpne filene som er på den. Muligensdet er exFAT filsystem? Det skal den ikke like i det hele tatt. Jeg fant ut av det. Den lille lomme haddisken er WD med lock, alt jeg trengte å gjøre var å koble den til pc'en og fjerne låsen. Den kjører i NFTS Takk for tipset Jannicke Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Noen av dere som har anbefaling til videospiller som spiller det meste? Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Pussig. Den eksterne hardisken din har muligens filsystemet FAT32 ev. exFAT.? Slik som jeg har lest det så tar ikke transformeren dette filsystemet den må ha NFTS for at transformeren skal fungere sammen med den. Jeg formaterte SD kortet mitt til NTFS og det fungerer fint og lege filer på det og funket hel fint.[Edit] Jeg sjekket akkurat med en 4 GB minnepinne nå som har FAT32 filsystem og den fungerte fint i TFen, fant enheten og jeg finner og kan åpne filene som er på den. Muligensdet er exFAT filsystem? Det skal den ikke like i det hele tatt.Jeg fant ut av det. Den lille lomme haddisken er WD med lock, alt jeg trengte å gjøre var å koble den til pc'en og fjerne låsen. Den kjører i NFTS Takk for tipsetJannicke Rart. Mitt micro minnekort vises ikke i transformern når den er NTFS. TF'en finner kortet, men ser ikke innholdet. og kan heller ikke skrive til den. Men funker fint i FAT32 Noen av dere som har anbefaling til videospiller som spiller det meste? Foreløpig så bruker jeg Moboplayer. men den spiller mkv særs dårlig. Prøvde også noen 720p mp4 filmer. Da spoler den gjennom filmen. Samme gjør stock avspilleren også. Virker fint på PC-en. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 merket det med moboplayer selv ... Men man får vel tro og håpe det kommer noe skikkelig snart Den spiller jo AVI sånn passe bra så da er det bare å vente på minnekortet netonnet glemte ... Må og si at den nettlesren som er med er noe herk.. Men opera nekter å fjerne mobilvisning og firefox inneholder ikke norsk tastaturstøtte så da er det vel bare det sure eplet da Lenke til kommentar
Licker Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Må og si at den nettlesren som er med er noe herk.. Men opera nekter å fjerne mobilvisning og firefox inneholder ikke norsk tastaturstøtte så da er det vel bare det sure eplet da Du har dolphin hd også, den er den beste jeg har testet så langt!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå