Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Megler holder på pengene mine etter overtakelse. Riktig?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig solgt en leilighet i et borettslag, og forventet at pengene skulle bli synlig på min konto snarlig etter overtakelsen.

I følge megler sto det i kontrakten av hjemmelsoverføringen sendes til tinglysning når overtakelsen har funnet sted. Og når det er tinglyst får jeg oppgjøret. Jeg kan altså ikke forvente å få oppgjøret før etter ca 10 dager, eller så fort de får det i retur fra kartverket. Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke la merke til dette.

Er dette vanlig praksis? Og har det i så fall noen annen årsak enn at megler ønsker å profittere på rentene av mine penger? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig praksis. Pengene overføres fra kjøper til meglers klientkonto, hvorpå det tar en gitt periode før penger overføres til din konto.

Har ikke annen kompetanse på området enn at jeg har vært igjennom salg og kjøp av bolig i senere tid.

Endret av Rubenius
Lenke til kommentar

Salget er vel ikke offisielt før det er tinglyst, så dermed har meglerne et godt påskudd til å få litt ekstra renter på klientkontoen sin. De kunne helt sikkert vært mer effektive, men har vel også kurant nok begrunnelse til å gjøre som de gjør. Etter min forståelse er dette bransjenorm så det er nok bare å godta det og smøre deg med tålmodighet. Ikke at du har noe valg siden du har signert på det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Usikker på reglene nå, men tidligere skulle renter over kr 500,- godskrives selger. Vanligvis har megler en klientkonto der alle midler går inn og ut, men i enkelte tilfeller opprettes det egne konti. Det kan f.eks være i forbindelse med tvister der penger holdes igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...