Superparanoid Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Har mer eller mindre slitt med forkjølelse siden mandag i forrige uke. Jeg hadde iløpet av natten fått veldig vondt i halsen, men merket ikke noe mer enn det til å begynne med. Utover dagen ble formen imidlertid dårligere og jeg måtte virkelig slite meg gjennom arbeidsdagen. Da jeg kom hjem (etter ca 10 minutters gange) hadde jeg fått feber og formen var nå virkelig elendig. Jeg måtte som følge av dette bli hjemme fra jobb dagen etter (tirsdag), men følte meg helt frisk og fin igjen på onsdag og dro derfor på jobb igjen. Alt går helt fint, helt til jeg plutselig får en ”nysekule”. Etter dette føler jeg at det er noe som sitter i halsen som ikke skal være der, men som jeg heller ikke får ut. Blir nesten litt vanskelig å snakke, men blir litt bedre etter å ha drukket varm te. Men nå begynner jeg stadig å hoste mer og mer. Natt til torsdag får jeg feber på nytt og halsbetennelsen er igjen et faktum. Feberen går imidlertid over i løpet av dagen, men ikke halsbetennelsen og hosten. Da jeg våkner dagen etter (fredag) er jeg som jeg var kvelden før. Halsbetennelsen har ikke sluppet taket, og hosten er omtrent like hyppig. Arbeidsdagen blir litt ekstra slitsom som følge av dette, men går allikevel ganske greit. Iløpet av ettermiddagen og kvelden tiltar hostingen voldsomt, og jeg går søvnløs gjennom natten. Jeg er trøtt, men hostingen holder meg våken. Natt til søndag skjer det samme. Natt til mandag skjer det samme. I løpet av natten klikker jeg. Jeg eksploderer. Dette er tredje døgnet på rad jeg ikke får sove. Jeg er dødstrøtt, men jeg gjør ikke noe annet enn å hoste. Åååååååååå, skriker jeg! Jeg SKRIKER! Hva i all verden er det jeg driver med? Jeg bor i en boligblokk som ikke akkurat er veldig godt lydisolert, jeg kan jo ikke holde på slik! Fornuften tar meg heldigvis før det blir altfor pinlig, men nå er jeg skikkelig forbannet. Må virkelig ta meg sammen for ikke å knuse mobiltelefonen i ren frustrasjon. Jeg står opp, prøver å roe meg ved å lese litt, se litt på TV osv. Straks er klokken det den pleier å være når jeg normalt må stå opp for å rekke jobb. Jeg tar en dusj, spiser frokost og drar på jobb som vanlig. Så fort apoteket åpner drar jeg imidlertid og kjøper hostesaft og halstabletter. Tar dette regelmessig utover dagen, og iløpet av kvelden føler jeg faktisk at hosten begynner å løsne. Så deilig! Skal jeg endelig få en god natts søvn igjen? Tja, jeg får i alle fall sove litt nå. Våkner noen ganger i løpet av natten av hostingen, men sovner igjen ganske fort, og må anse natten som forholdsvis bra. Hostingen fortsetter imidlertid med like stor intensivitet utover tirsdagen, men halsbetennelsen har bedret seg. Så har vi kommet til natt til onsdag, og her sitter jeg altså nå og skriver... Får ikke sove. Hoster og hoster og hoster. Jeg trodde hostingen var på retur for et døgn siden, men nå virker det ikke slik. Må igjen ta meg skikkelig sammen for ikke å gå fullstendig berserk. Jeg er trøtt og sliten, men det er helt umulig å sove slik jeg hoster. Er ikke noen vits i å ligge i sengen. Jeg står opp, koker meg varm te, skrur på PC’n og leser om andre som har søvnproblemer. Jeg har imidlertid bare søvnproblemer akkurat nå pga en dum forkjølelse og synes derfor veldig synd på meg selv. Vanligvis har jeg ikke problemer med å sove, snarere tvert imot. Jeg har normalt større søvnproblemer andre veien, jeg er ofte trøtt og kan sove nesten hele tiden. Jeg forventer derfor ikke noen gode råd og tips, dette går nok over av seg selv. Dette er mer å anse som en slags form for selvterapi, og jeg kjenner nå at det var godt bare å få skrevet ned frustrasjonen jeg sitter inne med akkurat nå. Men et par spørsmål kan jeg jo stille, i tilfelle noen føler de har noe å bidra med: - Er det normalt å føle seg helt frisk midt inne i en forkjølelsesperiode, for så å få feber og bli dårlig igjen? Jeg fikk jo først halsbetennelse og feber, var så bra igjen i 1 dag, så var det på igjen. Kan ikke huske at jeg har hatt det slik tidligere i alle fall. - Finnes det noe annet enn hostesaft for hoste? Noe som er mer effektivt? Jeg har slimhoste, og har fått hostesaft for dette, men den har jo ikke hjulpet det minste... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Codein demper hosterefleksen betydelig, så stoffer som inneholder Codein som Paralgin Forte eller andre lettere smertestillende samt rent Codein(Norsk. Kodein) vil antagelig hjelpe deg med hostingen. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Sukker eller alkohol med mint (les hostesaft) kan hjelpe. Jeg har slitt med noe liknende i en uke selv nå, og ringte legekontoret mitt. Anbefaler deg å gjøre det samme. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Som vidakri sier hjelper opiater som kodein og morfin. Cosylan er en reseptbelagt hostesaft som inneholder kodein. Noskapin er reseptfri hostedempende som ikke funker særlig bra. Selv pleier jeg å spise IFA når jeg har tørrhoste. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Har hørt at det hjelper å gurgle sterk sprit. Tviler litt på at det funker, men man vet aldri. Hold deg iverfall hjemme en stund. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hvilken type hostesaft bruker du? Jeg kan anbefale noskapin, ihvertfall tablettene, de hjelper meg når jeg hoster til jeg omtrent spyr. De er reseptfrie Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 6. april 2011 Forfatter Del Skrevet 6. april 2011 Bisolvon heter hostesaften. Det var den jeg ble anbefalt. Har tidligere brukt en hostesaft jeg ikke husker navnet på, men som ble kjøpt hos en helsekostforretning og som smakte som Jägermeister. Vet ikke om det var smaken som gjorde at jeg likte den, men innbiller meg at den fungerte. Får dessverre ikke tak i denne lenger. Kanskje jeg bare rett og slett skal ta en Jäger... Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Bisolvon er først og fremst slimløsende. Dersom du har produktiv hoste (dvs det kommer opp slim) er det best å få ut slimet. Hosten bør derfor ikke undertrykkes, fordi det på litt sikt er positivt å bli kvitt slimet. Bisolvon gjør det lettere å få det opp og ut. Om natten kan det derimot være greit med noe som demper hosten, for det er viktig med søvn også. Du kan få sterkere hostesaft på resept. Bisolvon er både i tablett- og hostesaftform. Endret 6. april 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Bisolvon er primært slimløsende. Vann er også slimløsende så drikk mye rent vann. Hvis du har det så ille som du sier så burde du få Cosylan(inneholder morfin) eller lignende fra legen. Hostesaft som ikke er reseptbelagt er stort sett bare dyrt vann hvor virkestoffet er lakris. Bisolvon er ikke hostesaft og fungerer rimelig bra mot slimhoste. Det finnes også reseptbelagte slimløsende tabletter som fungerer godt men jeg husker ikke i farten navnet. Efedrin er dog det beste mot slimhoste. Jeg mener det finnes reseptbelagt hostesaft som inneholder efedrin. Efedrin er et amfetamin-derivat så man vil kunne oppleve at men får en pressor effekt på hjertet, dvs at hjertefrekvensen kan øke tildels ganske mye. Endret 6. april 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Bisolvon heter hostesaften. Det var den jeg ble anbefalt. Har tidligere brukt en hostesaft jeg ikke husker navnet på, men som ble kjøpt hos en helsekostforretning og som smakte som Jägermeister. Vet ikke om det var smaken som gjorde at jeg likte den, men innbiller meg at den fungerte. Får dessverre ikke tak i denne lenger. Kanskje jeg bare rett og slett skal ta en Jäger... Er nok Tuxi. Smaker lakris av den, men den tror jeg er ute av produksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå